Aleneforeldredebatten
I dette forumet skal vi som er eller skal bli aleneforeldre hjelpe og støtte hverandre! Før du skriver innlegg husk: Respekter andre som du vil at de skal respektere deg :-)
Forum regler
Forum regler
far krever full omsorg for barnet mitt!!!! på 1 år Får han det i retten? |
12:35 12.05.2008 |
|---|---|
mekling ble brutt, han nekter å ha han annenhver helg og en gang i uken, ville heller ikke gå med på 60-40. Krever rettssak, eller truer med det. Hva gjør jeg??? Kan han få det gjennom i retten??? Han har aldri stillt opp for han før, vi har bodd sammen. Han har reist fra oss tre ganger mm Hjelp!!! Hvor lang tid tar det evt før en rettssak kommer opp?? Hva gjør jeg til den tid??? Takker for svar Hilsen fortvilet mamma |
|
| Anonym | |
Sv: far krever full omsorg for barnet mitt!!!! på 1 år Får han det i retten? |
12:57 12.05.2008 |
|---|---|
det er du som har vært hjemme i persmisjon? det er du som har tatt barnet mest? og du har ikke tenkt til å flytte langt pokker i vold med barnet? du er ikke utilregnlig, syk eller går på dop eller drikker masse? om du kan svar ja, ja, ikke flytte langt, nei, så kan jeg ikke forstå at du ikke får hovedomsorgen. |
|
| mortilgunnar loves Mersell | |
13:11 12.05.2008 |
|---|---|
Kontakt advokat! Med ein gang, helst i går! Sjekk ut kva advokat som kan familierett. Du kan ha rett på fri rettshjelp, og då blir advokaten din gratis for deg:) Men husk det at sjølv om han truar med rettssak, så er det ikkje sikkert det kjem så langt:) Her var det berre tomme truslar over fleire år. Det har gått over no:) Det du bør gjere, er å stille deg åpen for vanlig samvær, ikkje nekte bf å ha ungen jamt(ikkje overdriv dette, vanlig samvær er nok:)). Og hald alle dine avtalar med bf til punkt og prikke. Og evt la all kontakt/alle diskusjonar gå gjennom advokaten din. Ha også alltid barnet sitt beste som mål, bruk ikkje barnet i kampen. Hald deg roleg(pust med magen). Og for eit barn på 1 år, er vanlig helgesamvær + 1 ettermiddag i veka nok samvær. Noter ned at han held/ikkje held avtalar. Noter ned kva som blir sagt og gjort, evt truslar. Håpar du har notert ned kortid han har reist frå dokke, og kvifor, ellers så får du prøve å gjere det no. Og kva han har gjort for ungen medan dokke budde ilag. Dokke må til mekling, før evt rettssak, og i dei fleste tilfeller blir samvær og slikt avgjort der. Uff, eg forstår fortvilinga di. Det er trussel om å ta det kjæraste du har, og det er tungt. |
|
| makken | |
17:41 12.05.2008 |
|---|---|
Takk for svar! Må vi til ny megling? Blir vi innkallt til det? Av hvem? Bør jeg kont adv mener du..med en gang..håpet han skulle komme til fornuft! Men du har sikkert rett. Og hva gjør jeg med leiligh vi eier sammen? Jeg har kjøpt en ny men bet også på den vi eier sammen, Leilig ligger for salg nå men markedet er tregt.... Kan jeg foreslå å leie ut?? Har ikke råd til to husleier i lang tid!! Han nekter at jeg bet mindre enn halve leien...sukk Og han nekter å skrive under på bruddattest melding om flytting til forlkereg mm, så jeg får ingen ytelser. Er i full jobb. Hva gjør jeg??? |
|
| Anonym | |
00:11 13.05.2008 |
|---|---|
Som jeg sa; kontakt advokat. H*n kan hjelpe med det meste av dette:) Få også familievernkontoret til å skrive at du har møtt på mekling og at bf brøt meklingen. Det skulle vel holde ang stønader. Du skal jo ikke straffes slik, bare fordi bf oppfører seg helt idiot. Du har jo møtt til meklingen. Og det er bf som må gjøre noe hvis han vil videre i rettssystemet. Og gjør han ikke noe, så har dere jo ingen skriftlig avtale om samvær. Bare la han "jobbe" med dette, du kan slappe helt av. Jeg vet det ikke er lett, men bare la han "styre på";) Da kan det godt hende "lysten" på rettssak går over fra hans side;) Vil han gå til sak ang samvær, så MÅ han gjennom mekling. Han kan ikke gå videre før det er gjort. Dette fordi det kreves meklingsattest for å gå høyere i systemet. Og det er ønskelig at dette skal ordnes utenfor rettssalen. Dette er ting som kan ta lang tid, og du skal ikke gjøre noe for å skynde på denne prosessen. Det er den som vil gå til sak som kan få kave med det:) Ikke skriv under på noen papirer som bf kommer med, uten at du har snakket med advokaten din. Og ja, du kan foreslå utleie frem til, eller i stedet for salg. Men det beste er vel å bare bli kvitt leiligheten? Så slipper du å ha det "sammen" med bf. |
|
| Anonym | |
11:25 14.05.2008 |
|---|---|
Tror nok ikke han kommer noen vei med dette... i såfall må du være narkoman, eller skikkelig psykisk ute og kjøre... Er du en normal oppegående mor, blir nok ikke dette noe problem skal du se.. Vet du... en tlf til aleneforeldre foreningen er heller ingen dum ide..Jeg har vært gjennom mye av det samme selv.. men etter å ha snakket med AFF på tlf, var jeg mye tryggere i min sak. :o) Bf ble ganske paff, da jeg ikke var lit å rikke, sto på mitt, og kunne legge frem lover, regler, og fakta på bordet. En advokat kan også sette deg grundig inn i rettigheter, og hva som ligger til grunn i utfallet av slike saker. Som du også har fått anbefalt over her, sett deg ned og skriv! Ha en egen bok, hvor du noterer episoder, når, hva han sa etc.etc. Jo mer du kan dokumntere, jo bedre stiller du. Her nektet også Bf. å signere papirene om brudd.. Jeg måtte da gå til folkeregisteret, og de hadde aldri hørt om noe liknende. Dette ble fattet vedtak på etter noen mnd, av dem. Om han avbrøt meglingen, synes jeg du skal ta kontakt med fvk. igjen, og høre hvordan du skal gjøre det med den attesten du må ha, for å få dine stønader. De hjelper deg!! Hold motet oppe!! Tror han er ute etter å spille på redselen din, for å nå 50-50(om det er det han vil ha). og husk, en rettsak er dyyyrt!! - Du får gratis advokathjelp som alenemor, ikke han...-dersom han er i jobb.. Har en venninne som var oppe i samme situasjon som du, og faren gikk til sak..brukte laaang tid på å finne advokat, fordi de han var hos, sa med en gang at han ikke hadde noen sak...- så når han først fikk advokat, brukte han ufattelig mye penger, og ttapte så det sang etter!! |
|
| Anonym | |