Vaksinering er et omdiskutert tema, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at vaksiner i hovedsak redder liv rundt om på hele kloden vår og at vaksinasjonsprogrammer har utryddet feks kopper som sykdom. Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.
Så har man også situasjoner der vaksiner ikke har vært skikkelig utprøvd før man tar dem i bruk, og dette har blitt store tragedier. Feks Thalodomid barna som ble født på 70-tallet.
Før du fatter en beslutning om hvorvidt du skal la være å vaksinere barnet ditt, så ta en skikkelig diskusjon med helsesøster eller fastlegen din, alternativt våre barneleger som du kan treffe på nettprat på www.gullsmokken.com.
Slit debatten med helsa, men fatt ikke beslutningen din på bakgrunn av innleggene her.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Er det vanlig å bli avfeid av helsestasjonen når man ønsker å diskutere om vaksinasjon er det beste?
16:48 30.04.2008
Jeg ble nemlig avvist med at "det får du finne ut av selv". Hun ordla seg ikke akkurat sånn, men når jeg får en henvisning til en nettside som myldrer av informasjon av div tema, undrer jeg meg over hva hun egentlig sitter på helsestasjonen for. Skal helsestasjonen henvise til andre informasjonskilder når man kommer dit og lurer på noe, så eliminerer de sin egen funksjon.
Er det noen andre som har opplevd det samme, eller er det min helsestasjon som er litt spesiell?
Sv: Er det vanlig å bli avfeid av helsestasjonen når man ønsker å diskutere om vaksinasjon er det beste?
18:18 30.04.2008
Om man vil vaksinere barna sine eller ikke er jo frivillig, men samtidig er helsepersjonell pålagt oppgaven i å utøve et visst press på foreldrene for at de skal velge å vaksinere. Derfor blir de jo også litt innhabile i forhold til å gi råd knyttet til å velge og ikke vaksinere.
Jeg varslet tidlig i fra på hs om at jeg ikke skulle vaksinere sønnen min. Dette ble ikke særlig godt motatt... Etter det fikk jeg ikke komme på de felleskontrollenene som resten av barslegruppa var på. De var tydeligvis redde for at jeg skulle formidle min budskap...
Jeg tror derfor ikke at du kan forvente å få den informasjonen du søker på hs. Søk på nettet selv, og benytt deg av linker som står på denne siden.
Sv: Er det vanlig å bli avfeid av helsestasjonen når man ønsker å diskutere om vaksinasjon er det beste?
18:38 30.04.2008
Vi fikke ikke en gang komme til vanlig vekt, høyde, hørsel og synstest med at vi ikke vaksinerte:-) Mulig pga en heftig kranglel der helsesøster måtte ty til snørr og tårer da argumentasjonene druknet bort i uvitenhet og tull fra helsesøsters side:-)
22:07 1.05.2008
Tror ikke det er et ukjent fenomen blandt helsestasjoner.
Har ved flere anledninger fått bekreftet dette ved utsagn som "Må ta en prat med sjefen min" eller "så fint for deg at du lurer"???