Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
sykmldt forrige svangerskap-gravid på ny nå...
19:51 10.05.2008
Jeg var sykmldt hele forrige svangerskap, og hatt 8mnd perm nå og blitt gravid på ny nå. Fått beskjed av lege og fysio om at jeg må sykmeldes på pga bekkenplager som har vært siden forrige svangerskap.
Har fast jobb, men har skrevet under på kontrakt på ny jobb- nattstilling som jeg skal egentlig begynne i for dette året som kommer.
Jeg får vel vanlig sykepenger nå, selv om jeg gikk sykmldt hele siste svangerskap for 8mnd siden??
Anonym
Sv: sykmldt forrige svangerskap-gravid på ny nå...
21:13 12.05.2008
Jeg har vært i lignende situasjon som deg men før jeg var gravid. Du har krav på sykepenger intill 1 år. Jeg var sykemeldt 9 mån, og fikk beskjed om att jeg måtte jobbe minst 6 mån for å tjene opp retten til sykepnger igjen, MEN så ble jeg gravid, Og fikk bekkenløsning i uke 10, Jeg har en fysisk krevende jobb så legen skrev ett tilretteleggingsskjema til meg som jeg leverte til bedriften der jeg jobber, der sto det att jeg skulle kun ha jobber der jeg kunne sitte,. feks kontor. det hadde de ikke og da hade jeg plutselig krav på svangerskapspenger.og svangerskapspermisjon ( dette er jo fordi alle bedrifter i Norge er IA-bedrifter og har krav på seg å tilrettelegge, Nå skal det være sagt att mange ikke er klar over denne retten vi gravide har, ( vi skal jo ikke bruke opp sykepengene våre hvis vi ikke trenger det:)) Jeg diskuterte mange ganger med lønningsdama og også de i skranka på NAV, fordi dette tydeligvis er ganske nytt, jeg måtte tom, vise NAV deres egen blankett om "svangerskapspenger". Men det gikk til slutt, og dette var i forfjor, så kan hende det er lettere i år? Men du forteller om nattjobbing, Jeg mener og ha hørt noe om att nattjobbing ikke er gunstig for gravide?? Jeg skal IKKE påstå noe, men det er kansje verdt å sjekke det ut litt? Og forsåvidt du ikke er sengeliggende og det finnes en mulighet att du kan SITTE med noe annet feks, så kan det jo hende du har krav på svskapspenger, Hvis ikke jobben greier å finne noe som passer for deg, kan hende dette ble litt komplisert men sjekk det ut, (Men foreldreperm tror jeg gir opptjeningsgrunnlag for sykepenger, og da virker det jo som du hatr ditt på det tørre allikevel, hva du enn velger, Så MASSE lykke til:)
Anonym
22:04 7.07.2008
Hei!
jeg var sykmeldt i store deler av mitt første svangerskap. Dette pga kraftig bekkenløsning og kynnere. Gikk på krykker i tre mnd danegang.
I mitt andre svangerskap plantet jeg 30 meter hekk og trillet ut 5m3 med jord til jordvollen de sto i i min 5 mnd.
Det jeg prøver å si er at svangerskapene trenger ikke være like tunge.
Tips til slutt - klarer du så gjør alt for å være litt i bevegelse. Du har bare så mye igjen for det og så i forhold til bekkenløsningen.
Prøvd Masaii sko : MDF?
De hjalp meg definitivt denne gangen :-))
Lykke til!
01:06 8.07.2008
Jeg har også brukt MBT sko i svangerskapene og ellers, syns der er fenomenale, har 3 par.. Anbefales, men kjøp de hos fysioterapeut og få skikkelig opplæring
10:27 8.07.2008
Takk for tips om fysioterapaut.
Jeg kjøpe uten, var bevisst ang bruken men det ville helt klart vært positivt med veiledning :-) Lett å overbelaste/feilblaste. Også er det dette med å ikke bruke de for lenge av gangen i starten.. :-)