Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Bryllupsdebatten

Går du i giftetanker?

Hvor mye koster en brudekjole? Hvor mye kake trenger en til 70 gjester? Hva skal stå på invitasjonen? Hvilke fotograf er den beste? Må jeg ha oppsatt hår? Svigermor overtar styringen, og mannen min er håpløs på håret. Hjelp!!!
Tema: Bryllup!
Når man vil gifte seg, og ikke har råd til bryllup,,,,
20:37 12.05.2008
-jeg synes det er så innmari teit....Jeg vet at om vi stikker av så får vi masse pes...Fra familie og venner. INGEN rundt oss som har gjort det slik (ok, et par da, men begge hadde vært gift før, men selv da falt det tungt fr mange...) Mannen vil helst ha det tradisjonelle kirkebryllup med påfølgende fest, men det er ikke nødvendig for meg. Og vi får ikke råd til det de første tre-fire årene iallefall..Og jeg nekter å stå brud som "gammel" kjerring, føler jeg er mer enn gammel nok nå (31 i år) og det faktum at vi er etablert med hus og to barn gjøre det enda mindre viktig å "markere" et ekteskap med stor fest... Den tradisjonelle brud skal være ung, "uskyldig", livlig og litt "spent" på hva hun går til,- synes jeg, og i og med at jeg er ingen av delene og fysikken har forfalt "dramatisk" så føler jeg ikke for å være "prinsesse" for en dag. Jeg er ikke misfornøyd med meg selv, tvert imot, men ser meg ikke for meg som brud slik JEG skulle ønske jeg var som brud...Neste år var "bestemt", men økonomien har fått knekk på knekk på knekk dette året,-og verre blir det...Dermed har vi ikke råd... Og tiden har løpt fra meg. Skal igjen ta opp "rømme-landet-bryllup" med mannen. Argumentet om at "alle forventer fest" , og vi ikke har råd til bryllup,skal jeg slå ihjel med det faktum at vi HAR råd til å gift oss, og ingen kan nekte oss det bare fordi vi ikke har råd til bryllup.....

Ååååh, bare MÅ få ut litt frustrasjon her nå...Føler jeg er eneste kvinne i landet som sliter med tradisjonell mann og som selv vil gjøre det enkelt....I "alle andre" tilfeller er det motsatt :o(
En plagsom familie eller to, og venner som maser om fest kan jeg takle, en mann som står på sitt blir det verre å klare seg uen :o)

Anonym
Sv: Når man vil gifte seg, og ikke har råd til bryllup,,,,
20:49 12.05.2008
hva med "spleise-fest" i hagen? istedenfor gaver ønsker dere at gjestene tar med en ting hver (èn tar laks, en annen tar poteter, en annen tar salat osv)... blir billigere både for dere og gjestene! og sikkert uhyre koselig :)
Anonym
20:53 12.05.2008
Kan dere ikke finne en mellomløsning. Dere gifter dere borgerlig, trenger ikke være på Tinghuset, kan godt være utendørs på et sted dere liker dere f.eks. Dere kan også gifte dere gratis i kirken dere sogner til. Kun de nærmeste er til stedet - foreldre, søsken og forlovere. Etter vielsen drar dere alle ut på restaurant og spiser en bedre middag med tilhørende drikke. Etterpå sjekker dere inn på hotell hvor champagne og annet godt venter. Dagen derpå drar dere på bryllupsreise, med eller uten barn...
Vannmann31
20:56 12.05.2008
Joda, har kommet med ulike ideer om hva vi kan gjøre. F.eks bare familien til middag, hopper over dessert og rett på kakebord og kaffe hvor alle gjesten er invitert...Men neida, det blir "bar teit" iflg sambo, da kan vi like så gjerne stikke av....Folk vil jo bli fornærmet om vi ikke inviterer til middag...Kjempetrivelig å gjøre det slik du foreslår, men bor også et sted hvor naturen er lunefull, og kan ikke sjanse på bryllup ute. Vil også bli 130 gjester. (store familier og mange venner...), så det er ikke bare bare.... Ååh, føler jeg bare blir så irritert... Det er jo som du sier sååå mange måter å gjøre det på, men tror jeg er "stucked in" landet hvor bare "tradisjonelle bryllup" blir godkjent..

