Lurer på hvilke kriterier foreldre legger til grunn når de velger klær til sitt småtroll. Håper mange kan ta seg tid til å svare :)
22:48 8.05.2008
Hei!
Min gruppe og jeg går førskolelærerutdanningen og jobber nå med en oppgave som handler om små barn i samfunnet. Vi har valgt en oppgave som omhandler klær til barn fra 1,5 - 3 år ca. (Fra str 86 og opp til 3 år). Vet det går et tydelig skille på hvordan klær ser ut fra str 86.
Svarene skal ikke direkte brukes i oppgaven som dokumentasjon, men tenkte det var interessant å spørre foreldre direkte hvilke kriterier de vektlegger når de velger klær.
Hva er viktig for dere når dere velger? mote, kvalitet, praktiske løsninger, merke, farger, comfort, bevegelighet, "tøffhet" eller "søthet"? Dette var bare noen forslag, om det er andre kriterier så sleng det gjerne på.
Sv: Lurer på hvilke kriterier foreldre legger til grunn når de velger klær til sitt småtroll. Håper mange kan ta seg tid til å svare :)
23:01 8.05.2008
- De må være praktiske.
- De må passe til værforholdene, varme klar til kalde dager, luftige til varme dager.
- De må ha bevegelighet. Det er bedre med flere lag, enn tykke jakker eller dresser.
Når barnet nærmer seg 3 år begynner de å ha spesifikke ønsker om hvilke klær de skal ha på. Da er det om å gjøre at barnet får på fornuftige klær enn at fargene passer sammen ;)
Sv: Lurer på hvilke kriterier foreldre legger til grunn når de velger klær til sitt småtroll. Håper mange kan ta seg tid til å svare :)
23:04 8.05.2008
Klærne skal være:
(ikke i prioritert rekkefølge)
-slitesterke (tåle vask, tåle røff bruk)
-praktiske
-komfortable (unger skal turne, ikke gå på catwalk)
De skal være funksjonelle: varme lune og god bevegelighet i lag på lag om vinteren, lette, luftige og svale på sommeren. Inegn stive dongeribukser, bevegelighet er viktig for meg.
Klærne skal være romslige i den forstand at de ikke skal uttrykke noe på vegne av mitt barn, tvert i mot skal de gi rom for mitt barn til å uttrykke seg i. I praksis betyr dette klare farger, lite logoer og mønstre og synlige merker. Ingen "hello kitty" her i gården, heller ingen spiderman.
07:21 9.05.2008
klærene jeg kjøper skal være:
slitesterke
komfertable
kvalitet
og at det er bomull eller ull, alt etter vær og årstid, men ikke noe syntetiske stoffer..!
kjøpet litt klær etter søthet oxo, til jenta mi, men d er ikke noe jeg ser mest på, kjøper klær som er for ho gode i gå i, siden ho skal bruke de i barnehagen hele dagen...
kjøper igrunnen alle klærene mine på hennes og mauritz, har erfart med at de klærene der og gode, slitesterke og til en ikke alt for gale pris heller!!
10:07 9.05.2008
1. Klærne skal være fine = jeg skal like hvordan de ser ut.
Enkelt når det gjelder jenteklær. VANSKELIG for gutteklær. Der er jo så utrolig mye stygt for gutter. Fordrar ikke det som sikkert er praktiske farger - les jordfarger. Synes heller ikke at det passer at en liten gutt på 2 år skal gå rundt med store dødningehoder eller spiderman på brystet.
Synes i det store og hele at det er merkelig at de store kleskjedene kjører de samme modellene for barn fra 1.5 år og helt opp til 6 år er det vel. Vil ha klær som ser fine og ordentlige ut, i klare rene farger. Men noen søte figurer her og der må det gjerne være. Blir gjerne til at jeg kjøper dyre merkeklær til gutten min fordi jeg ikke finner noe jeg liker i billig butikkene. Synes stort sett det de har bare er stygt stygt stygt, med noen få hederlige unntak selvølgelig. Men jeg vil helst ikke kjøpe dyre klær til ungene da... det bare blir sånn av og til fordi jeg finner noe veldig fint som jeg bare MÅ kjøpe...
Når det gjelder utetøy har jeg satset på reima dresser pga kvalitet og for at ungene skulle ha det mer behagelig i vått vær. Men siden barnehagen tar regntøy på ungene bare det kommer et par dråper regn tror jeg at jeg kommer til å gå over til rimeligere reflex dresser.
Anonym
10:34 9.05.2008
Funksjon
pris/kvalitet veies mot hverandre.
Utseende.
Styrer langt unna "tøffe" ting som dødningehoder. Symbolikken er motbydelig for min del.
13:23 9.05.2008
Enig med det meste i inleggene ovenfor. En ting jeg vil legge til er at barn i denne alderen skal begynne å lære seg å kle på seg selv, vanskelig fasong,- knapper og knytting styrer vi dermed unna :o)
22:48 9.05.2008
For meg er det viktig at han har behagelige klær på seg i barnehagen. Der skal han leke og grise:) I barnehagen har han på seg joggebukser og boddy (strømpebukse og genser dersom det er kaldere osv.) Men jeg er opptatt av at klærne passer til hverandre. Det må ikke kræsje i farger osv:)
Når det gjeldre ytterklær er jeg opptatt av at de er behagelige og med god kvalitet. Da velger jeg reima tec merke på dresser, luer, votter osv. Og ecco, geox osv. i sko. Det er fordi jeg vet at disse merkene holder mål.
Jeg er motstander av klær med dødningehoder!! Liker ikke at de lager slike klær til små barn! Det er usmakelig og unødvendig.
03:23 10.05.2008
Det jeg vektlegger når jeg kjøper klær er at de er praktiske, har god passform/bevegelighet, god kvalitet/slitesterke, enkle uten mye dill-dall (skyr f.eks dødningehoder osv), gjerne sterke farger og en grei pris.
13:22 11.05.2008
Hei!
interesant tema dere skal skrive om!
Jeg har en gutt på litt over 2. når vi handler klær så tenker jeg først og fremst på bevegelighet og at det skal være behagelig. Velger helst naturlige materialer, iallefall på det som skal være innerst mot huden, altså som regel bomull. er ikke så opptatt av farger og sånn, men merker at jeg blir litt irritert når jeg går inn i en barnetøyforetning og ser dette tydelige skille mellom gutt og jente, og at alle fargene til guttene er så dystre, mørke farger. handler derfor en del på steder som tenker litt mer unisex.
Anonym
18:58 11.05.2008
1. Utseende (ikke for dillete, gjerne litt spesielt)
men utseende gjør ikke at jeg kjøper et plagg hvis punkt 2 og 3 ikke funker:
2. Bevegelighet/comfort (snitt)
3. Materiale (naturmaterialer innerst, pustende osv ytterst)
Og dette punktet er jeg ærlig talt ikke sikker på om kommer som nummer fire, det spiller inn hele veien, spesielt når det gjelder yttertøy hvor jeg ikke vurderer billige merker engang. Men er også opptatt av dette på annet tøy, mest grunnet kvaliteten og at klærne gjerne ikke er noe alle andre har.
4. Merke (jepp, er snobb..)
Anonym
07:14 12.05.2008
Vel, jeg er visst en av de fæle mammaene som putter på gutta både Spiderman og dødningshoder:) 2-åringen syns det er veldig stas med "skumle" dyr og motiver. Jeg er mer opptatt av at farger passer sammen enn det han er.
Når det er sagt syns jeg det er viktig med komfort. Sko og ytterklær betaler jeg gladelig mye for, mens vanlige bruksklær kjøper jeg rimelig. (Da kan jeg heller kjøpe mer:) )Merker bryr meg døyten, den slags får unga fort nok kjennskap til.
Oppsummert skal klærne føles behagelig å ha på, være tilpasset ytre forhold og ungen skal være fornøyd med antrekket. Kompromiss inngåes såfremt det er forsvarlig.
08:20 12.05.2008
Har selv opplevd dette "skillet" på hvordan klærne er fra str 86/92 og oppover nå! Mellomste er 2 nå, og det er helt ufattelig at de faktisk lager TRANGE jeans til 2åringer! Joda, det er helt perfekte jeans dersom jeg vil holde henne i ro, for hun kan faktisk ikke klatre i disse tettsittende jeansene.
Det viktigste når jeg velger klær er farger og komfort. Nå synes hun figurer er spennende, særlig dersom hun kan gjenkjenne dem fra bøker eller TV, så noen slike barbie/svampebob/dora/mikke-plagg blir det også. Det siste jeg ønsker er at 2åringen min skal se ut som en miniatyr av Christina Aguilera, eller en lettkledd barbie for den saks skyld.
Anonym
08:54 12.05.2008
Jeg er faktisk veldig opptatt av merker jeg da ( ja jeg vet det er teit) Men disse klærne er veldig myke og av goood kvalitet. Jeg liker litt sarte farger, ikke knallfarger.
SÅ for meg gjelder:
Komfort
Merker
FArger
praktiske
12:10 12.05.2008
Når det gjelder min jente (som blir 3 år i morgen HURRA!), hun bruker str 98, og de eneste kriteriene jeg setter er følgende;
Klærene skal ha god beveglighet (ikke for stramme eller trange), skal tåle bruken alderen hennes tilsier, og ellers farger som kler henne - gjerne lyse. Kan gjerne ha mønster eller bilde på, men ikke for mye.
Klær med dødningshode på er for min del UAKTUELT. Det kler ikke barn mener jeg.
