Funksjonshemmede/kronisk syke barn.
Tiskudd ved kjøp av bil fra NAV ? |
20:18 21.04.2008 |
|---|---|
Hei, gutten vår ( 4 år )har pga sin funksjonshemning fått en god del hjelpemidler som krever nokså mye plass ( reiseseng, rullestol, dostol, Wombat - sittestol ). Når vi skal på tur er det alltid behov for å ha med seg noe av utstyret eller til og med alt. Dette gjør at vi antagelig må skifte bil. Er det noen som vet om vi kan søke NAV om tilskudd for å kjøpe en bil som er stor nok til både oss og hjelpemidlene hans ? Hadde han vært frisk hadde det vært tilstrekkelig med vanlig personbil, så denne utgiften er jo direkte sykdomsrelatert. |
|
| ekogm | |
Sv: Tiskudd ved kjøp av bil fra NAV ? |
21:57 21.04.2008 |
|---|---|
Det er bare å søke, det er trolig dere vil få støtten. Men det er "bare" rett over 100 tusen dere får i tilskudd og det følger med en rekke "plikter" for hold av bilen. Vi valgte å kjøpe stor bil selv, vi har tenkt å søke om støtte til hold av denne bilen og tror vi vil få dette, men når en ikke søker får en jo ikke noe. Pst... hvilken reiseseng har dere? Vi fikk en nylig, men den likner jo ikke grisen og krever en halv lastebil for å fraktes ;o) |
|
| Joikaboll@_M_LINUSbolla_mai_ | |
14:38 22.04.2008 |
|---|---|
hei Joikabolla, hei dere andre, tusen takk for svarene, da er det vel bare å gå i gang med å søke. Reisesengen vår heter Bardun, den pakkes i en sort skaikasse og ligner da på et trekkspill for kjemper, synes vi. |
|
| ekogm | |
00:35 22.04.2008 |
|---|---|
.........det er mere unntak om bilstøtte enn det er varmegrader i hell ;/ Det første som må vurderes er om du trenger nav-klasse 1 eller 2. Trenger du klasse 2, dvs f eks VW Caravelle med rullestolrampe og nok ekstrautstyr i bila til at folk tror du kjører merche, og alt av fagpersonell til ungen din har bekreftet det skriftlig at du må ha en slik bil, hvis ikke så er det på grensa før du tilter, så har du en god sak. Det forutsetter selvsagt at du ikke har en bil fra før som er brukende. Altså, har du ei gammel boble i dag, så trenger du storbil. Har du Hiace i dag, så trenger du ikke annet enn ei skinne til rullestol. Det er likeledes viktig at all info fremlegges FØR gjennomgangsmøtet på Nav, som igjen sende bilsaken over til Bilkontoret på Hjelpemiddelsentralen. Er ungen din på grensa, for liten, eller for lite funksjonshemmet får fu avslag på klasse 2 bil, og må da søke klasse 1. Da blir svaret i kortform at du må være sosialklient uten ei eneste nål i veggen for å få penger. Du kan få kr. 149000 til støtte, som er ingenting i dag, holder ikke til Skoda engang. Kriteriene her er så strenge at det er til å spy av. Det må ikke være annet kjøretøy i familien som kan brukes. Dere må ikke tjene mer enn 6 ganger pensjonsgrunnbeløpet. Dere MÅ ha ei bil som er over 11 år gammel. Dere må ha dokumentasjon fra sykehus, leger, helseteam og folk med titler du aldri vistes fantes en gang. Så må du inn i skammekroken til nav på gjennomgangsmøte. Jeg er midt i denne sørpa akkurat NÅ desverre :/ Pga at ungen min får medisiner som "desverre" virker, så får jeg IKKE klasse 2 bil. Hvis jeg "glemmer" å gi henne medisin, så det blir noen flere turer med blålys så får jeg klasse 2 bil......... Og ellers så virker desverre noen av treninga hennes også! Hjelper ikke meg at ungen har fremgang, og er kanskje "håndterlig" til konfirmasjonen......... Her snakker vi om galskap satt i system fra nav! Så derfor søkte jeg på klasse 1 bil, og søkte mens barnefar var på arbeidsreise, slik at jeg ikke hadde annen bil tilgjengelig, og la frem rapporter fra sykehus, spesiallege, fysio, ergo, helsestasjon, hjelpemiddelsentralen på alt vi har derfra, fastlege, institusjon som har henne under utredning samt barnehageutredning. Fikk følgende til svar; Vi vil kontakte de parter som har gitt sine uttalelser for å få disse bekreftet da noen av uttalelsene er over tre måneder gamle. Forventet saksbehandlingstid vil være ca. 8 måneder. Ringte å sa at det hasta så mye at det var hakket før jeg søkte om avlasting, og fikk beskjed om at hastesaker tar bare nesten halvåret......... |
|
| Slank bakfra :) | |
09:51 22.04.2008 |
|---|---|
Dette høres jo helt naturlig ut med tanke på NAV, men jeg er sikker på at en rullestolbruker vil kunne få støtte til bil, selvsagt om en ikke har bil selv alt, spm kan tilpasses. Vi har Carawelle, så denne er blitt utstyrt med rampe og fester for rullestol/vogn. Men vi har som sagt enda ikke søkt om økonomisk støtte til hold av bil. Har bare hørt at vi kan. Lykke til med saksgangen slank bakfra, det skal ikke være for enkelt eller ;o) |
|
| Joikaboll@_M_LINUSbolla_mai_ | |
13:00 22.04.2008 |
|---|---|
Du søker om grunnstønad. Gå ned på trygdekontoret og fortelle atd ere jo har en bil som er spesialtilpasset barnet. Denne bilen er vesentlig større en bil dere ville hatt om barnet var friskt. Derfor ønsker der å bli viurdert for grunnstønad i forhold til merkostnader på drivstoff, forsikring og vedlikehold. Dere bør ha med en legeattest som ikke er mer enn tre måneder som bekrefter behovet på ekstra plass og beskriver sykdommen. i tillegg bør dere ha med kopi av hvilke tilpasssninger som er gjort pga funksjonsnedsettelse. Da vil dere kunne få denne vurdert ganske raskt tenker jeg. |
|
| triologi | |