Her er forumet for deg som har påvist PCOS eller lurer på om du har det. Her kan du gi gode råd til andre eller få noen selv også. PCOS er et område det forskes mye på for tiden og hvor det stadig dukker opp ny informasjon.
Vennlig hilsen jordmor Siri
noen som har noen lykkelige historier som gir håp?
Sv: noen som har noen lykkelige historier som gir håp?
16:44 7.05.2008
Jeg har en nydelig datter på 2 år:) Hun ble til etter metformin og pergotimekur. Men sliter med å bli gravid igjen nå da og har akkurat tatt en operasjon hvor de har svidd av cyster på eggstokkene. er ellers normal vekt (endelig thanks too metformin) og er ikke hårete:). eller mandig. har bare sjeldent mens og eggløsning.
10:07 9.05.2008
Hei! Søsteren min (har også pcos)og mannen hennes fikk assistert befruktning,ved inseminasjon, det gikk kjempefint og nå er jeg stolt tante til en 2 mnd gammel gutt ! =)
20:28 9.05.2008
Hei! Kan gi deg masse håp jeg. Har selv Pco, og har nå testet positivt uten bruk av noen behandlinger av noe slag. Dette er 4. gangen jeg er gravid uten bruk av noen behandlinger. (Har to missed abortion, en før og en etter jeg fikk datteren min, som nå er halvannet år)
20:58 9.05.2008
Hei.
Jeg er nå 16 uker på vei med mitt andre barn...begge er selvprodusert og hjemmelaget :-). Har også ei jente på snart 7 år. Bare stå på, og gi aldri opp håpet! Plutselig så skjer det :-)
21:51 10.05.2008
Ble gravid på første pp, uten hjelp! Jeg var forberedt på å kjøre hele løpet, pergo, IVF, adopsjon...:) Men til tross for PCO er jeg visst superfruktbar! Fulgte med fruktbarhetstegn hver dag (EL-slim og ømme eggestokker) og satt i gang med sex annenhver dag den uka vi trodde EL skulle komme. Og spiren satt og nå har vi en sønn på 8 mnd. Trodde aldri det kunne skje!
Anonym
09:42 13.05.2008
Jeg har også en god historie. Etter 6 måneder med metformin og vektnedgang på 13 kg så ble jge gravid i 1 pp. Mistet da desverre i MA, men ble gravid igjen i 1 pp etter MA. Håper det går bra denne gangen. Vektnedgang og metformin ga meg eggløsning og nesten regelmessige sykluser. Har tempet for å finne den, og det har funket kjempe bra. Jeg har vært hardt plaget med pco, gått lange perioder uten mens og eggløsning, også overvektig med insulinresistens. Men nytt kosthold og metformin og en stor dose selvdisiplin til å trene har gitt meg barn i magen.Håper nå jeg blir mamma i desember.
19:21 29.05.2008
Jeg fikk påvist pcos for ca et år siden. Gynekolog sa at jeg var kraftig polysystisk! I mange år har jeg ikke hatt en eneste menstuasjon, og dermed lite trolig eggløsning. Jeg har også hatt alle andre typiske tegn på pcos; fet hud, kviser, fett hår, hår på kroppen etc.. Jeg la om kostholdet mitt for et par mnd siden og har spist minimalt med karbohydrater(nesten ingenting) og svært proteinrik mat for å regulere blodsukkeret mitt til å være mer stabilt. Tro det eller ei- jeg fikk min første eggløsning på mange, mange år og jammen ble jeg gravid på første forsøk!! Ikke mist motet jenter!! Det er håp!
08:51 1.06.2008
Vi prøvde i 2 år med størstemann, fikk beskjed om å sette oss i prøverørskø. 3 mnd senere var det fullklaff på egenhånd.
Begynte ikke på noe prevensjon etter fødselen, begynte på pergo 9-10 mnd etter fødselen, ble et opphold pga flytting og bytte av fastlege o.l
Så plutselig var jeg gravid igjen, ca 1,5 år etter fødselen.
Valgte å ikke bruke prevensjon etter fødsel nr 2 også, fikk tilbake mensen etter 2 mnd og hadde faktisk en til 1,5 mnd etter det.
9 uker senere slo kvalmen til for fult og nå venter vi nr 3!
Har spist lavkarbo og kjenner det hjelper både på humøret og vekten.
