Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Skravlesiden

Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.

Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Hva er grunnen til at noen av dere bruker relativt lav faktor på ungene?
22:55 10.05.2008
Ser at det er flere som velger 15 og 20 til ungene. Hvorfor ikke høyere? Vil dere at de skal bli brune eller?
KOzy K og Nikolai
Sv: Hva er grunnen til at noen av dere bruker relativt lav faktor på ungene?
22:57 10.05.2008
Forskjellen er vel bare at man må smøre litt oftere?
Spinderella
23:01 10.05.2008
jeg bruker babyline sin faktor 25 de sa på apoteket at den var helt fin å bruke både hjemme å i syden.. måtte smøre litt oftere i syden men det klarer vi jo=)
Ungmor & Emily Jeanette:D
22:58 10.05.2008
Det er ikke bra å bruke for høy faktor heller. Hvorfor husker jeg ikke. Så lenge ikke barnet blir brent er det ikke noe farlig. Det er ikke farlig å få sol på kroppen...
Mamma2OO5
22:58 10.05.2008
Hehehehe, tja, vil og vil du... Minste er snart 4, gyldne og fine i huden er de begge to, så lenge en smører jevnt over hele dagen er 15 godt nok... Kroppen har ikke vondt av litt sol heller ;) Sunblock er nope klissete dritt...
Håååper på BIM ;)
23:00 10.05.2008
Det er ikke bra med for høy heller nei... De stoffene de bruker for å få så høy faktor er kreftfremkallende...
Håååper på BIM ;)
23:03 10.05.2008
Det er ikkje farlig for ungane å bli brune. Det er brent dei ikkje skal bli:) Det er faktisk sunt å få litt farge(vit. D):)

Eg har brukt 10 og 15/20 i alle år, og det er nok. Dei har aldri vore solbrent.

Då har eg hatt på dei litt kle midt på dagen i den sterkaste sola, om vi har vore ute då + caps.
makken
23:05 10.05.2008
Hehe, du ble taus nå HI? ;)
Håååper på BIM ;)
23:06 10.05.2008
Farge får han uansett hvilken faktor han får på kroppen...

Men man skal vel bruke solkrem selv om man ikke blir brent?
KOzy K og Nikolai
23:07 10.05.2008
Taus? Jeg lurte på en ting, syns det er interessant å få litt info fordi jeg kan ikke så mye om solkrem siden jeg ikke bruker det selv. Nå har jeg fått en del interessant info, og er glad for det. Hva slags svar er det du mener jeg skal komme med?
KOzy K og Nikolai
23:08 10.05.2008
Hehehehe, ler enda av den "Vil dere de skkal bli brune eller"

Morsom
Håååper på BIM ;)
23:10 10.05.2008
Det kunne jo hende at det var årsaken da! Ikke vet jeg... Som sagt, kan lite om solkrem:)
KOzy K og Nikolai
23:12 10.05.2008
:) Og det at de blir brune (ikke noe jeg gjør med vilje for å si det slik, men det er da nydelig ;) Sukk :) hehe
Håååper på BIM ;)
23:18 10.05.2008
Så da var det ikke helt på trynet å spørre om det å bli brun hadde noe med saken å gjøre... Skjønner ikke at du syns at det var noe å le av når det faktisk ikke er helt feil?
KOzy K og Nikolai
00:17 11.05.2008
Hehehehe, ler siden det ikke er grunnen til at jeg bruker faktor 15 LOL
Håååper på BIM ;)
23:08 10.05.2008
Er det noen som IKKE bruker solkrem på de små da?
solstråle69
23:09 10.05.2008
Og det er ingen som sriver at de ikke bruker, med sunblock blir en ikke brun, hvis det er det du mener, BLOCK vet du ;)
Håååper på BIM ;)
23:10 10.05.2008
Joda, men det er jo ikkje vits i å bruke solfaktor "gensar";)

Ein skal bruke nok til ikkje å bli solbrent, meir enn det er ikkje nødvendig:)

Og ein kan vere litt i sola utan solfaktor, men ein kan vere lenger med. Det er det solfaktor har som oppgåve:)
makken
23:07 10.05.2008
Forstår ikke dette hysteriet med at faktor 20 er for lavt. Statens strålevern sier faktisk at man skal bruke faktor 15 eller mer midt på dagen om sommeren. Så faktor 15 holder da tydeligvis. Nå ble jeg faktisk litt i tvil om hvilken faktor hun har i bhg, men tror jeg sendte med faktor 30. Jeg kommer til å kjøpe faktor 22 til henne nå.
Alene med barn
Jeg har en venninne som bruker lav faktor på barna, fordi hun vil de skal bli brune... Jeg synes ikke noe om det da, men...
Alene med barn
Ja til d-vitamin ;)
♥Musipusi♥
23:14 10.05.2008
signerer Musipusi!

