Ads
Søk i:
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Søskenforum

Dere med to tette ... ca 1 1/2 år i mellom. Hjelp!
19:32 22.04.2008
Lille blir plutselig storebror i en alder av 1 år og knapt 5 mnd. Som et resultat av at spiralen ikke gjorde jobben sin... så overhode ikke planlagt.

Så nå trenger jeg alt dere har av råd!
Må man ha tvillingvogn ... og dermed ny bil?
Vi har en 3-roms på noen og 70 kvm ... må vi på husjakt også eller kan det gå bra en stund?
Hvordan forberede en baby på at det kommer en til?
Hvordan få ting til å "gå opp" jeg synes det er slitsomt med én liten en.
Generelle råd og tips tas imot med takk, da jeg har fullstendig hetta her.
Anonym
Sv: Dere med to tette ... ca 1 1/2 år i mellom. Hjelp!
21:40 12.05.2008
Heisann!

Jeg har 2 tette, er 20mnd mellom de da, Eldste er 2år og 4mnd og yngste er 8mnd.
Yngste var heller ikke planlagt, men likevel hjertlig velkommen!

Vi har en 3roms - 78kvm, så regner med at dette vil gå greit noen år, til eldste starter på skolen kanskje. de deler allerede rom, og dette går kjempe fint:)
Kjøpte søsken/tvillingvogn vi, men har også en trille og en kombivogn.
Vi kjøpte slik en trehjulvogn, med svingbart forhjul som de hadde på barnashus her i trondheim til 2000, da jeg fant ut at det nesten ble like dyrt å kjøpe brukt...

Det er veldig viktig at mannen i huset tar sin del av jobben/ansvaret også!
Her har det gått veldig greit i prioder, selv om samboer arbeider både tidlig og sein, som sykepleier. Men du har kanskje eldste i barnehage? det har ikke jeg, men fra august av så har jeg fått plass i samme barnehage til begge 2, og d er jeg kjempe glad for! Er 25-32 timer i uka, slik at jeg kan være sammen med de kanskje en dag i uka, eller at de ikke har fulle dager da!

Jeg vil nok tro at det kommer til å gå kjempe fint..bare man passer på å få nok søvn selv....slik at man gjerne har litt ekstra overskudd inni mellom.
Marande
23:34 22.05.2008
Det er etter min mening perfekt med 18 mnd mellom. Nå er mine blitt 3 1/2 og 2 år og verdens beste venner. De deler rom og er veldig fornøyd med det. Det kan være stritt til tider men mest bare gøy.
Lykke til.
venus
17:11 27.05.2008
Å, så godt å høre at folk har gode erfaringer.

Nå som det er gått en mnd.og hodet har fått omstilt seg litt, ser jeg ikke like mørkt på det.
Jeg har heldigvis en mann som er kjempeflink til å gjøre husarbeid og ta seg av småen (som nå er 10 mnd).

Marande ... hvilken vogn kjøpte dere?
Jeg har vært og tittet på barnas hus, men trenger tips til vogn allikevel.

Takk for oppmuntrende ord begge to :-)
tingeling_80*får kulemage*
11:35 30.05.2008
har en leilighet på 60 kvm og venter nr 2.) blir 19 mnd mellom dem..er en kreativ får en plass:) lagrer litt hos mine foreldre:) snakket med en som budde på 60 kvm med 5 barn,så dette går nok fint:) har du to soverom er det jo ikke noe problem.) når de er så små er det jo bare koselig å dele rom:) ted og phil skal være bra:) eg skal prøve å klare meg med en vogn og heller bære babyen i sjal,men blir det tungt kjøper eg ted og phil vogna:) dette blir nok koselig:)
maria isabell
17:43 22.06.2008
Vi valgte bevisst to tette, dvs 20 mnd mellom. Det går strålende!
Vi har tenkt til å la barna sove på sammerom fra lille er ca et år..
Vokste opp slik selv. Vi flyttet ikke til hus før jeg var 8 år. Da sørget jeg over at jeg hadde fått eget rom fordi det var så koselig å de3le med lillebror.
Vi går med planer om en tett til - galskap kan man vel ksnakje si - men vi stor koser oss med barna.
De tre første mnd er tøffe, deretter går det seg til. Man har jo så mye erfaring å flyte på fra førstemann - dessuten har man jo det meste av utstyret på plass samt arvetøy.
Ikke vær redd - dette går fint!
Mange i barnahagen der elsdste går har to tette - tror det er ganske vanlig for tiden :-)
Fugl Phøniks
11:14 3.09.2008
jeg har i underkant av 1 år i mellom mine.. Det gikk kjempe fint vi bytta fra en audi a4 til en a6. kjøpte tvillingvogn men brukte den aldri.. skal du ha tvillingvogn men ikke har lyst eller plass til en stor klosse kan du kjøpe sånn phil and ted eller hva de heter.. er ikke så mye jeg gikk tur med begge alikevell.. det verste var svangerskapet da jeg hadde mye bekken løsning. nå er ungene mine 2 og 3 år og perle venner og alle tror de er tvillinger for de er nesten like store og veldig samen sveisa..eldste gutten som var 6 uker for tidli født var 3 mnd da jeg ble gravid..
ADIogGIKA
14:00 22.02.2010
hei.
det er kun 14.5 mnd mellom nr 1 og 2 her i gården. no e den minste 3 mnd og ting begynner å gå seg til.
er enda usikker på om jeg skal ha begge å sove på samme rom etterhvert, eller om dem får hvert sitt. vi får c.

har kjøpt den phil and ted vogna. den er veldig lett å legge sammen og tar liten plass. også er den mye smalere enn de store tvillingtrillene, slik at man kommer seg lettere frem på butikker og på bussen feks. jeg bruker denne vognen når jeg skal hente storesøster i barnehagen. da har jeg hatt babyen i en liten babysoft bag nedi vogna, mens storesøster sitter oppå. men kanskje du ikkje trenger å kjøpe en sånn vogn. kanskje du kan bruke den vognen du har med et søskensete oppå. hør med ei babyforretning.

synes d er litt tungt å ha to babyer i hus, men regner med at vi er over kneika no når lillesøster har sluttet å ha mageonder på kveldene. :) storesøster har vært syk i ei uke no, og d har vært tungt å være hjemme me dem alene på formiddagene.. men regner med at d blir lettere når dem begge er litt mindre hjelpelaus.. vi ser no ihvertfall veldig frem til at de skal vokse opp så tett. dem får nok mye glede av hverandre..:)
Romsjulskos har snart to:)
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------