Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Aleneforeldredebatten

I dette forumet skal vi som er eller skal bli aleneforeldre hjelpe og støtte hverandre! Før du skriver innlegg husk: Respekter andre som du vil at de skal respektere deg :-)
Forum regler
Stipend fra lånekassen?
20:06 14.05.2008
Man har rett på en tusenlapp eller noe sånt som ikke utgjør noe betydning på OS har vi ikke?
Anonym
Sv: Stipend fra lånekassen?
20:10 14.05.2008
Rett og rett, fru Blom.

Man kan få en tusenlapp ja, men jeg ville ikke brukt ordet rett.
NupiSnowJog
20:26 14.05.2008
Nei, men denne virker ikke inn på os? hvordan søker man? på det vanlige skjemaet står det bare "søk om fullt stipend"
Anonym
20:29 14.05.2008
Så lenge man har OS får man bare lån, fordi man "tjener" for mye. Du kan søke om å få dekket litt utgifter til bøker og skolemateriell fra nav - utdanningsstønad. Siden alt du får fra lånekassen er lån har ikke dette noe å si for OS, og jobber du har du lov til å tjene litt i overkant av 2700 brutto pr mnd før du får reduksjon i OS.
Singelmamma & jentebanden
20:45 14.05.2008
men man får litt under en 1000 lapp i forsørgertilleg av lånekassen. det får alle med barn
mortilgunnar loves Marcel
20:46 14.05.2008
* alle med barn som studerer uavhenig av om de er alenemødre eller gifte
mortilgunnar loves Marcel
20:46 14.05.2008
Men man FÅR jo forsørgerstipend da...1360 kr i mnd.
Riga + snulla & vesla
21:03 14.05.2008
Å, så bra! Får jeg det pr barn? Da er det endret siden sist jeg studerte, avsluttet master i 2003. Det betyr at jeg vil ha litt mer å rutte med til høsten - jeg er kommet inn på skole :-) Endelig, kom ikke inn i fjor pga de ikke tilbød ppu i mine fag i fjor - men i år gjør de det :-)
21:13 14.05.2008
Du har 3 barn, så det blir det for 2 stk og så 880 for den siste...blir 3600 kr i mnd det!:-)
Riga + snulla & vesla
21:33 14.05.2008
Tusen takk for tips! Da skal jeg søke i august, det blir nemlig trangt økonomisk her med så godt som bare os, og så må jeg beregne noe penger siden jeg må pendle litt mellom bolig og studiested (60 mil) og bo der 1 - 2 uker om gangen, og samtidig betale barnevakten som skal bo her sammen med barna mens jeg er borte. Så det blir lite igjen til overs om jeg ikke går i minus da, men det er gjort på et år så det skal vi vel klare.
22:25 14.05.2008
Jeg har et barn og full OS, og jeg får 3400 kr i stipend i måneden fra lånekassa:)
Anonym
22:47 14.05.2008
Du kan søke nå:) Så er det gjort.. Men fyller man bare inn den vanlige søknaden da? Jeg er nemlig redd at de da gir meg fullt stipend, også må jeg betale dette tilbake på grunn av OS...
Anonym
19:49 15.05.2008
hei. eg fkk fullt stipent og lån fra lånekassen.
da eg ble alenemor ringte eg til lånekassen og spurte dem om hva som skjedde med stipendet mitt siden eg skulle få alene mamma penger. og da sa dem nei alt går som normalt.
i januar søkte eg på forsørgerstipend. og det som skjedde var at eg mistet stipendet. og alt er omgjort til lån. kun pga den kjerringen i lånekassen sa til meg at neida. alenemamma penger hadde kje noe å si på stipendet.
de sa forskjellige ting alle 4 eg snakket med. og ho siste sa til meg. nei du har mistet stipendet alt du har fått fra oss er omgjort til lån det er 6 mnd med fullt stipend og lån på 6000 kr mnd. og eg hadde ikke en gang rett på forsørger stipend. føler ,eg veldig urettferdig behandla der i hvertfall. så dem liker eg ikke lenger
missy mamma til jonatan.f18.09
20:03 15.05.2008
missy mamma til jonatan.f18.09: Men er du elev på vgs? For der er reglene helt syke de mnd etter man har fått barn...du har ikke rett på noe annet enn forsørgerstipend. Hadde det vært høyere utdanning så hadde du fått fødselsstipend på 8500 kr i tillegg pr mnd. Helt høl i hodet at det skal være såpass store forskjeller!
Riga + snulla & vesla
20:06 15.05.2008
ja eg har begynt på nytt på vgs for å få meg en utdannelse.
og eg reknet no med at eg kunne stole på ho ilånekassen.
eg og synest det er helt høl i hodet at de på universitet ol. får stipendt i tillegg. det burde man fått på vgs.
etter dette første året så har eg tenkt til å slutte. og berre begynne å jobbe. eventuelt ta nettstudier for å få studiekompetanse. for eg føler at med os så har eg ikke penger i det heletatt. hehe. hvis du skjønner
missy mamma til jonatan.f18.09
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------