Merket også stor forskjell mnd etter fødsel nr 2. Hårveksten var ikke så hissig og helt kvisefri i noen få mnd. Er ca 15 kg lettere enn det jeg var da jeg startet prøvingen med nr 1, men fremdeles masse hårvekst og kviser + alt for mange kg ennå..
Anonym
00:53 2.06.2008
Vi hadde prøvd i 2 år før vi ble henvist og jeg fikk påvist PCO. Gikk på 2 Pergo-kurer uten hell.
Så ble jeg henvist til kikkhullskirurgi for å se på egglederne. Den skulle tas mellom 2 menstruasjoner, men det kom jo aldri noen mens, typisk for en PCO'er? Jeg kontaktet de igjen, og fikk beskjed om å ringe igjen i september (dette var i Juni, og de begynte akkurat å avvikle ferie)
Vi hadde også søkt om å få adoptere, siden jeg ikke ville gå gjennom påkjenningene med prøverørforsøk. Vi hadde fått 1. innbetaling, men valgte å la den ligge til etter ferien.
Og mens vi var på ferie i august, ble jeg kvalm, frossen, sluttet å drikke kaffe, men det demret ikke før vi var på vei hjem igjen. Jeg var jo ikke morrakvalm, jeg var jo kvalm hele dagen!
Vel hjemme testet jeg, og fikk TO BLÅ STREK!! Vi utsatte adopsjon og avlyste lapraskopi, og begge stedene sa de at det var veldig vanlig at de fikk slike telefoner. I april for 2 år siden var gutten født, og nå sitter jeg med ei ny reke i magen, 19 uker på vei, og denne gangen klaffet det på første mens etter at jeg kuttet ut prevensjon :-)
12:06 2.06.2008
Ble gravid etter 2 års prøving, mistet. gikk ytterlige 1,5 år før jeg ble gravid mistet igjen. så ble jeg gravid etter 4 mnd. fikk prenyl sprøyter og oppfølging under graviditeten,(pregnylet var for å opprettholde graviditeten i de 3 første mnd). jeg brukte pergotime å fikk el ble ikke gravid. så en pause mnd. så en mnd med pergo. så to pausemnd. ble gravid i den 2 pausemnd:) så nå er jenta mi 2 år:)
10:03 4.07.2008
Hei.
Jeg er også en av mange med pco(s) som har blitt gravid! Jeg har cyster på eggstokkene og veldig uregelmessige sykluser - omtrent 6 - 8 menstruasjoner per år. Alle blodprøvene mine er imidlertid normale, og jeg har ved hjelp av temping og el-tester funnet ut at jeg har eggløsning (gynekologen mente at jeg ikke hadde el pga lange sykluser). Nå ble jeg altså gravid på en av de lengste syklusene jeg har hatt. Eggløsning var på dag 57, og jeg må innrømme at jeg ikke hadde helt troen på at det skulle skje nå så sent.. Var faktisk litt overrasket da testen viste to streker! :)
Dette var for øvrig min 3.pp. Jeg kan også legge til at jeg gikk til akupunktur en gang per uke denne prøveperioden.
Så det er håp jenter! Jeg krysser fingerene for alle oss PCO(S) -ere!
Anonym
Kjære deg som trenger litt håp;)
00:02 7.07.2008
Jeg ser at du har fått mange positive svar her, og det er mange solskinnshistorier. Håper du føler at det er håp, og at du ikke gir opp. Mange sier, at det er først når du ikke prøver lenger, og virkelig slapper av, at mirakelet skjer. Det er det mange eksempler på.
Selv har jeg alltid hatt uregelmessig menstruasjon, og kunne gå måneder uten å få mensen, spesielt etter at jeg har sluttet på et prevensjonsmiddel. Jeg har reagert dårlig på p-piller (humørsvingninger) så fikk beskjed om å prøve p-ring. Da jeg skulle ta en undersøkelse for å se om alt var i orden, viste det seg at det var fordi jeg har PCO, at menstruasjonen var i opprør. Da sa gynekologen at det var ingen grunn til bekymring, men at jeg måtte komme til han den dagen jeg ville prøve å bli gravid, for det kunne bli vanskelig. Det viste seg å være feil.
For seks måneder siden, glemte jeg å sette i p-ringen en periode. (Ja, det er mulig!) Det var første gang i mitt liv, at kroppen min har hatt muligheten til å bli gravid, siden jeg ALDRI har hatt sex uten prevensjon. Så iløpet av denne korte tiden, rakk jeg, uvitende å bli gravid.
