Prematurdebatten
3 mnd og sover hele natta..hvordan er det med vektoppgang da?? |
10:02 28.04.2008 |
|---|---|
Jenta mi er 3 mnd nå, var født 2 mnd for tidlig, og nå sover ho hele natta. Det er jo såklart utrolig deilig for meg--men lurer på om ho legger på seg nok da eller bør de fortsatt vekkes når de er så små? Noen med erfaring med dette?? |
|
| Kasper og Tuva`s mamma | |
Sv: 3 mnd og sover hele natta..hvordan er det med vektoppgang da?? |
10:15 28.04.2008 |
|---|---|
Hvos tung har hun blitt? Jeg fikk vite på nyfødt at barn under 3,5-4 kg bør vekkes hver 3.-4. time for mat, men når de kommer over det kan de få styre det litt mer selv.. Når du skriver 'hele natta'.. hvor lenge er det? Minsten min kom til verden 1,5 mnd før termin. Han kan finne på å sove 6 timer uten mat..23-05 f.eks.. i mine øyne er det hele natta.. Lillegutt her har bikket 6,5 kg han nå da, så dette får han styre helt selv.. Det er jo mulig å la henne styre dette litt selv en liten stund, og heller ta noen ekstra vektkontroller ca hver 2. uke for å følge med vektoppgang.. Ser du at hun legger minimalt på seg kan du heller begynn eå leg einn kanskje 1 nattmåltid igjen |
|
| Sfinx'n | |
13:55 29.04.2008 |
|---|---|
Hun er ca 4.4 kg nå. Med hele natta mener jeg fra ca 22 til 08.. I går prøvde jeg å legge henne 21 og da sov ho til 05, så ho regulere det jo tydligvis litt selv,, Men drar nok å veier henne imorra for å sjekke at ho legger på seg! takk for svar! :-) |
|
11:11 28.04.2008 |
|---|---|
Sønnen min kom til 13 uker før termin, han sov hele natta, ca.8 timer. Han er ikke så stor av seg, men fikk vite at det var helt greit av helsesøsteren. Jeg tok henne på ordet siden hun har lang erfaring med å jobbe med premature fra nyfødtseksjonen på ahus |
|
| Anonym | |
10:32 12.06.2008 |
|---|---|
Frøkna mi er også 3 mnd. Jeg lar henne bestemme når hun vil ha mat selv. Det betyr for oss at jeg av og til får 5-6 timer søvn sammenhengende på natta nå. Vektoppgangen sjekkes på helsestasjonen ukentlig og den er fin. (Fyller på ekstra med flaske hver kveld - pappas jobb). Hun er nå snart 4 kg, født 5 uker for tidlig. Har alltid bedt om mat når hun vil ha. |
|
| Anonym | |
10:47 12.06.2008 |
|---|---|
Kan ikke tenke meg annet enn at det er greit å la henne sove så lenge hun vil... Mine tvillinger var født i uke 27 og fikk sove så lenge de ville når de hadde bikket 3 kg (etter råd fra nyfødtavd). Du går vel uansett jevnlig på helsestasjonen og da får du jo sett om vekta går greit oppover. Deilig både for hun og deg med sammenhengende søvn! :-) |
|
| chiquitita | |
11:13 27.06.2008 |
|---|---|
Tulla mi er som din, født to mnd for tidlig. Ho var veldig liten - 1385 gram ved fødsel - og vektoppgang har følgelig vært veldig viktig.. I starten var det hver 3 time døgnet rundt. Da vi kom til termin ca sa helsesøster at vi kunne vente 4 timer på natta, men helst gi ho hver 3'de time på dagen. (Da var hun 2,8 kg og la på seg greit) Noen uker senere begynte vi å la henne sove. Egentlig ved et 'uhell'. Da mannen min skulle ta ansvaret for matingen av henne en natt.. hehe.. mannfolk. Jeg skulle sove for en gangs skyld, bare opp og pumpe. Luksus ikke sant? Det endte med at han forsov seg for å mate ungen, og for å vekke meg. Våknet opp med sprengte bryst de lux, en mann som sov, og en unge som sov like godt! Da hadde hun vel sovet 6 timer eller noe sånt. Ble kjempestresset av det, synes det var ille at hun ikke hadde våknet av seg selv, og at hun ikke hadde fått mat. Men etterhvert har vi sett at hun tålte det. Hun gikk fortsatt like fint opp. 200-250 gram i uka. Nå er hun 16 uker ukorrigert, og sover 6 timer første økt på natta (oftest 22 - 04) Deretter er det 2-3 timers økter med søvn helt til langt ut på formiddagen/dagen. Våkner mer til på ettermiddagen kvelden og er mye oppe da. Utrolig deilig i grunn... ;) Hvordan går det med vektoppgangen på din tulle nå? Våres veier nå 4,7 kg, og vi er godt fornøyd med det, for det går oppover på percentilen. Litt å ta igjen enda selvsagt, men det går riktig vei! |
|
| Vivan | |
12:33 27.06.2008 |
|---|---|