Det er viktig å la dem få en 10-15 min i solen FØR de smøres så fe får naturlig d-vitamin!:)
bobleplast og Amélie Amelusk
23:21 10.05.2008
Er det særiøst?
Vet at man får D-vitamin av sollys, men at man ikke skal smøre det første kvarteret? Blir de ikke brent, da? Den tynne, sarte huden til de små, og den sterke, sterke sola?
studentmamman og ERLEND :)
23:23 10.05.2008
Jeg smører 15 min før hun skal ut i solen... Vil ikke at hun skal bli brent. De kan jo få vitamin D dråper heller.
Alene med barn
23:29 10.05.2008
Det er jo bedre med naturlig d-vitamin fremfor d-dråper vel?
00:31 11.05.2008
Eventult kan man gi barna tran, så får de i seg D-vitamin uten å få kreft;)

(Tøyser litt nå da...)
studentmamman og ERLEND :)
01:13 11.05.2008
Vel, her tåler ikke Lusket animalske produkter/biprodukter, så desverre er tran totalt utelukket;)

Men jeg tror alle har godt av litt sol.
Det er jo ikke snakk om å svi unga heller da;)

NB! Men som sagt er det snakk om sola i norge, ikke i land nermere ekvator!!!! NB!!!

23:26 10.05.2008
Jeg fikk iallefall denne beskjeden av en barnelege på barneklinikken:)

Men man kan jo la det gå fem min, smøre, og la det gå fem min uten senere på dagen eller noe:)

Lusket har veldig sart hud, og hun blir ikke brent av et kvarter uten solkrem i sterk sol.

Men man må jo passe litt på da, alt med måte!
23:27 10.05.2008
Dette er forresten beregnet på solen her i norge på varme dager!!!!

I syden er det gjerne nok med 2-5 minutters intervaller utover dagen!
Smører sjelden mini når han ikke er i barnehage.. Kommer litt an på hva vi skal.., men i dag f.eks har jeg ikke smurt han.. men han har ganske sterk hud som det ikke ser ut som blir så lett brent..

Arvet huden våres .. I barnehagen har jeg sendt med solfaktor 30.. Smører en gang på morgenen også er det full fres hele dagen..

Huden til barna er forskjellig den også akkurat som oss voksne og jeg er ikke for verken oversmøring eller null smøring.. Et sted i midten er helt perfekt.. Litt sol på kroppen skal mini få og..
Blekkspruten....
Solfaktor 15 blokker like mye som sf 30.Høyere solfaktor er noe de har lagd for og kunne ta en høyere pris og tjene mere penger..
mamma`n til william
jeg bruker faktor 20 av den grunn at jeg har lest at faktor 30 er full av alt mulig rart som ikke er så bra.

Men jeg kjøper bra solkremer på apoteket jeg da og ikke disse butikk solkremene.

Smører heller oftere. Og faktor 20 beskytter veldig bra.
Lille meg venter nr3
23:26 10.05.2008
Jeg har kjøpt solkrem på apoteket, og den jeg fant til barn i år var faktor 30. Hun som jobbet der mente at den var den kremen som var anbefalt til barn, så jeg blir litt irritert om det viser seg at den er full av drit..

KOzy K og Nikolai
23:59 10.05.2008
Hvilken krem har du kjøpt da? Er solkremer med faktir 50 som ikke inneholder dritt.... har nada med faktoren å gjøre.

Siden du kan så lite om solkrem og tydeligvis lurer litt kan du lese om dette på www.gronnhverdag.no
LOTP
00:00 11.05.2008
Takk for link:)

Jeg bruker Vichy for barn, faktor 30.
KOzy K og Nikolai
00:05 11.05.2008
Det er en av kremene de ikke anbefaler til barn pga kjemisk filter.
LOTP
00:10 11.05.2008
Reklamerer ikke apoteket med at de har kompetanse? Skal klage der til uken...
KOzy K og Nikolai
00:14 11.05.2008
Jeg stoler ikke på apoteket. Har kjøpt andre typer kremer der som jeg aldri burde ha gjort. Er utrolig vanskelig å være forbruker i dag synes jeg:( Vi brukte vichy på ungene i hele fjor.... kom over denne testen i år når jeg vurderte hvilken krem jeg skulle kjøpe.
LOTP
23:24 10.05.2008
Fra Statens stråleverns hjemmeside;

Barn og sol

Barn skal helt enkelt ikke sole seg for å bli brune. Barns hud er mye mer følsom enn voksnes og deres pigmentdannelse er ikke tilstrekkelig utviklet for å beskytte mot solens UV-stråler. Mye av grunnlaget for eventuell senere utvikling av solskader legges derfor i barneårene. Innfør gode solvaner tidlig slik at det blir en naturlig del av det å oppholde seg ute.

Beskyttelse
Tynne klær, solhatt og solfaktor i ansiktet beskytter bra. Kroppsdeler som ikke er dekket av klær bør smøres rikelig med solkrem med høy faktor. Midt på dagen om sommeren bør man helst bruke solfaktor 15 eller mer. Bruk gjerne solkrem fra en barneserie med fysisk solfilter som beskytter mot både UVA- og UVB-stråler. Smør riklig, med jevne mellomrom og etter bading. Er lekeområdet omgitt av trær som gir litt skygge er det bra. Ta noen pauser fra sola midt på dagen. Husk også at øynene til barn slipper inn mer stråling enn øynene hos voksne.

