Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

AD/HD debatten

Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Jeg mistenker at jeg har adhd, åsså er det ett par ting som jeg lurer på om går under denne diagnosen..føler det er veldig mye med meg!
21:05 11.05.2008
å jeg må få rydda opp!blir gal snart! blir så fort SINT! har problemer med å styre sinnet mitt..før ble jeg veldig fysisk å det svartnet nesten for meg spesielt om jeg ble provosert,kunne rasere rommetmitt på 2 sek! har alltid vært mega utolmodig og, når dte gjelder alt, å helst må ting handle om meg meg åså meg. dette har blitt litt bedre med årene, nå har jeg en datter på snart 1,5år å jeg kjenner j blir fort veeeeeeeeldig irritert på hun og tålmodigheten min rekker ikke så langt, men har å blitt bedre på tålmodighets fronten men kjenner jeg blir vellig forstyrra inni meg. åsså har jeg humørsvingninger..er aldri sånn kjempe deppa eller sky høyt oppe, det er bare når jeg er hyperaktiv at jeg er ovenpå.. sånn kan det gå noen dager åsså blir jeg sliten å faller ned i kjellern,spesielt om det har vært en slitsom lang periode osv.. blir jeg stressa eller har mye å gjøre blir jeg helt overhyper..er drit slitsomt ja!! sliter og med nervøsitet,er ikke så flink til å takler store mengder med mennesker som fks på trening,det er ubehagelig! om jeg skal holde foredrag unngår jeg det for det går ikke , takler ikke det i det hele tatt! unngår utdannelse hvor jeg må gjøre dette å jeg er så sint for det altså! er nervøsitet også noe som går under adhd?samme med utolmodighet og veldig sinne ,er det og noe? håper veldig at om jeg kun skal få en diagnose om det er noe med meg å ikke 10! for akkurat nå føler jeg meg helst lost å greier ikke lese fag engang!! huff og huff
Anonym
Sv: Jeg mistenker at jeg har adhd, åsså er det ett par ting som jeg lurer på om går under denne diagnosen..føler det er veldig mye med meg!
22:42 11.05.2008
hei.. her er noen "punkt" du kan lese... og sjekke om d stemmer i forhold til deg (3typer/grader av ADHD) :

1:Hyperaktiv/inpulsiv type:

*bråkete,overaktiv,høylytt,innpåslitne og søker mye oppmerksomhet.

*vågale og foretrekker gjerne å leke voldsomme leker med guttene enn men andre jenter.

*aggresive,viljesterke og reagerer med sterke følelser. typisk guttejente.

*skolearbeid og håndskrivt bærer ofte preg av hastverk.

*såkalt minndiare,det vil si uavbrutt og rask prating, uten å la andre slippe til i samtalen.

*stor sosial pågåenhet, avbryting av andre midt i samtale.

*unormalt stor tankevirksomhet.

*mer disponert overfor rusproblemer enn andre.

*manglende inpulskontroll.

*koordineringsproblemer.

*spenningssøkende.

ung@mor
Sv: Jeg mistenker at jeg har adhd, åsså er det ett par ting som jeg lurer på om går under denne diagnosen..føler det er veldig mye med meg!
22:46 11.05.2008
2-KOMBINERT TYPE:

*rastløs og fiklete.

*sitter urolig på stolen,tvinner håret,tygger tyggegummi og biter negler.

*ofte hyperverbale.

*lav toleranseterskel for frustrasjon.

*kan virke irritabel og negativ, og raske til å legge skylden på andre hvis det er noe galt.

*glemsommeog dårlig organisert.

*sier ting uten å tenke seg om.

*føler at de ikke klarer å yte sitt beste.

*har mange baller i luften samtidig.
ung@mor
22:51 11.05.2008
oooogså enda litt mer å lese på... :)

3-HOVEDSAKELIG UOPPMERKSOM TYPE.

*dagdrømmerjenta som sitter på bakerste pult i klassaog ser ut av vinduet.

*oppfører seg pent og bryter ikke med de forventede adferdsnormene.

*passivitet,sjenerthet.

*manglende evne til å konsentrere seg om det som skjer.

*sliter derfor med skolearbeid og annet konsentrasjonsarbeid.

*oppfattes som late.

*glemske og rotete.

*sliter med angst og dårlig selvbilde.

ung@mor
22:57 11.05.2008
+++++ noen punkter til... som også kan være vanlige plager for de som har ADHD.... :

*søvnproblemer

*rykninger.

*humørsvingninger

*overfølsom

*tegner/klusser ofte på ark/skrivebøker.

*opplevde graviditet som en rolig og behagelig tilstand.

*kommer ofte med kommentarer som kan virke fornærmende på andre.

*utolmodig,blir fort irritert.

*har en indre følelse av rastløshet.

*kroppslig uro.

Håper dette kan hjelpe deg... lykke til :)
skal selv til legen førstkommende onsdag... pga. mistanke om ADHD...
ung@mor
23:07 11.05.2008
Ja,jeg har ihvertfall alle symptomene på uoppmerksom type,pluss at jeg har hatt tics fra jeg var liten (nesten borte nå),humørsvingninger,er overfølsom,har altid tegnet masse i skolebøkene mine,hadde det kjempefint som gravid,er SVÆRT utålmodig og blir raskt irritert,og kan kanskje være litt vel direkte noen ganger (selv om jeg synes at det er bra å si ting rett ut;)) Jeg har nettopp vært til utredning,men får ikke svar før om et par måneder:(

Hilsen anonym,ikke HI.
Anonym
23:22 11.05.2008
okay.. siden du har vært til utredning??
kanskje du kan forklare meg litt hvordan d foregår???
hvor lang tid ting tar....
hva får du spørmål om?
hvordan tensten???

ikke HI????

(",)
ung@mor
08:51 13.05.2008
Nei,jeg var ikke hovedinnlegger:) Jeg bare leste det som ble lagt ut om de forskjellige typene,og måtte bare svare! Jeg har vært til utredning ja,på nevropsykologisk senter i Oslo. Det tok to uker fra henvisning ble sendt til jeg fikk time der,to dager på rad. Men det tar to-tre måneder før jeg får svar på utredningen da. Det var ganske annerledes enn jeg hadde trodd,det var en haug med oppgaver jeg skulle løse og svare på. En dame satt foran meg og ga meg oppgavene,og tok tiden på mange av dem. Og så fikk jeg noen oppgaver på data. Jeg fikk jo ikke noe tilbakemelding på hvordan jeg gjorde det,men oppfattet det som at de gikk på logisk resonnement,reaksjonstid,hvordan man oppfatter ting osv. Jeg fikk med noen skjemaer hjem,og det ene som gikk på ADHD- symptomer skulle moren min også fylle ut. Jeg har nok ikke blitt oppfattet som et problembarn,tvert imot har jeg alltid gjort det svært godt på skolen og alltid vært snill og pliktoppfyllende. Men jeg har nok et godt hode som har hjulpet meg gjennom skolen,så jeg har jo nå en høyskoleutdannelse og har en svært ansvarsfull og krevende jobb. Men mye har nok gått på pur viljestyrke,og skippertak;)
Men jeg har slitt sosialt,i den forstand at jeg alltid har følt meg "utafor" selv om jeg hele veien har hatt gode venner.
Så jeg gjorde det nok veldig bra på den nevropsykologiske testen,men samtidig ser jeg at jeg har mange symptomer på feks hyperkinetiske forstyrrelser (som er ADHD uten atferdsproblemene).
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------