Hei! Vettu, det har gått så utrolig bra med soving og vekt og alt! Ho veier nå 5.8 kg , nå er ho 5 mnd ukorrigert. Og var 1874 da ho ble født så det er jo ingenting å si på det! Og ho har fortsatt å sove hele natta, fra ho var ca 3.5 mnd har ho sovet fra 20.30 til mellom 07.00 og 09.00... så vi har hatt det helt luksus med denne lille solstråla! våkner med ett smil og gråter ikke etter mat selv om ho har sovet 12 timer! Utrolig deilig! Slik var det ikke med storebroren som var 9 uker prematur,,,,han skrek og spiste hele natta og la veldig sakte på seg, han var vel nesten 9 mnd når han veide 6 kg. Det går jo bra med din tulle og da, 4.7 er jo absolut bra til å ha vært så liten når ho ble født. Er det første din? Har alt gått bra med henne ellers? Var ho lenge på sykehuset? |
|
13:05 27.06.2008 |
|---|---|
Det er første min. Mannen min har en sønn fra på snart 16. Vi var på sykehuset i 6 uker vi. Sikkert et par uker mer enn vi trengte, fordi jeg standhaftig skulle ha ho til å spise uten skjold.. Hørte det var mange som sa at hvis de først begynte med det så var det veldig vanskelig å få de avvent. Men jeg måtte gi opp etter halvannen uke. De sluttet jo å gi ho mat på kopp for å få henne til å spise fra puppen, men ho orket ikke. Så jeg gav etter for presset og puttet på skjold igjen, og plutselig var vi klar til å dra hjem. Skjoldet kunne vi kaste nå i slutten av mai. Alt har i grunn gått veldig fint med henne, men jeg har vært litt nervevrak gjennom det hele (innerst inne i hvertfall..) Har gjort alt vi kunne for at hun skulle ha det godt, og det ser ut som det har funket :) Vært strenge med å ikke ha mye besøk, vært rolige og tålmodige selv. Prøvd å se henne an hvis vi har tatt et nytt skritt. Jeg er redd for at hun skal bli syk, for jeg vet immunforsvaret på de premature er dårligere og at ungene blir mye sykere. Er så redd for å komme på sykehuset igjen... at alt skal komme opp igjen liksom. At den gode trenden skal snu. Tror ikke jeg hadde orket å se henne der inne igjen. Har vel fortrengt en del tror jeg... Lå der selv 7 uker tilsammen (en uke med svangerskapsforgiftning før hun ble født - og resten på nyfødt med henne) |
|
| Vivan | |
13:27 27.06.2008 |
|---|---|
Huff , ja føler med deg. det er tøffe uker på sykehuset, spesielt å se sitt helt nye, nydelige barn ligge i en kuvøse. Pustestopp og metningsfall og alt annet som skjer. Vi slapp med bare 3.5 uker denne gangen, men med størstemann ble det 7 uker og masse små problemer hele veien, så vet åssen du har hatt det :-( Vi var ganske forsiktige med han, var kjempe redd for smitte. Men vi bodde langt hjemmefra så tok han med på fly allerede litt etter termin...og det gikk heldigvis bra. Men ellers var vi forsiktige og han var ikke syk en gang hele det første året! Med Tuva nå så er det litt anderledes, storebror tar med litt av hvert hjem fra barnehagen og ho har vært syk 3 ganger alt, men heldigvis ikke RS som jeg har vært livredd for! Vi har fått vår dose med sykehus syns du ikke?? :-) |
|
20:57 27.06.2008 |
|---|---|
Jeg er også livredd for RS! Heldigvis er det sommer nå.. selv om det ikke er noen garanti for å ikke få det. Men sjansen er jo mye mindre. Vi har ingen søsken her som kan smitte.. men evt neste gang, hvis det blir en neste gang, og HVIS vi ender opp med å få en prematur baby igjen, så vil jo situasjonen være som din. Nå er vi jo stresset de gangene det er små barn her. Enda folk vet om at de kun får komme når de er 100% friske. Med søsken så blir det jo annerledes. Størstemann, hvor mye veide han når han ble født, og når? Og hvordan har immunforsvaret hans vært de første årene? Minstemann, når hun blir syk, blir hun da mer syk enn en fullbåren unge ville blitt. Er vel sikkert litt vanskelig for deg å svare på kanskje hvis begge var tidlig ute..;) Men hva tror du om det? |
|
| Vivan | |
10:27 28.06.2008 |
|---|---|
Størstemann var født i uke 31 og var 1600 gram, dette var for tre år siden. Imunforsvaret har vært ganske ok egentlig, var lite syk første året men etter at han starta i barnehagen har han vært endel syk, men aldri noe alvorlig. lille tulla har vært veldig slimete i brystet når ho har vært forkjøla og jeg føler vel kanskje litt at ho lett blir syk og at det sitter i lenge..men vet jo ikke siden begge er premature åssen det er, alle er vel forskjellig uansett! Men ho hadde sterkere lunger fra starten av, han hadde pustestopp i lang tid da han var nyfødt. Men enig i at det er deilig at det er sommer og mindre sjans for rs..huff det er skummelt! Da tuva var noen mnd ble ho skikkelig forkjøla og tett i brystet og legen trodde det var rs, men takk og lov var det ikke det!!! hvilket sykehus fødte du på da? |
|