Barn under ett år
Barn under ett år bør ikke oppholde seg i solen. Vær gjerne ute, men still barnevognen i skyggen og beskytt barnet med solhatt og tynne sommerklær. Større barn kan også være fornøyde med å gjøre noe annet midt på dagen når solen er på sitt sterkeste enn å være på stranda. Gjør som solvante familier rundt Middelhavet – spis lunsj, ta siesta, gjør noe innendørs eller la barna leke i skyggen.

Sterk UV-stråling
UV-strålingen er sterkest midt på dagen, på høyfjellet, nær ekvator og på plasser med stor åpen horisont. Snø og sand reflekterer UV-stråling og gjør at ekstra beskyttelse kan være nødvendig. Sommersola i Sør-Norge er midt på dagen opptil 40-50% av tropisk sol, så solbeskyttelse er påkrevd også her.

Tips

Utsett ikke spedbarn for direkte sollys.
Solens stråler reflekteres overalt. For at så lite som mulig skal treffe ditt spedbarn, sett barnevognen i skyggen.
Ta pauser fra solen midt på dagen når den er på sitt sterkeste.
Klær gir den beste solbeskyttelsen for både barn og voksne. Bruk derfor gjerne en solhatt og lette sommerklær og husk solkrem på den ubeskyttete huden.
Solens stråler reflekteres i vann og sand. Det betyr at risikoen for å brenne seg øker i slike omgivelser. Vær derfor ekstra nøye med solbeskyttelsen når barna leker på stranden.
En t-skjorte gir god beskyttelse når barna skal leke på stranden og bade.
Pass på at alle bruker solbriller. UV-stråling i store doser kan forårsake skader på hornhinnen og i øyelinsen. Husk også at øynene til barn slipper inn mer stråling enn øynene hos voksne.
Gå foran med et godt eksempel og lær barna å ha respekt for solen.

Spinderella
23:27 10.05.2008
Akkurat sånn gjør vi det ;)
♥Musipusi♥
23:33 10.05.2008
sånn vi har tenkt å gjøre i syden i sommer oxo:)
soleie med baby lucas:)
23:43 10.05.2008
På apoteket så sa de at en bør begynne med 25, men når ungen begynner å få farge så kan en gå ned til 20 - 15 eller 10, avhengig av hvilken hudtype barnet har.

Skravlebøtta og ugagnskråka :)
23:57 10.05.2008
Vi bruker faktor 25 på barna. Fått bra med farge allerede, men vil prøve å unngå at de blir brent. Solkrem beskytter jo ikke mot de strålene som gir hudkreft (kun mot solbrenthet), så det beste er jo å ikke oppholde seg i solen.....:/
2nj♥
00:06 11.05.2008
Hm, jeg har kjøpt faktor 40 til mini jeg... er den full av dritt da?
jeg blir helt forvirret jeg. ingenting som er rett, jo!
Rebel & frøken ledning
00:16 11.05.2008
Bruker total sunblock på ungene,jeg.Sprayer med spray-sunblock.
Men glemmer ofte meg selv...herlighet så solbrent jeg har vært.
:o/
Northernlights
00:58 11.05.2008
Bruker Eucerin Junior faktor 25 :) Den kom nest best i test i Foreldre og Barn i fjor...Babyline sin solkrem kom på topp, men den synes jeg er så klissete og vanskelig å smøre utover...
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ
01:26 11.05.2008
Jeg bruker bobledress og sydvest så er jeg HELT sikker!

Og til du som skriver at det er jo snakk om Norge og ikke... blabla...
Strålene man får her i Norge er ikke noe mindre skadelige eller slikt.
Jeg for min de, som er meget allergisk mot sol har det faktisk mye verre etter noen timer i solen her i Norge enn i Syden, fordi filtreringen fra naturens side er helt annerledes og de strålene som gir reaksjon i min hud, de er det fler av her.
tillab ™ føkkings fødeklar
01:34 11.05.2008
Jeg er da fullt klar over at strålene er like skadelige!
Det jeg mener er for å få mest mulig utnytte av d-vitaminen man tar opp fra sollys, så er det best å være ute i solen i noen minutter uten solkrem, for så å smøre.
Det jeg også skriver er med tanke på SOLBRENDTHET, ikke mer eller mindre skadelige stråler.
Ifølge barnelegen jeg snakket med, var det iallefall sånn.

Man gjør jo som man selv mener er rett, og det er ikke som om Lusket ikke blir smurt temmelig grundig!
01:35 11.05.2008
Jeg bruker lav faktor til ungene mine. Jeg hadde en lei opplevelse da mellomste var liten og jeg brukte høy solfaktor på ham (sånn som man blir helt hvit av). Huden kokte under kremen, og han fikk vannblemmer... etter det har jeg kun brukt faktor 15. Ungene blir smørt sånn av og til, men er veldig brune året rundt. Eldstejenta er lysere i huden og smøres oftere. Ikke skadelig å få sol på kroppen, så lenge man ikke blir brent.
♥superdupermamma til bee♥
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------