Jeg har nesten gitt opp å finne "alternative" måter å gifte seg på, annet enn å stikke av.......Men tar imot tips med takk, plutselig faller kanskje bare bitene på plass?? Mannen vil jo faktis gifte seg og JEG vil gifte meg, så vi er jo kommet langt da :o)
Anonym
21:01 12.05.2008
Sjekk Din Sides artikel om Bryllup på budsjett: http://www.dinside.no/php/art.php?id=371765 Mange gode tips til hvordan man kan få ned totalkostnadene :-)

Ellers, skjønner godt du ikke vil vente så mye lengre med å gifte deg! Er selv 31 nå når jeg gifter meg, og det er mer enn gammelt nok ;-) Dere får prøve å legge dere opp penger - er det ikke mulig, så synes jeg mannen din må innse sine begrensninger og være litt mer fleksibel. Han har vel heller ikke lyst til å være 40 når han gifter seg vel?
Vannmann31
21:14 12.05.2008
Skal se på de sidene... som sagt, takknemmelig for alle ideer jeg kan få :o)

Menn forfaller vel ikke på samme måte,- så DET tenker han ikke nye på nei gitt :o) Men siden vi i praksis nå lever som gift så er det ikke et "must" for noen av oss å gifte seg.. Regner med at vi forblir ugifte jeg, eller at vi evt gifter oss som "gamle"....

Vi har jo prøvd å legge oss opp penger, vært skikkelgi flinke t.o.m, ikke akkurat til bryllup, men kunne ha blitt, men vi fikk noen skikkelige smeller her på senvinteren og i vår og vi får iallefall 30000 i ekstrautgifter til høsten (det var de feriepengene) (vi lager hage og jeg tar videreutdanning og vi holder på med siste "finpuss" av nyhuset...) så de pengene vi la opp og mer til er brukt opp....

Ingen krise altså at vi ikke blir gift, men jeg blir så irritert når andre mening må spille så stor rolle på VÅR avgjørelse... Og siden vi ble enige om at vi BEGGE kunne tenkt oss å gifte oss så blir jeg enda mer irritert på at vi ikke "kan" det fordi alle forventer stor fest.... Ble bedt på bryllup i sommer nå nylig, min familie, og VET det blir "mas" om når det blir vår tur...Med rette promille vil nok sannheten komme for dag gruer jeg for.... Men igjen, jeg MÅ ikke gifte meg, men hadde vært hyggelig:o)

Hi
Anonym
02:19 14.05.2008
Jeg tror veldig mange ble snurt fordi vi valgte å dra utenlands. I allefall på min side..... Men jeg føler ikke jeg skylder noen ett bryllup med stor fest. Mannen som ellers vil gjøre ting i det stille ville ha kirkebryllup, det klarte ikke jeg pga helse..... Dette skulle være vår dag. Ikke alle andres. Vi fikk en kjempe fin dag.....
Anonym
10:32 14.05.2008
Åhh, heldige du/dere...Rart at mannen noen ganger skal være så tradisjonell/pompøs når de for en gangs skyld kan "slippe billig" unna??

Har ikke snakket mer med sambo enda.... Vi snakket på skuddårsdagen om dette med frieri og bryllup. Ble enig om at han skal fri og at bryllup skulle feires til neste år..Men nå har vi altså "brukt opp" det meste av sparepengene, og jeg nevnte en dag her at "det blir ikke vi får råd til bryllup med våre utgifter iallefall". Han sa da; "nei, vi må vel utsette det da" uten noe mer om og men..Sa det med det samme han sa adjø på vei ut døra for å dra på jobb (faktisk),- litt sånn "herregud, så pessimistisk du er da...",- for det er jeg som er den pessimistiske her i gården...Venter litt på at han skal ta opp temaet videre, for vi avtalte jo at han skulle fri, og da ser jeg på det som hans oppgave og "avlyse" det også.. Men i løpet av sommeren må jeg snakke med ham om han ikke starter samtale om det ene eller andre... VIl gjerne gifte meg neste år, men som sagt enkelt...

Du angrer vel ikke du heller, samme hvor "sur" venner og familie ble???
HI
Anonym
18:38 14.05.2008

Hei!
Vi skal gifte oss i all hemmelighet! Ingen av oss har vært gift før, oog vi har vært sammen i 13 år, og forlovet i 9 av dem. Da må det da jammen være opp til oss hvordan vi gjør det! De som blir sure, har tid til å bli blide igjen,, spør du meg! Så vi tar med oss våre aller beste venner på Tinghuset, gifter oss på st.hans aften. Tar med dattra vår og forlovere m barn på middag på Hotellet etter på. Siden tar de med seg jenta vår hjem og vi overnatter på suiten! :)
Ingen får vite noe før brudebildet kommer i avisa ca ei uke etterpå....

