Alma og Mille kom 11 uker for tidlig 27/10-06. Alma var 715 gram og 33 cm, Mille var 1575 gram og 38 cm. En liten storesøster og en stor lillesøster ( skiller noen min :)
Jøss, litt av en forskjell på de to :) Alt vel med utvikling etc?!
Tilde og Sarah kom med ni minutters mellomrom 30 mars 08, tolv uker premature.
Tilde veide 1255 gr / 38 cm,og Sarah veide 1201 gr /36 cm.
Nå har de rundet 2 kilo,men er fortsatt på Nyf.int. Håper å få de vel hjem i juni engang :)
Ja, hadde en overbra morkake og en skikkelig dårlig en:) Alma er et stort lite mirakel:) Mille har tatt igjen alt av utvikling, 10,5 kg nå:), kun språk som tar tid. Alma har ligget flere mnd bak henne i utvikling hele veien, hun har nettopp rundet 7 kg da, det er vi glad for..sliter litt med spisevegring, finmotorikk og føttene..også hadde hun panikkangst rundt andre mennesker til de var rundt et år. Men hun er råtøff da:) Har sluppet unna alvorlige senskader, glad for det!
Hvor ligger dere? Så flott at de har kommet seg over 2 kg! Alma var under 1600 gram da vi dro hjem med dem, litt skummelt:)
Går alt bra med dem? Gratulerer på etterskudd da!
guttene ble født uke 38-1. tvilling 1, albert veide 2780 og tvilling 2 veide 2890. de ble født 3 mars og er blitt store gutter på litt over 5 kg nå.
må si det er mange store.. små mirakler som har kommet til verden. flott at de aller har klart seg så bra. kan nesten ikke skjønne at de sier at gjennomsnits føde uke er 37.. det er jo så mange som kommer tidlig.
Ja, det er veldig mange små mirakler som blir født..men det stemmer nok at det er en overvekt av nærmere-termin-mirakler:) Jeg er utrolig takknemmelig for hvor bra det har gått, sett i betraktning. Alma hadde 40 % sjanse til å overleve. Men veldig mange har ikke så flaks og sliter med senskader og sykdommer. ( Uff, kanskje litt dumt å skrive i forhold til deg, mammaen til Tilde og Sarah, men det er jo sånn:)
jeg fødte narurlig, med epiduaral, sugekopp, tang og full pakke. tøff fødsel.. men det er jo glemt nå!
Ble forresten satt i gang, maste meg til det.. orket ikke mer.. tok to dager fra de prøvde å sette i gang til jeg fikk åpning.
Eric og Emil ble født 27.02.08 i uke 38. Jeg skulle egentlig settes igang den 28.feb, men heldigvis startet fødselen av seg selv den 26. feb på morgenen med at vannet begynte å gå på tvilling 1.
Eric var 2630 gram, mens Emil var 2250 gram. Blide og som regel veldig snille gutter som har vokst seg store og fine :) De finnes ikke lik hverandre i det hele tatt. Kan nesten ikke tro de er tvillinger ;)
Jeg fødte på Ullevål, da jeg hadde ligget til observasjon der i nesten fire uker, og etter fire dager ble vi flyttet til Fredrikstad Nyf. Og nå har vi vært der i snart seks uker.:)
Jeg merker at jeg er veldig rolig i forhold til senskader og utvikling. Man ser og hører så mange utrolig sterke historier på Nyf at man blir så takknemmelig for at alt har gått så bra hittils!
Jentene mine har ikke engang hatt en infeksjon. De er skikkelig fine sterke jenter!!
Alle prøver som er tatt underveis har kommet tilbake normale, og attpåtil er de veldig sugelystne. Så det er neste skritt på veien hjem; amming. Jentene er på Cpap avvenning. Sarah er tatt helt av, og Tilde har i dag ligget ett døgn uten..Super stolt mor!!
