Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Sinnsykt sår og ammer..noen råd?
20:57 10.05.2008
Gutten min blir 6 uker straks, og jeg har har hatt problemer med ammingen siden han ble født (fikk sent melk, hadde vondt, han ville bare ta det ene brystet osv). Fikk det endelig til uten særlige problemer etter ca 4 uker, men så etter ca 5 uker begynte jeg plutselig å bli veldig sår.. var sår i starten, men ikke på samme måte.
Sårheten blir bare verre, selv om jeg smører meg med salve, sover uten bh, lufttørker og alle slike råd.. er blitt rød og hoven godt utover brystvorten. Det er så vondt å amme at jeg må gi flaske nå innimellom for at ikke tårene skal trille.. Det er vondt å dusje, tørke meg med håndkle, ha på klær, ha dynen på meg til og med.. lindrer litt når jeg har på bh med ammeinnlegg i da heldigvis.
Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre! Synes det er veldig greit å amme når det ikke er vondt, og han har ikke lenger noe problem med å få tak.. dumme sårheten ødelegger alt!
Nå har jeg begynt å verke i brystene også, utenom ammingen.. ilende smerter som kommer og går i hele brystet..
Akkurat slik hadde jeg det også. Slet litt med ammingen i starten. Var vedlig i sår den første tiden. Etter 4-5 uker fikk jeg vondt i hele puppen / puppene. Det var en slik smerte som gikk i "stråler". Å det stakk en del. Spesielt rett etter amming. Var sikker på jeg hadde sopp, så dro til legen. Men jeg hadde ikke sopp, så hun viste ikke hva det var. Mulig det var en brystbetennelse. Fikk råd om at jeg måtte tømme begge brystene helt hver 2-3 time. Å gjerne bruke forskjellige ammestillinger. Jeg gjorde nå dette, pluss lufttørket, brukte krem å alt dette. Ble helt bra til slutt. Nå er jeg aldri sår eller har vondt lenger. Tror jeg er herdet.
Men jeg vet, det er dritvondt. Jeg hadde lyst å skrike jeg å. Huff, det er ikke noe gøy nei, grudde meg til hver gang jeg skulle amme!
Andre råd jeg vil gi deg er å bruke ull-ammeinnlegg. Ha ulla innerst, bruk gjerne store innlegg. Som varmer brystet godt! Det hjelper å varme bryste. Har du et varmt skjerf er det godt å knyte det rundt brystene. Det lindrer. Varm dusj er også godt.
Så det beste du kan gjøre:
Tøm brystene hyppig.
Holde de varme.
Blir du ikke bedre må du dra til legen, eller om det er så vondt at du ikke klarer å amme må du også dra til legen. Eller om du blir veldig dårlig selfølgelig.
Håper du blir bedre snart, det går over etterhvert. Lykke til.
Ja, det var det jeg også tenkte....sopp/trøske. Har mini et hvitt belegg på tungen? Hvis ja, er det bombesikkert sopp. Vondt som begynner etter at du ikke har hatt så vondt og ammingen egentlig er i gang, er som regel sopp.
Huff, nå har du det ikke greit stakkar. Jeg ville tatt kontakt med lege. Det er godt mulig det ikke er mer enn en resept som skal til for å hjelpe deg. Ev. ring ammehjelpen. Du kan ikke ha det sånn. Det er pinse, men kontakt legevakten. Eller forressten, ring barsel. De sier du skal ta kontakt de første 14 dagene, men dette er krise så ring dit!!
Om det er trøske, så kan du få legemiddel hos legen. Men egen erfaring tilsier at Farris (helt vanlig Farris) hjelper. Smør på brystknoppene, samt inne i babyens munn.
Om dette er "vanlig" sårhet, skulle den absolutt vært på retur nå, etter 6 uker. Lykke til, du har min medfølelse...
Men du; ikke gi deg med ammingen med det første heller, da... Det kommer jo til å gi seg før eller senere.
Kan være trøske ja, men legen sa til meg at dette er svært uvanlig de første ukene. Men man kan ikke ha det sånn, så det er lurt å ringe lege ja, selv om det er pinse. Da jeg ringt da jeg hadde det slik, fikk jeg komme med en gang. Så de tar dette alvorlig. Huff, vet det er så vondt.
Hvis det er sopp hjelper Farris bedre enn noe annet. Har prøvd Mycostatin og soppsalver, men det gjorde bare at det begynte å svi noe helt forferdelig. Det ble bare verre.
Men, jeg har hatt brystbetennelse flere ganger, og jeg syns at du skal undersøke om det kan være det. Da verker det ofte, men man får gjerne feber i tillegg, og føler seg virkelig dårlig.
LYKKE TIL!
Er det ikke tette melkeganger du har da?? Det gir samme symptomer som brysbetennelse bare uten feber å denne sykdomsfølelsen. I tillegg til at du er sår. Så tror absolutt du må få tømt brystene dine skikkelig. Du kan håndmelke, litt slitsomt men tror det er viktig at du får tømt de. Om du klarer å la tuppa suge så er dette det alder beste, får hun får tømt de best. Hvis hun er sulten da. Et tips er å kile deg på brystvorten til melka kommer før du legger jenta di til brystet. Da slipper du de harde sugene som de bruker får å få igang utdrivningsrefleksen. Det måtte jeg gjøre. Blir litt bedre iallefall.
Sitter bare å tenker på deg jeg nå, for jeg vet at dette er VONDT.
Plukk albueskjell i fjære,kok d e\\e og legg over brystvortene..
Er det ingenting som funker og du har mega vondt hele tiden,gå over til flaske.
Du må ikke slite deg helt ut på dette ivertfall...
Men hør med lege/barsel først.
Lykke til .-)
Han har et hvitt belegg på tunga ja, til deg som lurte på det.. skal prøve å amme litt nå, se om jeg klarer. Når jeg ikke klarer håndmelker jeg meg og gir på flaske.