Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Prematurdebatten

Hvilke rettigheter har man? bhagestart? Jobbe deltid?
21:18 23.04.2008
Er litt bekymra for om jenta vår (født 25+6) vil takle å starte i barnehage til høsten. Støy er nok den største utfordringa. Hun blir fort sliten. Kan jeg jobbe fullt? Enn om hun ikke takler barnehagen? Hvilke rettigheter har man? Sykemelding, eller? Andre som er/har vært i samme situasjon?
Anonym
Sv: Hvilke rettigheter har man? bhagestart? Jobbe deltid?
12:40 24.04.2008
Alle foreldre har rett til opptil 12 måndeders permisjon (uten lønn) etter endt svangerskapspermisjon. (Arbeidsmiljøloven §12-5). Arbeidsgiver skal ha veldig sterke argumenter for å nekte foreldre med barn under 3 år å jobbe deltid.

(Sykmelding er bare aktuell hvis DU er syk.)
MG66
15:25 24.04.2008
Permisjonen min er over i sl av juli (da etter 12mnd), men det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har dersom datteren min (som er ekstremprematur) ikke "tåler" å være i bhage fulltid pga hennes tøffe start på livet. Hun er var for støy og tror det kan bli meget tøft for henne å være i bhage fulle dager. Må jeg si opp jobben og finne meg deltidsjobb for å få dette til å gå? Eller må jeg kanskje slutte å jobbe for å kunne være hjemme med henne litt ekstra? Det var det jeg mente...Eller er det dagmamma med færre barn som er alternativet i såfall?
Noen andre med ekstrempremature som er i samme situasjon?

Vet jo at mange begynner et år senere på skole, men det blir jolitt anerledes med barnehage da...

Takker for svar=)
Anonym
07:56 25.04.2008
Hei!
Jeg er i samme situasjon som deg, har en sønn som er født 25+6 og er nå 1 år ukorrigert. Jeg skal tilbake på jobb rett etter sommeren. Du trenger ikke skaffe deg deltidsjobb, men kan søke om feks 50% permisjon på den jobben du har. Da trenger ihvertfall ikke barnet ditt være i barnehage så mye.

Går det fint med ditt barn? Motorisk? ernæring?
mupert
09:26 25.04.2008
Dette er noe jeg og tenker på.Er redd det blir for mye med fulltid i barnehage.Jenta mi er 6 mnd,3 mnd korrigert.Heldigvis en stund til permisjonen er over.
giggsi
00:12 26.04.2008
Støy er nok den største utfordringa. Hun blir fort sliten. Kan jeg jobbe fullt? Enn om hun ikke takler barnehagen? Hvilke rettigheter har man? Sykemelding, eller? Andre som er/har vært i samme situasjon? Anonym
-------------

Hvis det ikke er noe konkret i veien med babyen har du i utgangspunktet ingen spesielle rettigheter. Og ikke kan du sykemeldes fordi diagnose vil/orker/tør ikke ha unge i barnehage eller er bekymret er ikke godkjente diagnoser/grunnlag for sykemelding.

Mulighetene da er ulønnet permisjon, ta deg et studieår med studielønn, finn deg en jobb som du kan utføre når samboer/barnefar kan ta barnet, eller slutt i jobben hvis du ikke få permisjon og lev på lønna til samboer.

Hvis det derimot er "noe" i veien med babyen, så har du mange andre alternativer. Men, det forutsetter at et tverrfaglig team er allerede satt i gang for ditt barn, og utredning er startet, ferdig eller søkt igangsatt. Har du en "diagnose" så har du krav på prioritert barnehageplass, grunnstønad fra nav, hjepestønad fra nav og utvidet hjelpestønad fra nav, spesialtilretting i barnehagen, hjelpemidler og en bøtte med annet kjekt å ha.

Jeg har selv ei prematur/dysmatur tøtte med "diagnose" bl a pga epilepsi og språk og motorikk, så hvis du har en baby med diagnose så kan jeg nok svare på alle dine spørsmål.

Slank bakfra :)
15:14 30.04.2008
Tuusen takk for svar. Regnet med at der finnes flere som er i samme situasjon. Selv om det ikke (enda) finnes noen diagnose, så har jo barnet hatt en VOLDSOMT tøff start på livet. Noen diagnoser kommer etterhvert. Spes med hjerneblødning, så vet man jo ikke enda...selv om det i vårt tilfelle ikke ser ut til å ha påvirket henne noe på dette tidspunk=), men hun har jo hatt en gr 4 blødning....
Ellers er det jo spisingen som kan bli en utfordring. Har fått peg på magen, men spiser selv under rolige omstendigheter. Men dersom det er flere mennesker tilstede blir hun helt "distrahert"..=( Og ved å lese og lære litt om premature og stimuli, så er jo det også noe å tenke på med å være hele dager i barnehagen (stress)...

Vel - ellers er situasjonen min at jeg bor i sør og jobber i nord. Dvs at jeg vil måtte reise masse i jobben. I tillegg har mannen ca 100 reisedøgn i sin jobb, så.. det er vel tvilsomt at jeg kan starte i min jobb slik den er i dag. Må bare finne den beste løsningen, uten at man blir ruinert av den grunn..

Hvordan går det med deres barn da? Utvikling og trivsel? Hva tenker dere om jobbsituasjonen?
Anonym
20:45 7.05.2008
dytter litt her..

Forresten fikk jeg i dag beskjed om at jenta vår ikke har fått bhageplass fra høsten av..

Jeg forstod det slik på HS at hun har fortrinnsrett siden hun er ekstremprematur, men i barnehagen sa de at hun må ha en funksjonshemming for å få fortrinn. Men saken er jo den at det kanskje enda er tidlig å vite hvordan gr4 blødningen hennes vil påvirke henne...

Noen med erfaring?
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------