Sv: noen som egentlig vet hva som skal til for at bv tar over omsorgen for barn?
21:52 10.05.2008
Alvorlig omsorgssvikt. Barnevernet skal primært gi barn, unge og familier hjelp og støtte i vanskelige situasjoner (www.bufetat.no), så når man faktisk blir fratatt barnet er det svært alvorlig. Da evner man ikke å ta i mot hjelp, og dette er faktisk skadelig for barnet.
Sv: noen som egentlig vet hva som skal til for at bv tar over omsorgen for barn?
22:05 10.05.2008
Tror ikke dette alene er nok til at en tar barnet fra en eller begge foreldre, men dette er helt klart med på å skape utrygge barn, så det er absolutt mulig at barnevernet kobles inn for forsøke å hjelpe..
21:56 10.05.2008
I Barnevernloven § 4-12 finner du du vedtaket om omsorgsovertakelse. Det er bare å google på barnevernloven og så får du det opp. Som sagt tidligere så skal det være alvorlige mangler ved omsorgen for at dette skal skje.
22:05 10.05.2008
Det er en lang og omfattende prosess å "ta" barna fra foreldrene sine... Det må ha vært mange og lange forsøk med ulike tiltak i og utenfor hjemmet. Dessuten er det ulike sakkyndige som vurderer dette samt en rettegang... Det kan være i spes.overtredelser og akutte tilstander at barna bvlir akutt plassert i beredskap, men da i påvente av det jeg har skrevet ovenfor...
22:00 10.05.2008
Ellers er det som "tillab" sier ikke slik at man nødvendigvis mister omsorgen for sitt barn selv om politiet har rykket ut et par ganger. Barnevernet må vurdere helheten, og det må også settes inn hjelpetiltak først for å se om det kan bedre bedre omsorgsevnen hos foreldrene.
22:06 10.05.2008
Opplever barmevernet derimot at situasjonen der og da er såpass alvorlig kan de fatte et hastevedtak. Dette innebærer at barna tas vare på av andre familiemedlemmer el flyttes i beredskapshjem/institusjon til de får undersøkt hjemmeforholdene ( dette kun for en kort periode, inntil de har vurdert saken nærmere). Dette trenger likvel ikke å ende i en permanent omsorgsovertakelse.
22:12 10.05.2008
Hva med å selv gi en beymringsmelding til barnevernet hvis du er redd for at disse barna ikke blir tatt godt vare på. Nå er jo politiet også pliktig til å varsle barnvernet ved slike tilfeller, men hadde jeg vært deg hadde jeg nok sendt/ringt inn en bekymringsmelding. Det viktigste er jo at barnevernet får vurdert hjemmeforholdene, og evt satt inn hjelpetiltak hvis det er behov for det.
22:21 10.05.2008
Forstår godt at du blir bekymret for disse barna, og det er flott at du engasjerer deg. Barnevernet er faktisk avhengig av slike som deg! Du får prøve å stole på at barnevernet finner de beste løsningene for familien slik at barna får den omsorgen de har behov for. Men selv om barnevernet allrede er inne i slike saker, kan man ringe/sende inn en bekymringsmelding. Er selv barnevernpedagog og har sett viktigheten av at folk som deg bryr seg om de små:-)
11:25 26.06.2008
jeg har nylig vært vittne i en rettsak mot barnvernet hvor en venn av meg tapte og mistet sine barn. Mens dette har foregått har jeg brukt tid til å lese på nette å se hvordan barnevernet er i norge og jeg er skremt. Vis du ser at noen misshandler sine barn, at det er ikke noe tvil at barna ikke har det bra, så ta kontakt med barnevernet. Aldri prøv å få hjelp vis du er usikker, prøv heller andre offentlige eller private instanser. For det er mange tilfeller at barnevernet har kommet frem til en konklusjon som er helt insides virkeligheten og bare henter barnet(a). Men ikke bare tro det jeg skriver, søk på google og les.