En stor glede blir det jo, når man går rundt og tror at man er halvsteril!
Gikk 1år og 1mnd før vi ble gravide,men nå har vi en nydelig sønn som straks er 1år:)
Er viktig å huske at det kan ta ett år å bli gravide for de som ikke har pco(s) og..
hei tusen takk for alle svar :)
vi har prøvd i nesten to år,men siden jeg ikke har hatt mens har det så og si vært helt umulig å vite noe som helst når el er,om jeg så har hatt noen i det hele tatt.derfor står det i navnet mitt at jeg snart er i 1pp. for nå går jeg på min første pergo-kur. håper så indelig atjeg får el nå.sånn at vi kan prøve. :) så bra og lese om så mange som det har klaffet for :)
20:15 31.07.2008
Jeg har PCOS, men etter en laproscopi i 2003 ble jeg gravid 1 mnd etterpå! Jeg fødte jeg en datter i 2004 og en sønn i 2006! Så ikke gi opp, det ER mulig! Lykke til, bare spør hvis du lurer på noe.
01:06 1.08.2008
JA, jeg har ;)
Jeg gikk på metformin, pergo og provera og vi ble gravide på første forsøk!!! Nå er snuppa vår 16 mnd og skal begynne i barnehagen til uka! Og nå ønsker jeg meg flere. Skal til lege til uka og da får vi se om jeg er like heldig denne gang!
Ønsker deg massssse lykke til!!! Det er håp!!
18:31 1.08.2008
Jeg har PCOS, og sluttet med p piller oktober 06. Dro til Volvat for gyn i januar fordi jeg visste at dette kunne ta tid pga PCOS. Ble henvist til Rikshospitalet med en gang.Var 8 mnd ventetid og var da inne til flere undersøkelser. Legen der trodde plutselig ikke at jeg hadde PCOS likevel, men at det kunne være noe med binyrene, men etter endel prøver ble det konstantert PCOS. Da ringte legen meg og jeg fikk time til lap dagen etter. Dette var i april 08. Ble gravid i mai!!!
Det tok 1 1/2 år, men når jeg først fikk EL ble jeg gravid i 2 pp!! Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves! Jeg tok pergo i tillegg da jeg ble gravid, for å være sikker på at jeg fikk EL:)
Ikke gi opp, det er håp! Det tar bare litt lenger tid..
01:51 9.08.2008
Hei!
Så fint at du stilte dette spørsmålet. Har vært fint å lese om alle de som har lyktes. Og ikke minst fint å høre at det har gått bra for mange å bli gravid på nytt både en og to ganger.
Jeg fikk diagnosen PCOS for to år siden. Hadde da gått 1 år uten tegn til blødning etter sluttet på Diane som hade brukt gjennom flere år. Prøvde først et par runder med Pergo uten at dette gav noe klaff. Så ble det lapraskopi med brenning av cyster. Etter operasjonen kom mensen med en gang regelmessig tilbake. Pga flytting og jobbsituasjon der vi måtte være mye fra hverandre ble det ikke noe aktiv prøving på en stund. Men plutselig var vi gravide. Fødte en herlig jente nå i vår.
Håper det ordner seg for deg også. Ikke noe moro å ha en diagnose som tilsier at det kan være vanskeligere å bli gravid. Et nederlag følte jeg det som da jeg fikk diagnosen. Heldigvis finnes det hjelp. Og det ordner seg nok for deg også!
Lykke til!!
21:00 11.08.2008
Jeg har PCOS, og ble gravid etter annen pergo kur. Det er over tre år siden. Men jeg ble gravid! =)
Jeg er i gang nå, med dobbel pergo, og håper på hell denn gangen også. Vi ønsker oss så gjerne et barn til.
Det er ikke verdens undergang om det ikke skulle klaffe denne gangen, siden vi har et barn.
22:34 2.09.2008
Jeg har pcos, og har mange av de vanlige symptomene som økt hårvekst og uren hud. Sluttet på p-piller rett før jul i fjord, og nå litt over et halvt år etter er jeg gravid og lykkelig. Har gått til homopat som fikk mensen til å bli mer regelmessig, og vips har jeg blitt gravid uten annen hjelp-er nå 17 uker på vei.. så det er håp jenter, ikke gi opp..
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem