Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Søvndebatten

Står i senga i stedet for å sove. Er så trøtt så trøtt...
20:37 28.04.2008
Den lille Tassen vår på 7 mnd nekter å legge seg for tiden. Jeg er så fortvilet: frem til han var seks mnd la vi ham ned, måtte kanskje gi ham smokken et par ganger, men som regel sovnet han innen et kvarter. For et par uker siden endret dette seg (etter påske og et par uker med sykdom da rutinene skled litt ut), og han finner ikke roen sin i senga. Han sovner som regel nesten ved kveldspuppen. Når jeg så legger ham ned i senga siger øynene igjen, og han holder på å sovne, men hver kveld skjer det samme: øynene åpnes igjen, han snur seg rundt og skal opp å stå i senga! Har prøvd forskjellige "metoder": Sitter ved siden av senga og holder en hånd på ham slik at han ikke får snudd seg. Ender alltid med skrik og hyl. Sitter ved siden av senga slik at han vet at vi er der, men ser en annen vei. Ender alltid m at han står i senga og jubler. Vi har prøvd "Ferber -light" da vi gikk ut og lot ham stå og gråte, men vi var ikke motivert for det: hva hjelper det at han står og strigråter i senga? Sovner ikke av det. Det hjelper vel ikke på prosessen at han har fått separasjonsangst midt oppe i dette. Vil derfor helst ikke ha så mye gråting i leggingen. Men nå er jeg fortvilet- vet ikke hvordan vi skal få ham til å sovne greit igjen. I dag brukte han 40 min på å roe seg, jeg la ham ned igjen ca 20 ganger. Sovnet til slutt med en hånd på, ellers hadde det blitt mer turning. Enkelte kvelder er han så trøtt at han nesten ikke klarer å løfte hodet, men allikevel legger han seg ikke ned før etter at han har stått på hodet inn i dyna med rompa til værs, eller stått i bro og vridd seg frem og tilbake. Jeg har så vondt av ham- det er ikke godt å ikke finne roen, dessuten trenger han søvnen sin. I tillegg er det veldig fortvilende for oss. Jeg blir så lei meg når vi bruker 30-140 min hver kveld på å sovne. Vi kan ikke ha besøk- ingen vits når en av oss blir borte i timesvis. Vi får ikke gjort noe særlig etterpå, både fordi det blir sent og fordi vi er slitne. Vi kan ikke ha barnevakt: jeg vil ikke utsette noen andre for samme frustrasjon. Er det noen som kan gi oss noen gode råd om hva vi bør gjøre?

LilleMamsen
Sv: Står i senga i stedet for å sove. Er så trøtt så trøtt...
20:26 29.04.2008
Har vel ingen gode råd, tipper du kjenner til de fleste tipsene her, og det er vel ingen sånne alfa og omega-tips. Kan bare si at jenta vår er snart 10 mnd og at leggingen lenge har gått opp og ned for oss, noen ganger sovner hun umiddelbart, andre ganger blir det mye styr. Ofte blir det som hos dere; hun får pupp, blir veldig søvnig, legges ned og våkner. Står i senga og hyler.

Vi har tenkt mye på gråting/ikke gråting og hvordan man kan lære dem å sovne selv. Har prøvd å sitte ved senga, men det hjelper ikke. Nå tar vi det Gro Nylander kaller "den milde varianten", dvs at vi legger henne ned, klapper litt, går ut igjen, men lar døra stå åpen. Så tusler vi rundt i etasjen, synger, snakker til henne, pusler med ting (klesvask og andre ting som alltid må gjøres uansett). Hun blir kjempesint/lei seg, men så lenge hun hører at vi er der, blir hun iallfall ikke redd og forlatt, tenker jeg. Så går vi inn til henne med jevne mellomrom (2 minutter?), legger henne ned igjen og går ut. Det varierer hvor lang tid det tar, i kveld tok det en halv time.

Som sagt, tror ikke det er noe fasitsvar her, man må bare ta tiden til hjelp og prøve å være konsekvent, men samtidig ikke overkjøre dem. De har nok litt separasjonsangst i denne alderen, men det kan de ha lenge, og de må jo lære seg at mamma ikke forsvinner selv om jeg sovner. Derfor tenker jeg det kan være bra at hun hører meg/oss.

Lykke til!
Anonym
00:19 1.05.2008
Vi opplevde det samme som dere. lille gutt sov greit i sebga si hele natten, sovnet som en sten på kvelden og våknet ikke før rundt halv åtte dagen etter. selvfølgelig noen ganger han våknet, me da var det bare å gi smukk så gikk det greit. helt til han klarte å sette seg opp og reise seg opp. nå sovner han greit på kvelden etter å ha gjort rutinen nedenfor, men samtlige netter våkner han halv tolv og halv tre, noen ganger også halv fem og skal stå opp halv sju. det er som regel bare å legge han nedog gi han smukken, men det hender ofte at han begynner å turne sånn som du beskriver. er så trøtt at han gnir ansiktet ned i dyna med rumpa rett i været, men sove skal han ikke. da må vi gjenta rutinen, som er at vi/jeg pleier å legge han på siden med en bamse som han kan holde rundt mens jeg stryker han på siden og nynner alle tre versene i jon blund og så går jeg veeeeldig saaakte mot døra mens jeg nynner to av versene i vi har ei tulle:) har også en spillegreie som spiller natur lyder. han pleier som regelel å sovne etter dette men hender det må gjenta seg før han sovner.

bleklager rotet:)

Håper dette var noen hjep:)

Noen med råd om hvordan vi kan få han til å sove hele natta igjen??
<3odin<308.06.07
08:23 12.05.2008
uffa!! Ser dere har samme problem som oss. Jeg har også et innlegg med nesten identisk problemstilling.

Har du fått noen råd som virker?

Kan det rett og slett vere tenner som plager de små? Mi tulle har fått ei tann, og venter på nr to. Ser hun er litt plaget, men dette styret om kvelden virker mest som uro Det er ikke skriking og slikt, bare turning og sove-nekt selv om hun er stuptrøtt. Men det kan self vere at hun blir urolig av å kjenne på dette med tennene, men at det ikke er så vondt hun må skrike.

Aner ikke, men eneste forklaringen jeg kan komme med. Har dere sett noen tenner på babyen deres?
Ei stor og ei lita:)
22:17 14.05.2008
HI her

Har kommet tenner hos Lillegull, men ingen nye de siste ukene, så jeg tror ikke det er grunnen.

Jeg har egentlig ikke kommet til noen god forklaring eller løsning på problemet, men fått mange forskjellige forslag. HS mente vi burde sitte og holde ham nede. Vi prøvde det, men jeg syntes ikke noe om å være fysisk hard mot ham. Snakket med ei hos firmaet "Midtimellom" som HS anbefalte for de med søvnproblemer. Hun mente at vi burde sitte inne hos barna til de sovnet. Ikke nødvendigvis sitte å stryke og kose, men gjerne lese en bok, slappe av m kopp te el lign og bare være der slik at barnet ser oss. Hun mente at vi ikke måtte stresse med at leggingen tok tid fordi dette bare er en kort periode i barnas liv, og at det går over når barna blir trygge på at vi ikke går vår vei.

Vi har faktisk hatt tre!! gode leggekvelder. Tror nok han har vært ganske utslitt, men er i alle fall stuptrøtt kl 19 og sovner nesten ved puppen. Har vært superrask med smokken, og klart at han beholder roen. Vet ikke hvordan dette hadde virket hvis det hadde vært pappa'n som ga flaske i stedet for pupp..
De hos "Midtimellom" anbefalte oss å slutte med kveldspuppen inne på soverommet. Den bør tas før kveldsstellet.
Vet ikke om jeg tør å prøve det- da blir han ikke "puppet i senk", så da er vi vel tilbake til start igjen. Jeg klamrer meg til de få gode leggekveldene vi har.
LilleMamsen
14:07 30.06.2008
hørtes ut som jenta mi da hun var 6mnd...
løsningen hos oss ble at hun ble lagt i pose....
klikket litt ekstra første kveld.... men kveldene deretter tok kort tid før hun sovnet..;-)
tror hun følte trygghet oppi den.... og hun lå godt!
har brukt den fra 6mnd til 13mnd....
Sarah`s mamma-01.05.07
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------