Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Aleneforeldredebatten

I dette forumet skal vi som er eller skal bli aleneforeldre hjelpe og støtte hverandre! Før du skriver innlegg husk: Respekter andre som du vil at de skal respektere deg :-)
Forum regler
Dere som går/har gått på sosialen, skammer dere over det?
14:32 14.05.2008
Jeg har gått på sosialen 2 ganger iløpet av livet mitt. En gang før jeg fikk barn, og en gang etter at jeg fikk barn. Jeg må si at jeg skamme meg noen ganger over det, og prøver å gjøre alt for å ikke få hjelp fra sos.

Anonym
Sv: Dere som går/har gått på sosialen, skammer dere over det?
14:35 14.05.2008
1 gang før barn og en gang etter.

Skammer meg ikke over det, men forteller det heller ikke til noen. Gjorde det jeg måtte i begge situasjonene for å klare meg i en overgangsperiode som kom meget brått på. Første gangen ble jeg arb. ledig helt plutselig og måtte jo betale husleie, regninger og ha mat frem til jeg fikk ny jobb. Fikk heldigvis det ganske fort da.

Andre gangen ble det brått slutt med barnefar. Vi måtte finne et nytt sted å bo og jeg hadde ingen sparepenger til depositum og de tingene vi trengte for å komme på fote. Man gjør det man må.
Anonym
14:40 14.05.2008
Tingen er at når andre forteller at dem har gått på sosialen, eller går på sosialen, så syns jeg ikke dem har noe å skamme seg over. Det første jeg tenker er, alle har brukt for økonomisk hjelp en gang i blant, ikke noe galt i det.

Men når jeg tenker på at min egen situasjon, så skamme jeg meg litt.

Rart.

HI
Anonym
17:30 14.05.2008
Tror det er ganske vanlig å tenke sånn, at vi skjønner når andre gjør det - mens når vi selv må, så skammer vi oss, og føler at vi burde finne andre løsninger. Selv har jeg hatt sosialhjelp en periode nå, og forteller det til både familie og venner, skammer meg jo ikke ovenfor dem. Men når jeg ER på sosialkontoret er jeg dritredd for å møte kjente, eller halvkjente (foreldre fra skole og bhg) og er kvalm, og svetter. Vil aller helst unngå det, men dessverre får jeg ikke gjort noe med situasjonen før NAV får ut fingeren, og behandler søknaden min så jeg kommer meg videre.
Anonym
18:24 14.05.2008
Måtte få litt penger av sosialen før jeg fikk barn, skammer meg ikke over at jeg gjorde det jeg måtte for å få det til å gå rundt, må man så må man, flott at vi har ett slikt system som kan hjelpe når man er i skikkelig knipe.
*Tigern & LettPåTå*
18:45 14.05.2008
Nei ser det ikke som noen skam å ta imot hjelp når man trenger den mest. Alle kan havne i en situasjon der økonomien ikke strekker til, og jeg har selv mottat hjelp når jeg ikke har hatt arbeid og slitt med husleie ødlagt samliv osv.

Så ser ikke på det som noen skam, heller en hjelpende hånd. Jeg går ikke rundt å skryter av at sosialen hjalp meg engang, men hadde ikke vi fått OS, bostøtte og dobbel barnetrygd måtte de fleste alenemørdre om ikke opptjente nok penger ty til sosial hjelp.

Anonym
19:42 14.05.2008
Har sett at flere føler skam over å måtte søke sosialhjelp, men skjønner ikke helt hvorfor det er så mye værre enn andre stønader man har krav på? Jeg har gått på sosialstønad, OS, og nå på yrkesrettet attføring. Spiller ingen rolle for meg hvor pengene kommer fra. Bare godt at man får hjelp når man trenger det ;-)
espi
20:11 14.05.2008
Jeg måtte det før babyen kom, men det var pga dustete lånekassen grrr.
NupiSnowJog
16:12 15.05.2008
skammer meg ikke akkurat. men er sint på meg selv for at jeg har satt meg i en sånn situasjon at jeg ikke klarer meg økonomisk selv..

har alltid vært stolt av meg selv å det jeg har oppnådd, å da er det nedtur når man ser at man ikke klarer alt selv!!!

Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------