Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Oss pappaer imellom

Denne debatten er kun for menn. Her er det meningen at fedre skal kunne dele sine tanker og lufte sine spørsmål uten at damene blander seg. Vi vet det er vanskelig for damene, men vær så snill å holde dere unna!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Gutt med enkoprese!
11:26 11.05.2008
Har en gutt på 8 som har hatt enkoprese i 4 år. (halve sitt liv). Hans mor og jeg skilte lag da han var 2. Jeg er gift med en jente som sliter med tvangstanker, og spesielt med personlig hygiene! Hun har også en sønn fra tidligere (10), og vi har en sammen (2). Min sønn har vært til "utredning" hos lege, på sykehus og hos psykolog, men jeg føler ingen tar hans problem på alvor. Han sliter, min kone kan ikke være i nærheten av ham pga. sin egen sykdom, og hele familien holder på å gå til hundene...
Har noen et tips om hva jeg skal gjøre for å hjelpe gutten, hvilken behandling som kan hjelpe, og hvordan jeg skal forholde meg til min kone og min sønn når det er som verst? Har egentlig lyst til å hoppe på sjøen...
thomaso
Sv: Gutt med enkoprese!
04:04 18.05.2008
Har dere funnet ut om han f.eks er forstoppet og derfor lekker avføring? Kan det ligge noe psykisk bak, f.eks hvis han har fått mye kjeft hvis han har hatt uhell da han var mindre, eller den typen ting?

Hvis du ikke føler at han blir tatt på alvor av legen bør du ta ham med til en mer egnet lege. Jeg anbefaler dere å ta kontakt med barnelegevakten hvis dere har det der barnet ditt bor. Hvis ikke ville jeg krevd henvisning til en ordentlig barnelege, allmennleger har ofte ikke god nok kunnskap/oversikt over denne typen problemer hos barn.
Anonym
Sv: Gutt med enkoprese!
18:24 28.05.2008
hei der,. ville bare fortelle om vår historie med samme problem..

Jeg har en sønn som har hatt det samme problemet som din sønn sliter med nå. Vi var så fortvilet for vi skjønte ikke grunnen til at han plutselig ikke klarte å komme seg på do i tide. Far og jeg hadde gått fra hverandre og funnet nye kjærester, og vi lurte på om det kunne ha en årsak.Dette gjorde vi noe med. Jeg snakket med skolen om han mistrivdes der, men alt var bra. Hadde venner og koste seg på skolen. Var til lege med han for å finne ut om han var allergisk mot noe. Ingen utslag. Hadde han til homopat, hun konstaterte at han var allergisk mot "alt" av mat. Tror det eneste han kunne spise var kylling og spelt brød tilslutt. Men hun (heldigvis) skjønte at dette ikke kunne være allergi og sendte oss videre til en fysioterapaut. Det viste seg at vår lille gutt (han var da seks da dette startet og det tok nesten to år før vi fant ut av det) hadde fått slått inn en av ryggvirvlene. Den femte ryggvirvelen var lenger inn enn de andre og dette påvirket mage/tarmsystem og i tillegg konsentrasjonen hans. Hadde et voksent menneske hatt dette hadde han ikke klart å stått oppreist, sa fysioterapauten. Dette var noe som kunne ha skjedd under fødsel eller akeuhell e.l. Vi hadde han til behandling hos han bortimot 8 til 10 ganger. Fikk alt ifra lysbehandling til akkupunktur og vanlig fysioterapi. Vi har hatt et par tilbakefall, men nå er guttten vår helt bra. Kommer seg på do i tide, og skolearbeidet begynner å ta seg opp igjen... det var to år som han nesten ikke hadde fått med seg noe pga dette. Men nå går alt så mye bedre.

Kanskje dette kan være noe som har skjedd med din gutt også. Alt er verd å sjekke. Det er en lang vei å gå og man må bare begynne å nøste en plass og fortsette til man finner svaret. Vi gjorde en feil ved å bli sint når han gjorde seg ut, han var jo store gutten og burde vist bedre... men han hadde rett... han kjente rett og slett ikke at han ville på do før det var for seint. Vår løsning var at han fikk kle av seg og hoppe rett i dusjen selv og så fikk vi ta klærne etter han. Det ble en grei løsning for gutten vår også, han syntes dette var tung og enda værre ble det for han når vi ble sint. Og vi hadde verdens dårligste samvittighet når vi fant ut at det var faktisk en årsak til at han gjorde seg ut.

Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg, men iallefall ønsker jeg deg lykke til og håper dere snart finner ut av det.

betheking
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------