Støy er nok den største utfordringa. Hun blir fort sliten. Kan jeg jobbe fullt? Enn om hun ikke takler barnehagen? Hvilke rettigheter har man? Sykemelding, eller? Andre som er/har vært i samme situasjon? Anonym
-------------
Hvis det ikke er noe konkret i veien med babyen har du i utgangspunktet ingen spesielle rettigheter. Og ikke kan du sykemeldes fordi diagnose vil/orker/tør ikke ha unge i barnehage eller er bekymret er ikke godkjente diagnoser/grunnlag for sykemelding.
Mulighetene da er ulønnet permisjon, ta deg et studieår med studielønn, finn deg en jobb som du kan utføre når samboer/barnefar kan ta barnet, eller slutt i jobben hvis du ikke få permisjon og lev på lønna til samboer.
Hvis det derimot er "noe" i veien med babyen, så har du mange andre alternativer. Men, det forutsetter at et tverrfaglig team er allerede satt i gang for ditt barn, og utredning er startet, ferdig eller søkt igangsatt. Har du en "diagnose" så har du krav på prioritert barnehageplass, grunnstønad fra nav, hjepestønad fra nav og utvidet hjelpestønad fra nav, spesialtilretting i barnehagen, hjelpemidler og en bøtte med annet kjekt å ha.
Jeg har selv ei prematur/dysmatur tøtte med "diagnose" bl a pga epilepsi og språk og motorikk, så hvis du har en baby med diagnose så kan jeg nok svare på alle dine spørsmål.
|