Ser at det begynner å bli en del som faktiskt har født rundt Uke 37 her nå ;)
Den siste tiden pleier å gå ganske fort, så fint at du har kommet så langt! Og så godt at det går bra med dem. Deilig når de kommer seg av C-pap, da får man så mye mer frihet. Og bra at du har den instillingen ift senskader, det er jo mange som klarer seg så bra, også er det noen som ikke gjør det, men garantier kan man jo ikke ha uansett om de kommer tidlig eller ei..virker jo som om jentene dine har det aller beste utgangspunkt!:) Ønsker deg lykke til med amming, jeg syns det var så utrolig å få til det, etter å ha ventet på å ha barna hos seg er det godt å få den 'ordentlige' nærheten:)
jeg ble satt igang 30 april. De ble født 2 mai kl.06.31 og 06.47
Isabela Katelyn veide 2120 og 45 cm, Kristoffer Aiden 2840 og 47 cm.
så nå er de 11 dager gamle:)
Husker godt den der c-paptida, forresten. Trodde en periode at guttene kom til å ha den maska til de var konfirmanter, det varte og rakk før de kom av. Men så plutselig var de der - og de klarte seg så fint uten.
Mine "duppet" veldig mye og måtte ha litt oksygen til og fra nesten helt fram til hjemreisen, men når de først skjønte det med pustinga helt så glemte de det ikke igjen!...:-)
Vil bare oppmuntre deg ifht ammingen. Jeg brukte "Sissels ammepute" og da gikk det utrolig greit (bestilles på nettet..). De er jo så små disse nurene, så da er den ammeputa gull.
Jeg ammer fortsatt men gir masse tillegg også. Men morsmelka er jo helt superduper for sånne småttiser, så stå på!
Oj, så tidlig ja... Tenk å ha blitt så store da :).. Tror lissom ikke at den tiden kommer at jeg sitter her selv med sååå mange kilo å håndtere ..;)
I dag er de begge Cpap frie og vi feiret med å prøve litt pupping.. Gikk tålig greit, bortsett fra at mor syns puppene hennes er altfor store for slike små nurk, og har litt prob med å håndtere de.. Puppene altså..haha.. Trengs trening på dette, men jentene er absolutt klare for å suge litt :)
Har hørt mye om Sissels ammepute.. Hva er egentlig så spesiellt med den? Er det for at man kan få den i tvilling str? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg ? Er fortsatt usikker på om jeg skal begi meg utpå dobbel-amming, men det kommer kanskje litt senere?
Så store guttene dine har blitt da, chiquitita:) Alt bra ellers også?
Jeg bestilte Sissels ammepute da vi bodde på sykehuset..dobbeltammet siste tiden der, men jeg fikk absolutt ikke til det da vi kom hjem..mest fordi jentene var så forskjellige i str og utvikling og de kastet opp mange ganger under måltidet. Men det må jo være ufattelig praktisk, sikkert lurt å prøve! Jeg fullammet i 8 mnd, og amme var alt jeg gjorde. Det er vel ikke noe annerledes med den ammeputa bortsett fra at den er dobbel? Jeg klarte ikke helt å bruke den, jeg da..kastet den i veggen et par ganger;)
Hummm., dette amme-opplegget kommer nok til å bli en utfordring tror jeg ;) Høres ut som det var ett lite slit, bissen ;)
De har en tvilling-pute på sykehuset, menj eg syns den er helt høl i hue! Altfor myk etter min smak, så ungene forsvinner nedover etter en liten stund..hehe..De enkle de har der er altfor små, så jeg får vel gå på jakt etter den perfekte puta?!
Mine små har rundet 2,2 kg :) Begynner å bli litt å ta i nå! :)
Sissels ammepute i tvillingutgaven er ganske stor, litt firkanta på en måte. God plass til ungene :-). Synes den er passe fast igrunnen, blitt litt mykere etterhvert, men funker absolutt enda. Jeg dobbelammer gutta fortsatt. Det geniale med det er jo bl.a. tidsbesparelsen. Starta med å bruke ammeputa på nyfødt. Er viktig med gode puter i ryggen, slik at du får puta godt inntil deg så ungene ikke siger ned mellom deg og puta...særlig når de er så små..:)
Helt i starten av ammetreninga (tror det var i uke 33...) tok jeg bare en og en. Måtte liksom passe på at de pusta sånn nogenlunde også, så da var det nok med en av gangen. Men så etterhvert ble det greit å prøve begge, var litt kavete innimellom, og av og til ville jo bare den ene ha, mens den andre sovna..Men det gikk seg til!
