Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Skravlesiden

Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.

Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
hva syns du om dyrere mat og høyrer lønn til bønnene?
21:15 9.05.2008
jeg syns det er helt rett og rimlig
mortilgunnar loves Mersell
Sv: hva syns du om dyrere mat og høyrer lønn til bønnene?
21:15 9.05.2008
Jeg liker bønner... og spesielt grønne knekkbønner...

*flire*
tillab ™ føkkings fødeklar
21:17 9.05.2008
Knall bra tillab, sitter her å ler nå :)

Og jeg henger meg på, for jeg liker også bønner!!
lisbeth salander
21:18 9.05.2008
hehe bønner er digg... hehe
21:16 9.05.2008
tenkte du snakket om bønn og sånt.Men det er vel bøndene du prater om...Hvis de fikk betalt det vi som forbruker betaler, eller iallefall tett opptill, hadde de alle vært millionærer- De får jo bare noen ører pr liter melk, fks.
Northernlights
21:16 9.05.2008
Jeg aner ikke hva en bonde tjener eller hvor mye han jobber for lønna, så det overlater jeg til noen andre å avgjøre. =)
tåkelur
21:17 9.05.2008
Kva med samme prisen på mat, litt mindre til grossistene og meir til bøndene?

Bøndene bør tjene meir iallefall. Synd at mange av dei må ta seg ekstrajobb for å få ting til å gå rundt (meir typisk for vestlandet, enn østlandet, trur eg)
Mammo&mallo
21:18 9.05.2008
Senkes momsen på mat (her jeg bor er det fks 6%, mor norske matvarer er vel 23%??), så blir det nok bedre i forhold til hva de tjener. Gi bøndene mer, men behold prisen. Mat er dyrt i Norge...
Northernlights
21:21 9.05.2008
jeg er enig at de burde senke momsen på sunn mat, men også at de burde øke momsen på utsunn mat.
21:22 9.05.2008
Momsen er skamrå i dette landet.
Er så glad i skatt på avgifter og avgifter på skatt osv.
*grrr*
Men betaler forøvrig gladelig skatt på lønn, sånn at det er nevnt.

Forøvrig synes jeg at det er noe overdreven subsidiereing av norsk landbruk, noe som påvirker balansen rundt om eller i verden og fratar mange av landene i den 3 verden muligheten til å være med å konkurrere på det norske markedet, noe de hadde hatt behov for. De trenger pengene NOE mer enn norske bønder gjør, men da i form av inntekt for varer...
tillab ™ føkkings fødeklar
21:26 9.05.2008
de burde selvsakt også fått mye bedre betalt for alt de selger til oss, men jeg mener at norge burde ha et godt landbruk. for uten et godt landbruk stiller vi mye dårligere i en krisesitvasjon
21:20 9.05.2008
har du noen tall som tilsier at grossistene tjener ville summer? jeg mener at kassa dama på rimi godt kunne få tjent litt mer hun også.

hvorfor skal ikke vi betale? matvare prisene i norge er ikke høye i forhold til intekt i det hele tatt
21:22 9.05.2008
Vil ikke dyrere norske varer føre til at mange kjøper mer ikkenorske produkter? Matprisene har økt veldig mye og fort de siste årene.
tåkelur
21:24 9.05.2008
var det ikke det lidel håpet på... hehe... var ikke flust av folk der gitt.
21:26 9.05.2008
Tenkte meir på rimi-hagen og desse eg då....
Mammo&mallo
21:24 9.05.2008
Senk både priser og moms til sunn mat og la bøndene få mer av fortjenesten og ikke alle de fordyrende leddene. Øk avgiftene på usunn mat og luksusvarer som øl, røyk, brennevin, sprit m.m. (selv om jeg synes veldig godt om alt dette, så mener jeg det er riktig å øke prisene her. Dette er varer vi fint klarer oss uten, men ordentlig mat og drikke - det må man ha skal man "bli stor og sterk" :-) !
happybirthday
21:25 9.05.2008
syns det er rett og rimelig at bøndene skal kunne tjene mer for slitet de gjør, det er ikke mange som kan leve av gårdene sine lenger så mange driver gårdene i tillegg til andre jobber, men man kan ikke legge ned landbruket helt heller så ære være bøndene som står på :)

dyrere mat syns jeg ikke vi trenger. Det skulle ikke vørt så mange mellomlegg i produksjonene fra bøndene til butikkene... hvorfor får en bonde 30 øre literen for melk når den koster 15 kr i butikken?!
gifteklar & bittelitt verpesyk
21:28 9.05.2008
fordi det koster og hente melken, "lage melken", kjøre den til butikken, ha den i buttikken og selge den i butikken, i tillegg må man ta høyde for en del svin osv osv
21:32 9.05.2008
joda, jeg jeg vet jo det men det blir liksom så skjevt fordelt når bøndene får så lite. Men det vises jo, er flere og flere ledige kvoter til salgs i landbruket og bl.a Tine er bekymret for melkemangel... Skjønner godt at bøndene gir opp, det skyldes ikke bare dårlige priser men også omstruktureringer ellers i landbruket...
gifteklar & bittelitt verpesyk
21:34 9.05.2008
Greit med litt dyrere mat. Mat er ikke dyrt i Norge, det er en forsvinnende liten del av lønna vår vi bruker på mat. Under 15 %, sist jeg sjekka tror jeg det var 13 %.

Bøndene fortjener absolutt høyere lønn! Det er snart ikke mulig å leve av landbruk alene i dette landet og det er fullstendig horribelt.

Endel av grossistleddene tjener alt for rått på det de gjør, så min mening er at en mye større del av det jeg betaler for en liter melk i butikken bør gå til bonden i stedet for til alle mellomleddene.
Kakao™
21:41 9.05.2008
Jeg er ikke noe særlig glad i bønner, men gutten min liker det, særlig i spagetti.

Newton & Prinsessen på erten
21:47 9.05.2008
senk moms på sunn mat, sett den opp på dårlig mat og gi bønnene bedre lønn.

Mat er allerede veldig dyrt, og en del har faktisk ikke råd til å spise sunt slik det er nå. Men om man fordeler det slik at vanlig sunn mat (grønnsaker og frukt f.eks) får lavere pris kan de gjerne sette opp prisen på usunn mat.
Newton & Prinsessen på erten
21:57 9.05.2008
Ja jeg synes at mamman og pappan min fortjenner bedre betalt for å nesten ikke ha ferie og jobbe døgnet rundt stortsett alle dager i året! Nå har jo jeg sett hele denne politikken utspilt på nært hold å synes egentlig at den summen som ble lagt frem i dag er latterlig lav. Skal bøndene opp på samme inntektsnivå som andre sammenlignbare grupper så har vi LANGT igjen.... Dette her er (som pappa sa): en fis i havet! Men alle moner drar... Så får vi håpe at alle ser at vi faktisk trenger primærnæringene våre her i landet!
Verbena
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------