Søvndebatten
Jeg har så dårlig samvittighet, vil spørre legen om vallergan. Er desperat! (15 mnd) |
20:48 24.04.2008 |
|---|---|
Gutten min på 15 mnd har aldri sovet en natt igjennom. Nå er han våken alt gj snittelig annenhver time og han kan være våken i 5 min opptil 1-1,5 timer. Han skriker og er helt på styr, kjempetrøtt. Vi prøvde søvnterapaut etter at jeg fikk høre en del poitivt om det. Vi holdt på i 3 uker med ferber-metoden og han ville ikke gi seg. Han ble syk med kjempesår hals og jeg hadde ikke hjerte og styrke til å la han skrike seg i søvn lengre. Mot slutten sov han fra 7 til 3-4 tida og våkna med skrik og vi måtte stå opp med han til slutt. Etter at han ble så syk kutta jeg ut ferber-metoden og søvnterapauten. Det var en forferdelig periode og jeg angrer mye på det nå. Jeg har slutta og amme noe som jeg fortsatt gjorde da vi gjennomførte søvnprogrammet. Men jeg nekter å gjøre en ny runde med ferber-metoden. Kommer ikke på tale!!! Nå er vi fortsatt mye våkne om natta, tidlig oppe og tidlig i seng da han våkner og vi til slutt må gå å legge oss sammen han for at han skal sovne. Ingenting hjelper, bortsett fra samsoving og flaske etter en liten stund. Nå er jeg så sliten, underskuddet på søvn har tært skikkelig på meg og mannen min, vi har krangla så mye. Lillegutt er så overtrøtt og grinete om dagen. Jeg orker ikke å dra i åpen barnehage o.l fordi jeg er så sliten og trøttheten og humøret hans er så uforutsigbart. Jeg har ofte problemer med å få han til å sove om dagen også. Jeg har bestilt time hos lege i morgen, først og fremst fordi jeg har fått tilbake migrenen etter at jeg slutta å amme. Jeg trenger medisiner. Jeg føler jeg er nødt til å spørre han om å få vallergan til lillegutt for å hjelpe han til å sove godt hele natta. Vi trenger det sårt alle sammen. Setter pris på andres erfaringer med vallergan. Takk. |
|
| €silly€ | |
Sv: Jeg har så dårlig samvittighet, vil spørre legen om vallergan. Er desperat! (15 mnd) |
20:39 25.04.2008 |
|---|---|
Jeg vet ikke hvor sterke doser de gir til småfolk, men da jeg brukte det selv en periode var jeg helt i svime hele tiden... På dagen også. Skikkelig nedsløvende... |
|
| Priestess | |
Sv: Jeg har så dårlig samvittighet, vil spørre legen om vallergan. Er desperat! (15 mnd) |
21:16 25.04.2008 |
|---|---|
kjære deg, skjønner at du er sliten etter 15 mnd. Jeg har ikke erfaring med vallergan, men tillater meg og svare likevel. Jeg har en gutt på 15 mnd som alltid har slitt med søvnen, alle tradisjonelle råd fra helsestasjon, lege m.m var nytteløse. Han var våken annenhver time nesten hver natt helt til han var 10 mnd gammel, da tok jeg kontakt med homeopat og ganske raskt gikk det bedre. (Vi var hos Helle Skjønsberg som har lang erfaring med små barn.) Siden han fyllte 1 år har han sovet mange hele netter, og vi har fått en helt ny og mye bedre hverdag. Dette var vel litt på siden av hva du spurte om, men det er i hvert fall ingen bivirkninger og kanskje verdt et forsøk? Ønsker dere masse lykke til og håper dere snart får sove godt alle 3 :) |
|
| solita 06 | |
21:27 25.04.2008 |
|---|---|
I følge barnelegen vi var hos på Volvat skal man ikke gi Vallergan til barn under to år. Skjønner at du er desperat, men håper du finner årsaken til at sønnen din sover så dårlig slik at du slipper å ty til medisin. Hvis du bor i Oslo-området anbefaler jeg å få fastlegen din til å henvise dere til midtimellom.Du har sikkert forsøkt alt og tenkt på alle årsaker, men jeg tillater meg likevel å nevne osteopat, akupunktør, fotsoneterapi, allergier, refluks og kiss. Lykke til! |
|
| Anonym | |
21:44 25.04.2008 |
|---|---|
vår datter på 3,5 har fått valergan..det hjalp ingeting..skulle ta 1mg på kvelden, vi dobbla...men fortsatt ingenting...kun at hun var kjempe trøtt dagen etter, og gjorde masse ugang i barnehage fordi hun måtte "holde seg våken" |
|
| Anonymusa.. | |
09:35 26.04.2008 |
|---|---|
Hei. Jeg får svare alle å si at vi har prøvd homeopat og naturmedisin uten nytte. Jeg har tatt opp problemet på helsestasjonen hele veien, men har ikke fått annet enn "huff og huff, ja det er tøft". Ingen råd, ingen forslag til årsak, ingenting! Bare beskjed om å kontakte fastlege for å få sovemedisin. Søvnterapauten ville prøve vallergan for noen måneder sida, men jeg ønsket ikke det da. Nå er jeg bare så sliten. |
|
| €silly€ | |
12:46 29.04.2008 |
|---|---|
Jeg fikk beskjed av legen at Vallergan ikke er sovemedisin. Han hadde brukt på sine barn i perioder og det er totalt ufarlig. Det er jo allergi medisin der en av bivirkningene er søvndyssende. Så når barna er trøtte ,forsterker den bare trøttheten litt så det er lettere å sovne. Jeg følte meg så dårlig mor som ville spørre om å få det, men han sa at det absolutt ikke var noen grunn til å føle det. Folk flest så på det som en sovemedisin og det kom av uvitenhet. Får vel så ørene flagrer nå men, hehe.. Hadde bare lyst å si det til folk som er like desperate som jeg var. Gutten min sovnet mye lettere, vi slapp å bli utslitt av å prøve å flere timer med en hylende unge som var overtrøtt men ikke klarte å finne søvnen. Han våknet like mye på natta som ellers (3 ganger pr natt og stå opp klokka 5 ) så han var like "våken" da. Han er 8 mnd . Er ikke sånn at de blir helt i koma hell som flere her inne fremstiller det. |
|
| ♥Rime♥ | |
14:52 29.04.2008 |
|---|---|
Vi prøvde også vallergan etter at vår datter hadde en lang periode med våkenetter. Det var umulig å kombinere jobb etter å ha vært våken med minsten hele natta. Lillejenta var også sliten av det hele, og merkelig nok sov hun heller ikke mye på dagtid i denne perioden. Man tror jo gjerne at barn ville ta igjen for tapt søvn ved å sove om dagen, men den gang ei. Vallergan snudde den dårlige trenden, å jenta begynte også å sove lengre på dagtid. Alle ble mer opplagte, også lillejenta. Vil derfor anbefale Vallergan på det sterkeste hvis ingenting annet hjelper! |
|
| lineamamma | |
18:41 2.05.2008 |
|---|---|
Hei! Dette høres jo helt forferdelig ut! Jeg vet at søvnproblemer er helt for j...! Jeg turte aldri spørre etter vallergan hos legen til jenta mi som aldri sov!! Jeg satt oppe fra ti om kvelden til ti om morgenen. Sov to timer, to timer våken... osv, og hele natta våken. Har vært alene med lille hele tiden, så jeg var helt utslitt. Helsesøster sa også bare "huff huff", det går vel over etterhvert... Lite hjelp å få. Så ringte jeg til nabokommunen og spurte om råd, og fikk myyyye hjelp!! Ble anbefalt masse metoder, pluss å ta en tur til naprapat med gullet. Hun fikk ei behandlig, og var helt kurert! Naprapaten sa hun hadde kink i nakken, så det var ikke rart hun ikke fikk sove! Samme kvelden sovnet hun kl åtte og sov hele natta! Og så bra har det vært nå i tre mnd'er!!! Har tatt en tur til på behandling, for jeg merka at det begynte å bli litt tull.. Hun legger seg i ni tiden +- og sover helt til åtte på morran! Jeg anbefaler alle å ta en tur på behandling med babyen. Det skader ikke å prøve!! Lykke til!!! |
|
| Anonym | |
12:11 9.05.2008 |
|---|---|
Ei på barselgruppa mi prøvde Vallergan, uten noen særlig effekt. Legen skrev da ut MELATONIN, og etter å ha brukt det en liten mnd var søvnmønstret snudd helt om - til det positive! Lykke til!! |
|
| Grete-mor | |
00:22 13.05.2008 |
|---|---|
Eg hadde forsøkt med kiropraktor eller liknande først. Vår eldste datter sov knapt første tida, og var sutrete og krevende. VIste seg at ho hadde låsning i korsyggen. Etter tre behandlinger ville kiropraktor ikkje behandle meir då han sa at ho lenger ikkje hadde låsning. Dette var helt greit for oss, då vi faktisk hadde hatt fleire netter der ho kunne sove i timesvis!!!! Låsninga hadde medført at ho fekk vondt av å ligge flatt. Berre et lite tips... |
|
| Ei stor og ei lita:) | |
20:21 20.05.2008 |
|---|---|
Jeg vil bare si at jeg forstår deg!!!! : ) Jeg har ei tulle på 2,5 som ikke sov ei eneste natt sammenhengende før hun var 16 måneder. Og jeg har nesten fått babyskrekk av dette. Noen ganger tenker jeg at jeg ønsker meg et barn til men er livredd for å få enda et "våkne-100-ganger-om-natta-barn". (Jeg er nesten på gli nå da men... he he) Vi fikk en del gode råd av helsesøster men det som virket best for oss er faktisk Anna Wahlgren sin metode (mild form for Ferber) så nå er det sjelden mer enn en oppvåkning per natt. Og en gang i uka eller to sover hun faktisk natta igjennom. Plutselig husker man innholdet av ordet overskudd ; ) Men jeg har ikke noe tro på at hun noen gang blir et barn med godt sovehjerte (mammaen har heller aldri hatt det). Lykke til! Ser du har fått masse gode råd. Neste gang kommer jeg nok til å ty atskillig raskere til fornuftige løsninger (som Vallergan, homeopat osv). |
|
| Anonym | |