Gratulerer med c-papfrie jenter da! Deilig både for dem og deg det!
Hvilken uke er de i nå? Trenger de oksygen?
Mine tvillinger ble tatt med keisersnitt i uke 33. Mia var 1790 og Aaron var 2150. Nå er de 11 mnd og friske og fine. Ligger faktisk litt foran i utviklingen:)
Mine søte små ble tatt med akutt keisersnitt pga alvorlig sv.sk.forgiftning i uke 36+5. Aina Joy var da 2580 g og 47 cm, og James Ayo var 3020 g og 50 kg. Det gikk helt fint med dem etter fødselen og de er nå lange, sterke og aktive unger på 22 mnd.
Lykke til alle dere som har små nyfødte nurk, og spes til dere som har prematur.
Mine små passerte uke 35 på onsdag, så nå fikk vi beskjed i dag at mest sannsynlig så blir de flyttet inn på "vokse" stua over helgen..Skremmendes og spennendes! De små har ikke hatt noe behov for oksygen, bortsett fra på trakt i begynnelsen av Cpap avvenningen. Det er helt utrolig at det har gått så bra med de :)
Ellers så må jeg si at det høres ut som det er masse flotte barn her!! Og noen utrolig fine navn ute og går!!
Double Trouble: godt å høre at premature faktiskt kan ligge foran i utvikling også :)
Mine kom i uke 39+2, og gutten veide 3190 gram og 38 cm, og jenta veide 2900 gram og 37 cm.
Jeg fikk epidural, og ble selve fødselen varte ca en halv time. Det er et par minutter mellom de :)
Jeg fødte som sagt i uke 38. Jeg ble riktignok satt igang med dryp.
Fra start til de var ute tok det ca 2,5time, rask og enkel fødsel uten bedøvelse :-)
For å si det slik: jeg foretrekker fødsler fremfor de tunge svangerskapene mine :-)
Jo mine ble født 20 april 07,så de er snart 13mnd...
De ble født i uke 35+0, tv1 veide 2450gr,tv2 veide 2335gr,begge var 46 lange..helt topp str...=) store jenter da...Nå veider de begge 8,8gr..=)=)
Eh, fikk tvillinger for ni år iden. Ble satt igang 37 1/2 uke på vei. Tvilling 1 var 46 cm og 2480, tvilling 2 45 cm og 2240 gram. Fødte vaginalt...Reiste hjem 4. dagen
Mina og Madelen født i uke 37+3. Mina var 2920 gram og 46 cm, Madelen var 2695 gram og 46 cm. De er nå 4 mnd. og Mina er blitt STOR, hele 7,4 kg, mens Madelen ligger litt etter med sine 6 kg. Hun har hatt så vondt i maven sin stakkar. Bra nå :)
Mine gutter ble foedt i uke 34, tv1 2360 g og tv 2 2545g, begge 47 cm lange.
Blir ett aar paa fredag, er rundt 12 kg og 80 cm. Tv 2 er foran tv 1 i utviklingen, men tv 1 er absolutt ikke sen, det er heller tv 2 som er tidlig. Har ikke vaert behov for alderskorringering.
Laa 14 dager paa nyfoedtintensinven med cpap til aa begynne med.
anbefaler Sissels ammepute for dem som vil dobbeltamme. Jeg bretta en vogndyne paa langs og la inntil kroppen min slik at guttene ikke falt ned mellomputa og meg.
Guttene mine ble tatt med KS i uke 36+4.Tv1 var 2958g og 48 cm og tv2 2640 g og 49 cm.nå er de 8 mnd og ca 8 0g 9 kg tror jeg,minstemann har blitt størst
Hadde planlagt KS 38+4. L var 2855g og 49cm, M var 2580 og 48,5cm. :) Nå er de litt over 2mnder og jeg tror de nærmer seg 5kg begge to. Skal veie de igjen på mandag. Gleder meg! :)
De to jentene våre ble født i uke 36+2, planlagt ks pga morkakesvikt hos TV2.
Mia var da 2020g, mens Silje var 2430g. De er nå snart 4 mnd og smiler og gurgler mesteparten av dagen. Etter at vi har kommet oss gjennom de tre første månedene begynner nå ting å falle litt på plass hjemme:-)))