Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Flaskemelk

Hvorfor kan man ikke oppbevare mme i kjøleskapet noen timer?
19:21 21.04.2008
.. Når man kan oppbevare mm i kjøleskap? Jeg gir bare som suplement til egen morsmelk, så det er ikke så mye hun skal ha hver gang.. Hadde jo vært greit å kunne oppbevare det i kjøleskapet i noen timer ihvertfall..
VeslePhreaken
Sv: Hvorfor kan man ikke oppbevare mme i kjøleskapet noen timer?
23:26 21.04.2008
Mm er jo antibakteriell, mens mme er en "bakteriebombe"... Men likevel kan man jo oppbevare den i kjøleskapet opptil 1 døgn, men det er ikke anbefalt. Jeg lager 3 flasker om gangen og setter i kjøleskapet, men dette er jo noe en må ta stilling til selv...
Anonym
16:28 29.06.2008
Dette har jeg fått beskjed om fra helsestasjon og barsel= mme kan lagres i kjøleskap opptil tre døgn, i motsetning til hva som står på pakken. Men etter det skal den ikke brukes.
Selv prøver jeg lage ny hver dag, eller lage for to dager i en bøtte, å sen portsjonerer ut til flaskerne.
Flaskerne blir håndvasket, da det fungerer bedre enn oppvaskmaskin, + man ikke ødelegger flaskesmokkerne, å så blir hele sulamitten kokt en ggr per dag.
Zabbi
11:04 22.04.2008
Jeg har nå mitt 3. mme-barn, får kun mme. Og lager melk to ganger i døgnet, som jeg oppbevarer i kjøleskap til vi skal bruke det. Har aldri hatt noen problemer med det.

Kan også nevne at de f.eks på UNN i Tromsø, spedbarnsavd/intensiv, lager opp døgndosen til hvert barn på en gang,og oppbevarer i kjøleskapet, så det kan da ikke være så farlig som enkelte skal ha det til, for da hadde de vel aldri tort å gjøre det slik til premature og svært syke barn....
Anonym
19:29 22.04.2008
se på www.flaskeposten.org så får du svar på det meste angående flasking :-)
Sanasol
23:38 4.06.2008
flaskeposten er et genialt nettsted, med masse god informasjon.. Men de refererer til WHO's anbefalinger (selvfølgelig).. Og det jo vel og bra..
Men jeg kan ikke finne noe på nettet om hvor mange rapporteringer det har vært i Norge hvor denne bakterien de snakker om har funnet sted..? Noen som vet..?

Jeg er selv flaskebarn, og mamma lagde opp hele døgndosen på morran, og satte i kjøleskapet.. Fantes ikke denne bakterien på den tiden..?

Selvfølgelig vil jeg på den ene siden følge anbefalingene, og være på den sikre siden.. Bare sånn i tilfelle.. Men på den andre siden syns jeg det har blitt litt hysteri rundt det..
VeslePhreaken
10:47 5.06.2008
jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg kunne lage døgndose og sette i kjøleskapet,.. jeg lager ihvertfall nook til natta, men jeg lager både 2 og 3 ganger om dagen, da det er litt forskjellig hvor ofte tuppeliten vil ha..
Anonym
15:42 5.06.2008
her lager vi mellom 6-8 flasker av gangen. Koker opp vann, avkjøler det og har i flasker og setter i kjøleskapet. Så når tuppa her skal ha mat så varmer jeg flaska i microen og har deretter i pulveret. Både sykehuset og hs har sagt at det går bra. Og så lenge du har i pulveret rett før du gir flaska så danner det seg ikke masse bakterier.
Lanfear86 *23uker på vei*
09:34 16.06.2008
Kanskje vi vet for mye nå? Bakterien fantes nok, men har ikke hørt om noen som ble syke av det.

De fleste i min generasjon har fått mme, det var ikke så vanlig å amme lenge. Mamma pleide å blande mme-pulver med 2/3 vann-mengde og sette i kjøleskapet, så tok hun kokende vann oppi til riktig mengde når hun skulle bruke flasken.

Hvis du skal lage opp å sette i kjøleskapet er det viktig å avkjøle flasken fort har jeg hørt. På bruksanvisningen til Småfolk står det at du kan lage opp å sette i kjøleskapet ved å blande kaldt, kokt vann med riktig mengde pulver. Sett det i kjøleskapet og varm i vannbad når den skal brukes.

Jeg blander som regel ferskt til måltidet nå, for han begynner å bli mer forutsigbar på når han vil ha mat, så jeg kan begynne å lage rett før jeg vet at han er "nesten i hjel-sultet" :o)
ohayoo
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------