Har en mistanke om at mamma og pappa kanskje koker sammen et lite feireparty i etterkant, men da blir d opp til dem. Og de som vil gi oss gaver får gjøre det, ingen tvinges til noe, vi har jo egentlig det vi trenger, vi og!
:)
EsåE
20:52 14.05.2008
hva med å kjøpe en pen sommerkjole, bestilel vielse i kirka dere hører til ( dvs gratis), få evt en venn til å synge eller spille i gave. ta grillfest hjemme i hagen med utvalgte gjester. musikk fra spiller. trenger vel ikke være så avansert?
grå :)
09:11 15.05.2008
JEG kunne gjerne tenkt meg noe "enkelt" og annerledes. Men alle i familien og venner rundt oss har hatt store brylllup....Mange kommer til å bli veldig sure om vi ikke "inviterer tilbake" når vi skal gifte oss... Jeg har nemmelig "luftet" tanken til flere om at jeg kunne tenkt meg det eneklt/"stike av". Vet ikke om sambo vil ha det tradisjonelt p.g.a dette(press fra de rundt oss), eller om han virkelig ønsker det for oss....

Vel, jeg skal smøre meg med litt tålmodighet og se om han tar noe initiativ snart til å snakke om brylllup/ikke bryllup evt stort/lite bryllup... Gir ham ut juli. :o)

Flere gode tips til enkle og rimelige bryllup her nå, og håper jeg får brukt noen av de. Takk skal dere ha :o)

HI
Anonym
11:51 15.05.2008
Gjør som grå sier!

Kjøpe deg en vakker kjole, ta sermonien i kirken for alle som vil komme og fortsett så med grillfest ute!! Er det dårlig vær er det jo fult mulig å spise inne..

Et vennepar gjorde nettopp dette, og onsdagen før dro jeg og bruden på flesketur til sverige for å kjøpe mat. Tror de hadde 35 gjester og absolutt hele sulamitten kom på rundt 7000.
Foreldrene på begge sider bidro med de flotteste kaker, og alt var helt flott. :)

(Skal nevnes at dette venneparet bor på et fantastisk litt avsides "slott" og broren til bruden er en meget godt kjent artist. Musikken ble billig da.. )
Anonym
15:19 15.05.2008
Med slekt (søskenbarn, tanter og onkler, søsken og foreldre/besteforeldre) og venner som vi er nære og har vært i bryllup til, så blir vi 130+....Om vi kutter ut HANS søskenbarn (de har ikke mye kontakt, men jeg har "Venneomgang" med alle mine søskenbarn) så blir vi 100... Tanter og onkler blir invitert da det er "vanlig", samt at i begge familier har de veldig god kontakt med oss og hverandre... Blir rart å utelukke alle/noen.... Om vi skulle ha et lite et med kun forlovere, søsken og foreldre/besteforeldre så blir vi likevel over 40 (da vil nevøer/nieser bli bedt med) Og blir litt trist uten NOEN venner, og om venner blir invitert så må tanter/onkler også bli invitert også er vi oppe i 100..... Det er det som er problemet.. Derfor hadde det vært deiligst å "rømt" fra alt, og bare vært oss, barna og forlovere...Det beste hadde vært å fått tak i forlovere der vi gifter oss, slik at absolutt ingen i nær omgangskrets fikk vite noe...

Men, uansett. Ikke et must for meg å gifte meg, heller ikke for mannen. Mitt ultimatum er bryllup neste sommer, eller vi gifter oss ikke... Blir ikke jeg går inn i depresjon for det, og vil ikke gå utover forholdet heller. Hele dette innlegget startet med tanken på at jeg føler at det er alle ANDRE som bestemmer om vi skal gifte oss eller ikke. Vi er jo enige om at vi kunne tenkt oss det, men vi har ikke råd til et type bryllup som er forventet av oss.... Ja, ja, nok får være nok... Som sagt, jeg venter til ut juli og lar mannen få sjanse til å bestemme seg, også kommer ultimatumet...Også får vi fortsette å leve lykkelig alle våre dager ektefolk eller ikke :o)

Ha et fortryllende bryllup alle dere der ute som venter på den store dagen :o)
Anonym
15:19 15.05.2008
Men for hvem sin del er det dere gifter dere??? Jeg klarer ikke skjønne at enkelte skakkjører økonomien sin med et bryllup de verken har råd til eller lyst på, bare fordi de ikke ønsker konflikter med andre. Det er deres dag, gjør det på deres måte, med dem dere ønsker å ha der.
Vi har også stoooor familie. 90 stk med tanter og onkler og søskenbarn med partnere. Tips: be kun de søskenbarn som dere har kontakt med.
Om dere skal ha middag osv... gjør det billig... feks bestill spekemat. plukk jordbær selv (evt bringebær) til dessert... server med vaniljesaus eller fløte eller is... Trenger ikke forrett. Ta en billig-variant av innbydelser. Hør med kjente om å få låne feks duker og sånt. be folk bake for deg. osv... bak bryllupskaka selv... alkoholfritt bryllup? Gjør det enkelt...

Meeeen... jeg syns ikke du skal gjøre det sånn om du ikke ønsker det. :) Beklager at jeg virker litt sint i starten. ;) hehe... engasjert!
Junimams*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------