Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
rent praktisk
21:04 12.05.2008
hvordan gjør dere det, med to tette? Når det gjelder kveldstell og mating osv. mini er tre uker og eldste jenta er 21 mnd, jeg er alene noen kvelder i uken fordi mannen min jobber kveldsvakter. hvordan gjøres det når eldste skal stelles for kvelden, er det noen som har funnet noen lure triks? jeg har hatt min føste kveld alene med dem i dag og har hatt hjelp av min mor, men må jo klare meg på engen hånd snart....gode inspill mottas med takk. Mini får mme.
Når den minste var så liten som din valgte vi å legge den minste sist. Vi prøvde å legge kveldsstellet av den største til ei tid hvor den minste nettopp hadde spist og dermed sov litt.
Men ikke alle dagene var like, og vi måtte være fleksible for at iblant måtte lillebror være med på et fang eller i bagen sin mens fullt fokus var på storebror. Litt vanskelig å forklare, og barna er forskjellige. Lykke til!!!!!!!!!!!!
Anonym
Sv: rent praktisk
23:42 20.05.2008
La alltid den eldste først jeg, og da hadde jeg alltid med meg lillebror på badet, han lå på gulvet mens jeg stelte storesøster og han lå på et teppet på gulvet mens jeg leste for storesøster og la henne i senga. Når han ble litt eldre så krabbet han rundt. Nå er yngste 11 mnd og storesøster nettopp blitt 2 så nå steller jeg de samtidig, begge på fanget mens vi ser i bok. Legger så storesøster, blir sittende på rommet og gir lillebror pupp. Når pappaen er hjemme så steller vi de hver for seg, som regel storesøster som legges først uansett også kommer lillebror noen minutter senere.
Jeg har ikke så mange tips jeg, må ærlig innrømme at legging alene var det aller slitsommeste... Men, det går mye bedre nå når de har blitt litt større, fortsatt litt slit altså...
Når den minste var bitteliten og ikke hadde dager hvor han var interessert i å ligge alene, så bar jeg ham i sjal på magen mens jeg tok kveldsstellet på eldste. Da fikk jeg ledige hender til både hårvask, bleieskift og tannpuss. Ikke noe problem. Nå som han er større kryper han rundt på gulvet mens jeg ordner med frøkna. Blir han for sur og utålmodig, så er en liten runde med pupp nok til at han holder ut noen minutter til.
Har alltid lagt den eldste først, for vi har bare ett soverom og er litt avhengig av at hun ikke ligger og synger og jodler for at den minste skal få sove.
jeg har 13 mnd mellom mine, og mann som jobber skift så jeg er alleine ca annenhver kveld. Fant fort ut at det beste for oss er at babyen sover når jeg skal legge eldstemann, så her tar jeg kveldsstellet på babyen mens eldste dusjer og koser seg, babyen får grøt og melk (hun er 6 mnd) mens eldste kikker litt på barnetv, og når eldste spiser kveldsmat legger jeg babyen. hun sovner alltid mens han spiser, og etter kveldsmaten er det rett i seng for eldste og. I begynnelsen før mini hadde skikkelige rutiner og litt forvirra døgnrytme var det veldig vanskelig med legginga, eldste er avhengig av at jeg sitter hos han til han sovner, hvis det tar f.eks 30 min så kan jeg jo ikke ha en våken baby i stua:)
Vanskelig kun i begunnelsen,i perioden når eldste barn vil kjønne
hvem er det som kommet og forstår at det er på tid bli voksere,så venner de seg til og begunner hjelpe deg til å passe på babyen.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem