Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Prematurdebatten

Hvor fikk dere forsikring på barna deres?
16:54 27.04.2008
Jeg fikk ikke hos Gjensidige.De kunne se på det når hun var blitt 7 år.Hun er 6 mnd nå.Blir så irritert.Hun feiler ingenting nå.
giggsi
Sv: Hvor fikk dere forsikring på barna deres?
10:24 28.04.2008
Vi har vært gjennom det samme - If og Gjensidige ga samme tilbakemelding; barn som har hatt fødselsvekt under 1000 gram kan VURDERES når de er 7 år (dvs. at det er slett ikke sikkert at de får forsikring da heller).
Det ligger flere linker ang. dette temaet på prematurforeningen sine hjemmesider.
Vår datter ble født i uke 27 + 2 med fødselsvekt på 650 gram. Hun er også helt uten mèn etter den tøffe starten - liten og nett, men forøvrig helt på høyde med barn på sin egen alder (hun er i dag 4,5 år). Vi fikk til slutt forsikring i Vesta - de forsikrer alle barn uansett, ble det meg fortalt. Vi hadde fått en lege-erklæring fra Ullevål på vår datters "tilstand" (som var "frisk og rask") som vi la ved søknaden. Vår datter var 3 da vi fikk forsikring til henne, men jeg tror Vesta ville forsikret oss tidligere også, om vi hadde forsøkt der tidligere.
*Maggi*
15:08 28.04.2008
Vi har fått barneforsikring til Karoline hos Ace forsikring. Der var det greit at dem var premature. Har ikke prøvd noe annet sted heller jeg. Betaler 100 kroner mnd, og forsikringen vikrker helt grei. Får 500 kroner fra første natt på sykehuset også.

Karoline er født 25+4 og veide 635 gram.
Steinbukk77
16:53 28.04.2008
Hei Steinbukk77, så hyggelig å "se" deg igjen: )
Håper alt går bra med Karoline og deg!!
Vi fikk også tilbud om forsikring i ACE, men valgte bort denne, siden det var en ren ulykkesforsikring (altså ikke forsikret mot sykdom etc.) Ulykkesforsikring tror jeg man kan få hos alle selskap, iallefall If og Gjensidige også.
Vi valgte derfor Vesta, som også forsikrer oss mot evt.sykdom som skulle oppstå som ikke er som følge av en ulykke. Snakket forresten med Vesta i dag (etter å ha lagt i det første svaret mitt) ang. å forsikre Victor - det skulle ikke være noe problem der heller, men vi må skaffe en lege-erklæring på han også. Vi skal på 1-års-kontroll på Ullevål i morgen, så det er ikke noe problem: )
*Maggi*
20:21 28.04.2008
Vi har hos IF. Ikke noe problem, fikk vanlige betingelser som alle andre barn i alle fall :)

Men mini her var jo noe større enn din da :)
Født i uke 30 og 1560 gr.
Mamma 10 uker på forskudd
21:19 28.04.2008
Vi fikk i Vesta og If, men ikke i Gjensidige.

Lillemann er født i uke 32 så han var "stor", men hadde en del komplikasjoner de første 2 ukene p.g.a. for lite oksygen før fødselen.
MG66
23:29 28.04.2008
Ja da fikk jeg avslag på forsikringen i dag hos gjensidige...
Er vel bare å fiske etter nytt forsikrings selskap:)
min *lille* prins*er stor*
17:00 30.04.2008
Da vi fikk avslag fra Gjensidige ringte jeg og spurte hvorfor. Fikk da til svar at de gav avslag til alle med fødselsvekt under 2 kg. De tar ikke hensyn til at barnet er helt friskt og utvikler seg fint.

If og Vesta vurderer hvert enkelt tilfelle, så der skal det være mulig å få forsikring selv om barnet fikk en tøff start. De legger mer vekt på om barnet er friskt og har utviklet seg fint.
MG66
01:53 4.05.2008
IF vurderer ikke hvert enkelt tilfelle, men skjærer alle over en kam, slik som Gjensidige (med mindre de har endret prosedyrene sine det siste året).
Jeg gjorde som du, ringte IF da vi fikk avslag der.
Barn med fødselsvekt under 1000 gram får ikke tegne utvidet forsikring (altså mer enn ulykkesforsikring) før tidligst 7 år - da kan de vurderes.
Barn med fødselsvekt opp til 2000 gram kan vurderes fra de er 2 år.

Da vi fikk avslag hos IF, tok jeg også kontakt med Gjensidige og forhørte meg, og jeg fikk nøyaktig det samme svar der.

Vesta ber uansett om legeerklæring, og vurderer ut fra denne.
*Maggi*
16:57 4.05.2008
Vi forsikret vår prinsesse gjenom Vesta.
larvik
13:23 20.05.2008
Alle får barnas trygghetskonto med forsikring innbakt i Postbanken (det er en gjensidige-forsikring) mot at man setter inn barnetrygden der. 12 uttak i året, så det er jo ikke noe problem.
lille sprelle
21:16 20.05.2008
Dette er vel også en ulykkesforsikring - ikke en full forsikring.
Vi fikk det samme gjennom DnbNor da vi opprettet konto på vår frøken der - og så lenge det er ulykkesforsikring det er snakk om, blir ingen spørsmål stilt. Det er først når man søker om full/utvidet barneforsikring at man stiller spørsmål til fødselsvekt, sykdomsbilde, etc. etc.
En ulykkesforsikring gjelder kun hvis man er utsatt for en ulykke, og ikke om barnet skulle bli sykt p.g.a. andre årsaker, derfor er det lettere å få denne - det er vel enn så lenge ikke noen forskning som sier at våre små premature blir hyppigere utsatt for ulykker enn andre barn: )
*Maggi*
21:02 25.05.2008
Vi har også i Vesta, men får ikke der før de er 1 år. Det tror jeg gjelder alle barn altså...
*gruffalo*
10:23 12.06.2008
Bruk barnas trygghetskonto på posten. Der er det inkludert forsikring (mot at du setter inn barnetrygda der, som du jo selvsagt kan ta ut igjen mange ganger i året). Der er det ingen krav til den lille ifht helse, fødselsdato osv så vidt jeg kan se.
lille sprelle
23:51 21.06.2008
Nok en gang; da får man kun en ulykkesforsikring, ikke en full forsikring!
*Maggi*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------