AD/HD debatten
Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Hei,til dere som har litt mer erfaring med dette:) Blir veldig glad for innspill! |
10:44 16.04.2008 |
|---|---|
Jeg har en sønn på snart 11 som er til utredning for ADHD,og han prøver nå ut medisiner for dette. Jeg har ikke tenkt ADHD før nå den siste tiden,og dette er veldig nytt for meg. Ettersom jeg har lest på nettet bl.a. om ADHD/ADD,har jeg sett at jeg også har mange av symptomene på ADD,og når jeg nevnte hvordan jeg er til legen som vurderte sønnen min,sa han at alt var typiske ADHD-symptomer. Jeg har derfor bedt om en utredning også av meg selv. Jeg er alene om omsorgen for tre barn,og jobber 70% på en hektisk arbeidsplass,som krever mye av meg,og jeg har mye ansvar. Jeg har alltid klart meg bra på skolen,aldri strøket på en eneste eksamen,på tross av at jeg har vært helt i min egen verden,og hatt problemer med å følge med osv. Men jeg tror jeg har et godt hode,og en sterk vilje og evne til å prestere godt når det gjelder;) Men jeg har alltid hatt en følelse av at "når kommer noen til å avsløre meg?",og en litt vond ,gnagende følelse av å være annerledes. I denne prosessen med utredning,hvor jeg føler at jeg blottstiller meg selv,og vårt familieliv for andre,føler jeg litt at denne "avsløringen" kanskje kommer nå. Det medfører at jeg føler litt av jeg mister kontrollen over situasjonen,og det at dette med ADHD i det hele tatt har kommet på banen,gjør at jeg må "reanalysere" hele livet mitt. I den forstand at jeg før alltid har koblet mine egenskaper og "svakheter" til en tøff barndom,og at dette har vært noe som har vært påført meg utenfra,og ikke noe som er " i meg". Jeg hører om at andre føler at "ting endelig faller på plass",når de får en ADHD-diagnose. For meg føles det s