Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
trenger hjelp, ang å avvikle amming før nestemann kommer..
17:24 6.05.2008
Sønnen min er straks 11 måneder, og svært glad i puppen.
Han ammes morgen, kveld og desverre også 1-2 ganger pr natt. (han har hatt eksem og store søvnproblemer, så vi har slitt litt der)
Ofte maser han seg til en sup på ettermiddagen også. Nå er jeg gravid med nr. 2, og sønnen min vil være ca. 18 måneder når nestemann kommer. Jeg trenger råd angående å avvikle ammingen før den tid? Jeg ser for meg mye sjalusi og gråt om storebror ikke har fått tid til å "glemme" puppen som han er så glad i. Vil ikke amme begge to samtidig, ville blitt slitsomt og er redd storebror hadde trappet OPP ammingen om han fortsatt fikk lov og den lille skal ammes i hytt og pine foran han. Det hjelper ikke på at sønnen min ikke liker tåteflasker noe særlig og må drikke en vond morsmelkerstatning uten kumelk. Jeg regner med jeg må få han til å "like" tåteflasken, tenkte å forsøke å pumpe og halvblande ut denne ekle mme'n. Syns det var vanskelig å pumpe når han var liten, så gav det opp.. men får vel prøve igjen.
Noen som har noen erfaringer, råd og tips til meg?
Sv: trenger hjelp, ang å avvikle amming før nestemann kommer..
12:44 24.05.2008
Det er stor forskjell på et barn på 11 og 18 måneder :) Tror ikke du skal stresse med flasketilvenning etc. Drikker han fra tutkopp eller vanlig kopp, så kan han fint få MME i det. Men nå er han straks over året, og da kan han jo drikke kumelk istedet for MME. Jeg synes kanskje det er litt tidlig å tenke avvenning allerede nå, men det er selvfølgelig opp til den enkelte.
Jeg fikk nr to da nr en var 16 mnd. Ammet helt fram til fødselen, men var heldig og fikk en naturlig avslutning da min fødsel drøyde så lenge at snuppa fikk et mange dager langt opphold hos besteforeldrene sine. Senere ville hun igjen ha pupp, og hun fikk, men vi måtte avslutte da det aller første tegnet til sjalusi kom da hun så lillebroren ligge ved puppen. Men etter totalkutt var det helt greit igjen - hun kunne bare ikke dele.
Jeg nattavvente helt da snuppa var ca 14-15 mnd og jeg 7 mnd på vei, for da trengte jeg en hel natts søvn kjente jeg ;)