Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Far og mor svarer debatten

På oppfordring har vi nå laget denne debatten slik at damene holder seg unna pappa praten. Her kan damene/mødrene stille spørsmål om det meste til mennene/fedrene.
Vi har også testosteron vs østrogen debatten, men den er mer for friske debatt utvekslinger.Testosteron mot østrogen
Hvorfor oppfører han seg slik? (ønsker helst bare svar fra menn...derfor jeg legger dette inn her!)
09:38 12.05.2008
Hei!

Vi har vært gift i 14 år, og har alltid hatt et "turbulent" samlliv. Min mann har masse gode kvaliteter, men når det gjelder å vise omsorg og snakke sammen...ja så er det faktisk helt umulig.
Vi har én sønn på 3 år, og venter nr 2 nå snart. Det har alltid vært jeg som har hovedansvaret for hus og barn, og det er forsåvidt greit. Jeg lar han få lov til å ta ansvar når han vil, men krever veldig lite. Jeg blander meg sjelden opp i hvordan han gjør tingene, bare det ikke går på sikkerheten løs;-)
Vi har hatt det såpass tøft til tider, at va har snakket om skilsmisse. Dette er imidlertid noe vi ikke ønsker noen av oss, så vi bor nå fortsatt sammen. MEN...oppi dette får vi to store problemer, som jeg ikke klarer å finne noen løsning på.

1. Mannen min har aldri noen gang sagt noe positivt til meg. Han sa én gang at jeg hadde fine armer(!), men det var etter et visst påtrykk om han i det hele tatt klarte å finne noe... Han er raskt ute med å fortelle meg hva jeg gjør galt, hvor "korttenkt" jeg er, samt at jeg trener altfor lite. Han bruker ganske stygge ord til meg noen ganger, samt at han ofte sammenligner kroppen min med feks ei ku:-/
Jeg ser egentlig helt normal ut, har "normalt" drag på gutter og får høre av andre at jeg er ei positiv og søt jente. Jeg er høyskoleutdannet, med en god jobb. Jeg prøver å være så trivelig og "enkel" jeg bare kan, men setter jo også foten ned når jeg synes han tråkker over streken. Jeg er ikke "gneldrete" eller masete på han, og lar han få lov til å ha sin "gutte-tid".
Mannen min er imidlertid veldig flink til å gi kompliment til ANDRE damer, og han snakker stadig om hvor "fine" de er. Han er rimelig "dame-fiksert"...
Mitt spørsmål er da: hvorfor er han fortsatt så oppsatt på å være gift med meg?? Han blir helt fra seg hvis det blir snakk om at jeg skal forlate han, og sier det vil være en personlig katastrofe.

2. Han er egentlig glad for å ha barn, men kunne nok tenke seg et liv uten. Han sier han savner oss når vi er borte, men at det blir for mye bråk når vi er hjemme. Det er jo litt naturlig med en 3-åring i huset:-) Men jeg merker at han er stolt av sønnen sin, som forøvrig er en kul, positiv og tidlig utviklet unge som "alle" liker! MEN...han klarer ikke å ta ansvar eller vise engasjement! Han er totalt uinteressert i å gjøre noe sammen med oss, og han må "tvinges" med på ting som skjer.
Mitt spørsmål blir derfor: hvordan skal jeg gå frem for å få han til å få lyst til å ta ansvar??

Dette høres kanskje kravstort ut for noen, men for meg er dette viktige ting. Vi har prøvd det meste for å kunne kommunisere bedre, men han bare trekker seg vekk og sier at han ikke har evnen til å forstå slike ting. Jeg skulle gjerne hatt en manns synspunkt på dette, da jeg ikke helt klarer å forstå hvordan han tenker.

Dette ble langt, men takk for at du leste. Håper noen menn kan svare på dette:-)
Anonym
Sv: Hvorfor oppfører han seg slik? (ønsker helst bare svar fra menn...derfor jeg legger dette inn her!)
11:43 24.06.2008
Hvis jeg skal være litt stygg...
1. "Mannen" din vil forsikre seg om at han har noen til å stelle seg når han blir gammel og skrøpelig. I mellomtiden syns han det er greit å holde seg inne med andre damer, det kan jo hende det vanker noe ekstra. Hvis du forlater ham blir det en "personlig katastrofe" fordi du sannsynligvis vil få foreldreretten for barna, og da må han betale barnebidrag X2, får ikke "garantisex" og må generelt klare seg selv.

2. Kjenner meg dessverre litt igjen hehe =) Det er nok ikke så lett for deg å få ham med på noe, han må selv ville det. Eventuelt kan du være litt manipulerende og få sønnen deres til å spørre "pappa kan du ikke være med på..." Det blir kanskje opplevd annerledes enn når du spør om det samme.

Når han sier at han "ikke har evnen til å forstå" er det bare en taktikk for å slippe å ta ansvar for problemene.
Gorgonvaktmester
Sv: Hvorfor oppfører han seg slik? (ønsker helst bare svar fra menn...derfor jeg legger dette inn her!)
17:21 24.06.2008
Jeg har hatt det på akkurat samme måten. Det rare er bare at det var jeg som ville prate, mens hun ikke taklet å hverken vise meg eller fortelle meg hva hun følte.

Folk er forskjellige. Prøv å se etter andre ting han gjør som kan være hans måte å vise deg at han er glad i deg og ungen på. I mitt og madammens tilfelle klarte vi ikke å kommunisere, fordi vi "snakket to forskjellige språk" kan man si. Jeg ga henne gode ord og komplimenter, og var veldig fysisk. Hun gjorde ting, ga meg ting jeg ønsket meg og la mye energi inn i husarbeid og å legge ting til rette for meg. Hun så ikke kjærlighet i det jeg gjorde, jeg så ikke kjærlighet i det hun gjorde, og vi klarte ikke å vise følelsene våre på en måte den andre kunne virkelig forstå.

Vi endte da opp med å bli enige om å gi opp forholdet.

Kommunikasjon, god kommunikasjon, er essensiellt for å få et forhold til å fungere. Sitter ikke den, da er det egentlig bare et spørsmål om tid før det skjærer seg. Jo lengre tid det går, jo værre blir det.

Kanskje ikke det du vil høre, men..
Faderen
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------