22:55 12.05.2008
Ytterklær: kvalitet. Praktiske løysngar, slitesterke. Les gjerne testar. Så design, så pris.
Ullundertøy: kvalitet og brukarvennligheit. Pris. Design. Sjekkar korleis kleda er produsert (økologisk etc)
Vanlige bruksklær (bukser, gensrar, jakker, etc): praktisk, bevegeligheit, kvalitet, design (kule, søte), kva som passar saman.
"Barnehageklær" er gjerne eigen kategori. Stor slitasje.
Betalar gjerne meir for finklær.
Ønsker ikkje at barna skal bruke "mini-voksen"-klær (kamuflasjefarga, "sexy" etc.) Vil ha morsomme, bevegelige og glade klær for barn uten farlige kjemiske stoff i plagga.
Syns ikke at kvaliteten trenger å være den beste i denne alderen, de vokser jo stort sett ut av det før de har rukket å slite det ut . Så lenge klærne ikke falmer eller mister fasong etter noen få vask,så er det greit. :)
Anonym
11:32 13.05.2008
Viktig for meg er:
- praktiske/comfort/enkle å ta av/på
- vaskeanvisning (60 grader helst på alt unntatt ull)/tørketromling
- ull som ikke klør (bruker ull innerst høst, vinter, vår)
- pris
- farge/motiv (har en rosajente ja...)
11:25 15.05.2008
I prioritert rekkefølge:
1) Praktiskhet/kvalitet (skal fungere til formålet, eks. regntøy som er skikkelig tett, vinterdress som er skikkelig varm osv. )
2) Bevegelighet og comfort (f.eks. er alt for mange jenteklær samme passform for 2 åringer som for 11 åringer. ikke tatt hensyn til at str. 86-92 bruker bleier. Guttestrømpebukser er større og behageligere enn jentestrømpebukser osv.)
3) Farger (Forsøker å unngå at det blir for mye rosa. Litt er greit, men variasjon er viktig.)
4) utseende. (Noen ganger skal hun jo være søt og pyntet, jenta har også preferanser mht. bilder/figurer på klærne.)
Anonym
18:20 15.05.2008
Her er det komfort og utseende som troner høyest. Klærne skal være pene, litt søte og behagelige. Pris betyr fint lite, bare jeg liker utseendet, og de er behagelige for mini. Bomull/ull innerst og bra kvalitet på ytteklær er et must. Er veldig glad i å handle klær til 2-åringen, og bruker en del penger på han. Det blir en del merkeklær, spesielt dansk design, da jeg synes de er både gode og pene og se på.
Anonym
20:53 15.05.2008
Jeg prøver å velge klær som først og fremst er praktiske og behagelige. Vi har en liten jente på to og jeg prøver (så godt det er mulig) å styre unna typiske kjedeklær, som for jenter stort sett er mye rosa og mye trykk og heller finne "nøytrale" farger og morsomme mønstre. Iallefall så lenge det går.
Mulig jeg er litt sær på dette området, men en av grunnene er at jeg oppfatter mange av barneklærene som finnes i dag som at "jenter skal være søte og snille og gutter tøffe". Klær skal være praktiske og behagelige enten hun vil leke med dukker eller klatre i trær. Men det vil ikke si at hun ikke eier et eneste rosa plagg, eller en eneste kjole. Det har skjedd at folk har tatt henne for å være gutt fordi hun ikke har på seg noe rosa eller rødt, men hvor ofte tar vi voksne på oss rosa klær?
Er jeg den eneste som tenker slik og reagerer på mye av barneklærene som finnes i dag..??
(Mulig det er litt på siden av det du spurte etter, men jeg måtte bare få det ut .. :o)
NYTT 14:46 16.05.2008
Liker heller ikke spiderman og dødningehoder - synes disse klærne er harry jeg da, men ungene synes kanskje det er tøft? Men hadde jeg hatt jente tror jeg at jeg hadde hatt enda mer problemer å finne noe jeg liker for der er jo alt rosa med applikasjoner og dilldall, eller så er det prinsesseting. Og jeg har aldri helt skjønt det at småjenter skal gå i hvite strømpebukser og kjole til hverdags. Vet dette er en smakssak, men allikevel reagerer jeg på at "kjønnsmønsteret" er så veldig tydelig allerede fra barnsben av. Gutta skal være tøffe og jentene søte. Jeg kjøper klær som er funksjonelle, romslige å bevege seg i og ikke alt for dyre. Vil heller ha to billige dresser jeg kan bytte på enn en dyr, da det er kjekt ha en tørr når den andre er våt osv. Kommer aldri til å kjøpe en reima dress. De vokser så fort ut av det at ting blir sjelden utslitt og på forbrukstester så kommer ofte de billige like bra ut. Tror dyre merker både på klær, vogner og annet utstyr er "status" mer blandt foreldre enn barna.