Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Aleneforeldredebatten

I dette forumet skal vi som er eller skal bli aleneforeldre hjelpe og støtte hverandre! Før du skriver innlegg husk: Respekter andre som du vil at de skal respektere deg :-)
Forum regler
Jeg blir så deprimert av denne økonomien
21:04 14.05.2008
I morgen får jeg lønn, ca 16 000. ALT forsvinner i regninger :(
Heldigvis har jeg støtte av NAV ved siden av, ellers hadde jeg aldri greid meg :(
Lurer på hvordan det skal gå til høsten, da har jeg kun lønna mi å leve for. Men når hele den forsvinner i husleie og regninger så blir jeg deppa. Hva skal jeg spise for liksom....offff....
Må få meg en bedre betalt jobb da kanskje?? er ikke så lett det heller.
Anonym
Sv: Jeg blir så deprimert av denne økonomien
21:08 14.05.2008
Siden du er alene har du sikkert også ekstra barnetrygd og stønad til barnetilsyn? Kjedelige greier dette med økonomi, mulig du også har rett til bostøtte? Går også an å høre om mulighetene til lønnsforhøyelse.
Singelmamma & jentebanden
21:16 14.05.2008
Ja får sikkert ekstra barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Får også bostøtte(fikk første gang nå i mai) Men er redd jeg ikke kommer til å klare meg på dette. Nå går det egentlig ikke rundt i det hele tatt, har kun greid meg fordi jeg hadde en del oppsparte midler på konto, som nå begynner å minke.

Får aldri lønnsforhøyelse :( har gått opp i lønn de siste to åra men det er snakk om kanskje 4kr i timen. Har nå 133 kr i timen, men det er jo ikke nok...offf
Anonym
21:26 14.05.2008
Da er det egentlig bare en ting å gjøre, og det er å lage en oversikt over hva du bruker penger på, og så prioritere bort noe. Mulig du kan slutte å røyke hvis du røyker, eller bytte til en billigere bil (om du har bil i det hele tatt). Kanskje en billigere bolig? Jeg må innrømme at jeg ikke aner hva enkeltmennesker har i utgifter, så å komme med forslag der blir bare å skyte i blinde, så om de forslag jeg kommer med ikke er reelle, bare overse dem :-)

Mindre snop og cafe og klær. Billigere mat, eks bytte butikk fra coop til rema. Kanskje finnes det billigere tlf- og internettabb som passer deg? Billigere forsikringer? Bruke tlf mindre (gjelder i alle fall meg...), bruke bilen mindre, finne på mer gratis ting å gjøre sammen med barna, holde seg til handlelister, si opp abbonnement på bokklubber etc.
21:33 14.05.2008
Jobber du 100 prosent? Hvor mye får du utbetalt i lønn i måneden?

Er det os du har i tillegg?
Emmasmamma
21:36 14.05.2008
Ja jeg jobber 100%, kl 08-16 man-fre. Har ca utebetalt 17 000 i lønn, noen ganger mer hvis det er helligdager å jeg velger å jobbe på disse, men noen ganger mindre dersom det er helligdager å jeg ikke får barnevakt å da ikke får jobbet.

Ja har OS i tillegg, har da utbetalt 2300kr.
Anonym
21:34 14.05.2008
Jeg bruker KUN penger på mat, utenom regninger. Røyker ikke, drikker egentlig på fest med venner men har ikke hatt råd til det de siste mnd så har ikke kjøpt noe alkohol.
Godteri prioriterer jeg aldri, bare datteren min som får på lørdager. Går aldri på cafe. Har ikke kjøpt et klesplagg til meg selv siden i fjor sommer :( Min mamma er så snill å har hjulpet meg med å kjøpe klær til datteren min.
Har heller ikke bil. Har ikke abonomenter heller.
Takk for tips da :) Men jeg bruker virkelig ikke pengene på annent enn jeg må.
Jeg har vel litt over 20 000 i regninger hver mnd. Har kontrakt fram til desember her jeg bor(betaler ganske mye) så kan ikke si opp nå. Får ikke noe bedre i nærheten heller, så leiligheten er det eneste jeg ikke vil si fra meg. Lønner seg ikke i lengden uansett.
Har mye forsikringer da:
Livsforsikring til datteren min, livsforsikring til meg, uføreforsikring,innboforsikring,skadeforsikring,reiseforesikring osv.

Jeg må bare begynne å jobbe mer, jobbe i de helgene hun er hos pappan sin. Men jeg jobber allerede 160 timer fast i mnd så er grenser hvor mye over det jeg orker å jobbe. Vi får se.
Anonym
21:37 14.05.2008
20 000 i faste regninger i måneden?? Og du har ikke bil eller eier bolig... Nei, da er det nok noe som er feil i prioriternger et sted. Har dere stor leilighet? Vi bor på 40 kvm, det går helt fint en periode.
Emmasmamma
21:40 14.05.2008
13 000 i husleie
foriskringer kanskje 1500 kr i mnd
barnehage 2300
månedskort 720 kr
mobil ca 700 kr
internett 300 kr
så sparer jeg fast ca 2000 i mnd(pensjonsparing til meg+ sparing til datteren min) vet jeg kan prioritere bort dette, men har ikke så lyst :(

Bor på 90 kvm.
Anonym
21:41 14.05.2008
17000 i lønn
2300 i os
1000 i bidrag
2000 i barnetrygd.

Du har jo utbetalt over 22 000 i måneden.....
Emmasmamma
21:42 14.05.2008
Sorry, syns ikke synd på deg. Dere kan flytte til en leilighet som er 40 kvm mindre....
Emmasmamma
21:45 14.05.2008
Nei ikke når jeg er bundet til en leiekontrakt som går over 1 år. Delte den med min tidligere samboer, men ble sittende igjen her alene.
Kan flytte tidligst 1 desember.
Anonym
21:43 14.05.2008
Det går an å legge forsikringene ut på anbud og kanskje få et bedre og billigere tilbud. Men forsikringer må man ha, ikke sikkert alle er klar over at man som leieboer er pliktig til å ha innboforsikring. Ellers så må du jo betale rått mye for den leiligheten da om du har 20 000 i utgifter pr mnd? Har du mye smålån kan jo det være en løsning å få samlet alle disse og betale på ett lån i stedet for flere. Og så betaler du sikkert på bhg, tlf, nett og slikt som alle andre.
21:46 14.05.2008
Skrev dette før de andre opplysningene kom. Så bare se bort fra det ;-)

Velg en mindre og billigere leilghet, og halvèr sparingen, så er du kommet langt.

Og du har omtrent like mye utbetalt pr mnd som meg akkurat nå, og jeg forsørger 3 barn og har bil i tillegg. Jeg prøver å spare ca 600 pr mnd, fordelt på barna, og så sparer jeg til ny bil akkurat nå, og jeg må dessverre ha bil... :-(
21:48 14.05.2008
Har ingen smålån, har ingen lån i det hele tatt heldigvis.
Betaler 13 000 i leie her, men det er inkludert strøm så er ikke så ille.
Delte den egentlig med min eks så da betalte jeg bare 6500 i mnd å det gikk jo greit, så flyttet han ut å da ble jeg sittende med alt alene.
Har kikket på billigere leiligheter men føler det bare er rottehier alt sammen. Var på mye visninger før vi fikk denne, på billigere leiligheter, var ikke noe fint for å si det sånn. Er ikke noe luksus leilighet det her heller da men, føler meg hvertfall hjemme her. Datteren min har mulighet til eget rom osv. Pluss at barnehagen ligger rett ved. Å jobben ligger kun 8 min med t-bane unna.
Anonym
21:58 14.05.2008
17 000 i lønn
1940 i barnetrygd
Minst 1270 i bidrag
Stønad til barnetilsyn 1490 kr
Bostøtte ?

Det blir 21 700 + bostøtten. Etter betalt husleie har du igjen 8700 + bostøtte, og det er ikke dårlig egentlig.
22:01 14.05.2008
Utgiftene dine er på 18 550 + sparing. Dvs at du har igjen 1150 pr mnd + bostøtte til mat og forbruk - hadde jeg vært deg ville jeg redusert sparingen frem til du fikk en rimeligere bolig, og så tatt den opp igjen om du har råd senere.
22:05 14.05.2008
Neida sikkert ikke dårlig, men mesteparten av det går jo til barnehage,forsikringer,mobil,internett å ikke minst mat, å i matbudsjettet følger bleier,vaskepulver osv osv med. Å etter det sitter jeg igjen med kanskje pluss 100kr.
Tro meg, selv om det høres ut som om jeg har mye penger så er det ikke mye igjen når alt er betalt. Nå driver jeg å sparer for å komme meg til tannlegen. Hadde jeg hatt de pengene så hadde jeg dratt nå med en gang. Jeg sløser ikke med penger i det hele tatt, har bare kommet litt skevt ut fordi jeg ble sittende med denne leiligheten alene.
Anonym
22:12 14.05.2008
Nei det er ikke enkelt selv om det ser mye ut, for man må jo også ta i betraktning utgiftene. Selv er jeg heldig og leier hus med 5 soverom og over 150 kvm boareal til 4000 pr mnd + strøm, og samtidig kan jeg gå til jobb, bhg og skole om nødvendig, men med barn som har fritidsinteresser trenger vi bil likevel, samt for å handle. Men altså, jeg betaler ca 5500 pr mnd for bolig inkl strøm, og det er hele 7500 mindre enn deg.

Men som sagt lengre opp, jeg ville prøvd å redusere forsikringene. Jeg har innbo-, reise-, person-, barne- (3 barn) og bil-forsikring for tilsammen 515 kr pr mnd...
22:17 14.05.2008
Bare uføreforsikringen min koster meg over 500 kr i mnd :( så kommer alle de andre i tillegg...blæ..dyrt ja..
5500kr ja..hehe det var det jeg betalte for min første bolig alene med barn, å da hadde jeg kun 11 000kr i inntekt, å følte meg ganske fattig. Nå har jeg dobbelt så mye i inntekt men valgte å flytte inne til storbyen pga kjærligheten, som da forsvant. Off livet er herlig du :)
Anonym
22:19 14.05.2008
Ja jeg vet.... Men det ordner seg nok på en eller annen måte :-)
22:24 14.05.2008
det er feil at du ikke kan flytte før 1 des. det er bare å si den opp det. har vel 3 mnd oppsigelse.

hvor bor du siden du betaler 13000 for 90 kvm?
alene pappa
22:32 14.05.2008
Nei det står i leiekontrakten av den kan sies opp tidligst 1 september 2008 å at utflyttning da er 1 desember. Skrev 1 års kontrakt.
Bor i Oslo.
Anonym
22:35 14.05.2008
Enårskontrakter er ikke gyldige på denne måten!:-) Så da kan du si opp nå, og da er utflytting 1. sept.

Kjipt at ting er så dyre her i Oslo...føler at 13 000 for 90 kvm er billig!
Riga + snulla & vesla
22:37 14.05.2008
det er jeg ganske sikker på at ikke er en lovelig kontrakt. en huseier kan ikke lage kontrakter som han vil. det er mye reguleringer hvordan en kontrakt skal formes. jobber daglig med utleie av leiligheter.

det er heller ikke lov til å lage kortere kontrakter enn 3 år med mindre utleier selv skal bruke leiligheten.
alene pappa
22:49 14.05.2008
Det er lov å lage en tidsbestemt leieavtale om utleier har en saklig grunn for det jo.

Husleieloven § 9-3 - Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

* a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
* b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.
June&♥Ellen♥
23:04 14.05.2008
lovverk er vel og bra men syns faktisk at HI bør tenke på seg selv. Hun leide denne leiligheten med noen og har faktisk ikke råd til å sitte med den alene. Hadde det vært meg at jeg gitt f... i om leiekontrakten ikke kan sies opp før i desember. Alternativet til utleier er jo å ikke få leieinntektene sine. Så anbefaler deg å si opp kontrakten , ta oppsigelsestiden og finn en billigere plass å bo. Hva kan liksom utleier gjøre med det ?
Anonym
18:28 15.05.2008
Utleier kan ta despositumet mitt, å det har jeg hvertfall ikke råd til.

H.I
Anonym
23:07 14.05.2008
Ser jo at leien din er dyr, men som du ser av de rådene du har fått ovenfor kan du fint være ute av den leiligheten i løpet av tre mnd.
Stopp sparingen i de tre mnd.
Søk bostøtte. Mulig du kan få noe billigere bhg siden du er alene nå?

Forsikringer synes jeg du skal gå igjennom en gang til, og se hva du muligens klarer deg uten i perioden til du kommer deg ovenpå.

Jeg bor, som en annen skrev ovenfor, også på 40 kvadrat, og det er ingen luksus. Men det funker, og vi har da virkelig skapt oss et hyggelig hjem på våre 40:-)

Ellers tviler jeg litt på det du skriver om at du ikke bruker penger på "noen ting". Jeg tviler mest fordi på seg selv kjenner man andre, og mitt største problem var prioriteringer. Jeg VIL gå til min faste dyre frisør, jeg VIL ha alle produktene, de kule klærne til datteren min og meg, kaffe latte og en tur på byen om jeg får fri. Men jeg MÅTTE endre livsstilen min. Vil jeg ha et høyt forbruk, javel; da får jeg bite tennene sammen og bli ferdig på skolen slik at jeg kan få en bedre jobb, bedre økonomi og et lettere liv for datteren min og meg.

Budsjett, budsjett, budsjett! Det reddet meg. Skriv ned ALT du bruker, hver minste krone. Det er mye penger å spare på typen mat du kjøper. Kanskje du kjenner noen som har barn som er litt eldre enn ditt? Jeg var så frekk at jeg spurte om noen hadde noe de ville bli kvitt, og da viste det seg at de kom massevis. De fleste tenker ikke på å gi det bort, eller "glemmer" det bare.

Håper det ordner seg, og at du kan få de en billigere leilighet. Jeg bor også i Oslo, og det er dyrt, ikke bare boutgifter, men alt annet også.

Lykke til!
MissMatch
13:22 15.05.2008
hadde eg hatt så mye i mnd, så hadde eg følt meg rik!!
har du sånn støtte t barnehagen? eg søkte på noe(husker ikek hva det heter, mne var der en søker om barnehageplass) og eg belarer litt over 600 på barnehagen, pluss at eg får 300 i barnetilsyn av nav. og ka me å bruke mindre penger på mobil? 700 i mnd er masse!!!
Anonym
14:57 15.05.2008
Jeg har utbetalt 24 000 i måneden.
De går til:

Husleie inkludert strøm - 6400 (midt i Oslo)
Telefon - 500
Forsikringer - 350
Bredbånd - 200
Trening - 500
Busskort -500
b.hage - 800
Sparing - 5000
Nedbetaling av smågjeld - 1000
Mat + div - 8000

Vi lever kjempegodt! Det skulle du kunne gjort med den inntekta der også.
Anonym
18:27 15.05.2008
Jeg føler ikke at jeg prioriterer feil når det kommer til "lommepenger".
Jeg har ikke vært hos frisøren siden oktober(å det betalte jeg ikke selv engang) Produkter til ansikt mener du? Det fikk jeg i julegave av min mor å har det ennå :) Datteren min får sjeldent kule klær, bare det mest nødvendige, her har jeg fått hjelp av min mor i det siste fordi jeg fikk mye å betale på da min eks flyttet ut. Kaffe latte har husker jeg ikke sist jeg kjøpte, eller husker ikke sist jeg brukte penger på cafe eller restaurant. Har ikke vært på byen med venninner etter bruddet, fordi jeg rett og slett ikke har råd.
Bruker ikke mye penger på mat i mnd, spiser ikke middag hver dag en gang, kun for å spare, men lager til datteren min da for det er ikke så dyrt.

Det koster å flytte også, så har hvertfall ikke råd til det nå. Her er jeg så heldig å ha alt av hvitevarer osv, det kan jeg ikke garantere å få i alle leiligheter. Det er også inkludert strøm i husleien min+ parkeringsplass til en verdi av 1500 kr mnd, kjipt at jeg ikke har bil lenger da men, har ikke råd til det.

H.I
Anonym
11:22 16.05.2008
Frisør , kaffe latte og produkter var vel heller eksempel på noen av mine
"laster" som jeg har måttet gi opp eller bruke billigere alternativer på. Jeg er sikker på at du har dine ting som pengene går til, med den økonomien du beskriver skal det vanskelig gjøres og ikke kunne lage middag vær dag.

Synes du skal lese igjennom alle tilbakemeldinger du har fått igjen, da ser du at det er mange gode råd der! Du kommer til å få et mye bedre liv når du får orden på økonomien din:-) Skriv en liste over tiltak som må til, og lag budsjett.
Og flytt ut av leiligheten! Du betaler jo tom med 1500 kr for en parkeringsplass du ikke bruker.
Flyttebil kan man leie hos Rent a wreck til en billig penge, og spør om hjelp til flytting.

Lykke til, sikker på at det ordner seg! Og bare for å ha det sagt, jeg har forståelse for at det er vanskelig å innfinne seg med en ny situasjon alene uten delt økonomi. Men det går:-)
MissMatch
15:04 15.05.2008
sorry, ingen sympati fra meg. Skjønner ikke helt hvordan du prioriterer pengene dine, bo billigere da vet du.

Jeg tjener også 16 000 i mnd men det eneste bidraget jeg har i tillegg er barnetrygden på 970 kroner. Og vi har det greit!
Anonym
18:21 15.05.2008
Søker ikke sympati, bare råd. Idag fikk jeg lønn, 15 000 kr, hva står på kontoen nå? 1200 kr. Sier bare at jeg har mye utgifter i form av regninger. Sløser aldri penger hit og dit.
h.i
Anonym
21:25 15.05.2008
Du har sikkert 3 mnd oppsigelsestid på leiligheten, si opp og du får dep. pegene dine, så finner du et billigere sted å bo... føler meg veldig fattig når jeg hører hvor mye du får i mnd, hadde jeg fått de pengene så hadde jeg ikke klaget..

du kan prate med banken og si til dem at du ønsker å ha noen mnd uten sparing, frem til etter nytt år kanskje, inntil da så har du sikkert fått deg ny leilighet og da kan du jo fortsette med alt annet...

Jeg får mye mindre enn deg, kjøper klær og ting til jenta mi hver mnd, og sparer til henne, har ikke råd til å spare noe til meg selv, men den tid den sorg, hun er det viktigste for meg :)

Lykke til..
Anonym
21:46 15.05.2008
Virker som alle tror jeg "har" så mye penger, ja mye mulig jeg har det i noen timer men alt forsvinner i regninger. Er ikke det at jeg sitter her å klager og klager, men jeg syns det er slitsomt å jobbe ræva av meg hver eneste mnd å så har jeg ikke engang råd til unne meg noe som helst. Men sånn er det å plutselig bli alene å bli sittende med alle regninger. Ble sittende å betale på eksen min sine mobilregninger også :( har gått noen ekstra tusen i det også.
Har fått snakka med jobben idag å blitt enige om at jeg skal jobbe 208 timer i mnd fremover istenfor kun 160, hjelper jo på littegranne det. Å så skal jeg få alle helligdager med doble vakter.
Får ikke spart inn noe mer, eneste mulighet er å jobbe mer.

H.I
Anonym
22:09 15.05.2008
???
Om du er alene med barnet ditt kan jeg ikke skjønne at du prioriterer jobbe så mye istedet for å flytte å få en billigere leie.. Og alle helligdager dobbelt? Skal du ikke ha noe tid med ungen din?
Sorry altså, men prioriteringene dine henger ikke på greip!
Blir faktisk litt provosert og oppgitt over deg!
Anonym
12:25 16.05.2008
Signerer denne jeg...

All denne jobbinga kan jo ikke være bra for barnet ditt,,,

Underlige prioteringer!
serin@
17:32 16.05.2008
Datteren min er jo hos faren sin uansett så om jeg sitter hjemme å glor eller jobber er vel det samme?? Himmel og hav. Jeg hadde henne alle helligdager i fjor så i år er det han som har henne på helligdager.

H.I
Anonym
21:46 15.05.2008
Den husleien din ødelegger jo alt for deg og selv om det er dyrt å flytte sparer du på det i lengden. 13000 i mnd for noe du ikke eier?? Du må finne deg noe annet og stoppe sparingen så lenge. Du har maaange år og spare på så neppe noen krise. Og om du finner deg ny leil kan du ta igjen for de mnd du ikke sparte. Da jeg var student sparte jeg ikke- valgte utsette det til jeg var i jobb og ikke sparte over hodet!
Og ring forsikringsselskao i morgen å få tilbud på forsikringsavtaler. Det var jo noen helt syke priser du hadde der.
Det du har utbet i mnd burde være nok til å greie seg, og jeg kan rett og slett ikke skjønne at du øsnker bi deg ihjel som det så fint heter. Nå bor jeg et annet sted i Norge da men også her finner en da slike leiepriser. Og jeg ville aldri bodd et sted som gjorde at jeg ikke kunne kjøpe noe til barnet mitt. At han er "fint" kledd er for meg viktigere enn å bo over evne. Har du prøvd snakke med han du leier fra at du er alene om det nå? Er neppe noe problem leie den ut på nytt siden den er så bra!!
Anonym
23:33 15.05.2008
Du kan helt fint si opp denne kontrakten. Huseier kan ikke ta ditt depositium. I lovverket som ble nevnt over her er det i husleiers favør. Altså en asynkron lov, dvs at leietaker kan si opp med 3 måneders varsel. En huseier derimot kan ikke skrive kontrakt med mindre enn 3 år OM ikke andre grunner taler for at eks. andre familiemedlemmer skal inn i boligen om 1 eller 2 år. Da må dette spesifiseres i kontrakten.

Si opp du! :)
Anonym
11:55 16.05.2008
Jeg blir helt misunnelig når jeg leser hvor mye du tjener :)

Jeg for min del hadde klart meg helt supert med så mye penger.

Få jeg spørre hva du jobber med??

(Om du har svart på det før, så beklager jeg. Har ikke giddet å lese gjennom hele tråden).

Anonym
12:03 16.05.2008
1500 i forsikringer????

Jeg har ulykkes-og uførforsikring, innboforsikring, reiseforsikring og bra barneforsikring...og jeg betaler 450 kroner i måneden.

Nei, du burde nok ta en grundig gjennomgang i økonomien din!
Anonym
17:41 16.05.2008
Tjener dårlig syns jeg da, trekker for mye skatt fant jeg ut også. Trekker visst 9000 i skatt å det virker litt mye syns jeg, men men.
Ja hadde jeg ikke hatt så mange utgifter så hadde jeg klart meg fint, men når jeg blir sittenede med alt jeg og eksen delte på så blir det trangt.
Da jeg ble alene første gang hadde jeg 11 000 kr i mnd, dvs dobbelt så lite som nå, men da bodde jeg i en liten by å hadde kun 5000 i husleie, men det var trangt fordet. Så kjøpte jeg meg hus å betalte da 8000 på lånet å tjente ca 18 000 i mnd å det gikk greit men var fremdeles trangt da. Så solgte jeg da jeg TRODDE jeg fant kjærligheten å forlot alt og alle å leide noe sammen med han, å hadde da veldig god råd, jeg hadde min inntekt pluss hans å han tjente mye mer enn meg.

Jeg er vant til å ha dårlig råd, men hadde en glansperiode da vi var 2 om utgiftene.

Jeg jobber i innenfor helse, i privat sektor. Ufaglært. Tenkte å studere men har ikke råd til det nå.

H.I
Anonym
12:18 16.05.2008
"""Søker ikke sympati, bare råd."""

Du har jo fått en haug råd, men du fortsetter jo bare å overse dem...! Det er annerledes når man skal få ting til å gå rundt som aleneforsørger, og ene forskjellen er at man IKKE bruker 13.000 på husleie hver måned...!

------------------------------------------------

"""Idag fikk jeg lønn, 15 000 kr, hva står på kontoen nå? 1200 kr. Sier bare at jeg har mye utgifter i form av regninger. Sløser aldri penger hit og dit.
h.i"""

Grunnen til at du bare har igjen 1200 er jo fordi 13.000 av dem har gått til hus...! Hadde du leid til 7000 i mnd istedet hadde du hatt 8000!!!! på konto og ikke 1200.. Og masse penger å kose deg for!

Og å prioritere å jobbe mere istedet for å være sammen ungen din er jo helt på trynet! Hva skal du med de pengene? Betale for en leilighet du aldri ser fordi du er på jobb istedet??? Flytt! Så får du bedre råd, OG tid sammen barnet ditt!
Anonym
17:35 16.05.2008
Kan ikke flytte på dagen da! Har en leiekontrakt, å jeg må greie å betale mens jeg fortsatt bor her.
Jeg prioriterer IKKE bort barnet mitt ved å jobbe mer. Jeg snakker nå om å trappe opp jobbingen ved å jobbe døgnet rundt de helgene hun er hos faren sin. Hva er problemet med det??

Hva får man her for 7000 kr da? Jeg var på masse visninger i den prisklassen i fjor å jeg hadde aldri orket å bodd i noen av de leilighetene der. Gammel og guffen kjøkken og bad, å kun ett soverom. Å jenta mi må ha eget rom.

H.I
Anonym
17:54 16.05.2008
Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg har fått med meg at du har rundt 22/23 tusen utbetalt i måneden,
For meg ser det ut til at du trenger å omprioritere, ofre noen goder osv.

Angående hva man får for 7000 i leie? Jeg har en leilighet på 85 kvm som jeg betaler 5000 i måneden for, den er fullstendig nyoppusset. Eneste som er er at du kanksje må bevege deg litt ut på landet for å få det såpass ned i pris.

Om det ikke blir å gå rundt i det heletatt velger du vel heller en leilighet som kanskje ikke er så fin, eller en hvor det bare er ett soverom heller enn å må sulte vel? Er det bare ett soverom kan du jo sove på stua og hun få rommet, man kan evt kjøpe slike stenger å henge opp gardiner på så du kan dele av en del av stua til eget "soverom"...

Det finnes alltids løsninger om man virkelig vil finne en, og med så mye utbetalt i måneden burde du fint klare å finne en løsning om du firer litt på kravene.
Anonym
18:01 16.05.2008
Jeg kan ikke flytte på meg nå igjen. Har vært gjennom 6 flyttinger de siste 3 årene, å 3 av de det siste året. Jeg orker ikke flytte mer nå :(
Nå har jeg endelig fått fast jobb, vesla har barnehageplass, jeg har fått dannet meg et nettverk osv. Jeg kan ikke se for meg at det å flytte fra byen er et aktuelt tema nå. Har bodd i en liten by hele livet mitt å vet at prisene er mye lavere der, men orker ikke tanken på å begynne å pendle til jobb, bytte barnehage osv osv.
Jeg må bare øke inntekten min, å det har jeg tenkte til å gjøre ved å jobbe de helgene datteren min er hos pappaen sin. Da er jeg jo bare hjemme uansett. Sjefen min ble også sjeleglad når jeg spurte, for de trenger folk hele tiden. Jeg klarer fint å jobbe 160 timer i mnd uten å stupe, så skal greie 206 timer også. Så nå i helgen blir det nattevakt i natt, ettermiddagsvakt+ nattevakt i morgen, å så dagvakt på søndag.
Å til alles opplysning: Datteren min er hos faren sin så jeg prioriterer henne ikke bort for å jobbe.(angående de andre innleggene her hvor alle trodde jeg satte datteren min bort for å jobbe)

H.I
Anonym
18:07 16.05.2008
Om du føler du trekkes mye i skatt så tar du kontakt med skatteetaten og sjekker opp om de faktisk trekker for mye, har du endret til skatteklasse 2? for det har du vel krav på når du er aleneforsørger mener jeg å huske.

Ellers må du nok bite i det sure eplet og finne deg en billigere leilighet, en mindre fin leilighet til en billigere penge kan fort gjøres fin med noen enkle triks og litt maling (ofte får man lov av de man leier av å male om det gjør leiligheten finere).

Jeg lever på ca det samme som du utbetalt i måneden, og hadde nok slitt like mye som deg om jeg skulle betalt så mye i leie, men jeg betaler under halvparten og har økonomi til å unne både meg og lille noe ekstra fordi jeg valgte å leie en billig leilighet heller enn å bo sentralt slik jeg egentlig ville, noen kameler må man bare svelge for å få ting til å gå rundt.

Du ber jo om råd, og du har fått en drøss, likevel virker det ikke som om du tar til deg rådene folk har gitt deg, det hjelper ikke å sette seg ned å sulte mens man betaler i dyredommer, jeg er rimelig sikker på at du skal kunne flytte ut av den leiligheten før desember, noen rettigheter har du som leier å, ikke bare utleieren.
*Tigern & LettPåTå*
18:07 16.05.2008
Hva er det egentlig du er på jakt etter her? Du sier du vil ha råd???!!! Men alle rådene du får så går du i forsvar og har tusen grunner til hvorfor ikke akkurat DU kan gjøre sånn.... Jeg tror du har bestemt deg alt jeg, for hvordan du vil gjøre ting og hvordan du absolutt må bo... Og da blir det ikke noe penger til kos og hygge til overs.
Anonym
18:10 16.05.2008
Du ønsker ikke råd du ser det ut til, du ønsker bare å sutre over en situasjon du lett kunne endret på men som du ikke vil endre på fordi du MÅ bo i by osv, du har ett valg og du her ganske tydelig valgt feil og ser ikke ut til å ønske å velge annerledes heller selv om det går utover både deg og barnet om det fortsetter slik at du såvidt har penger til mat.
Anonym
18:19 16.05.2008
"Lett" kunne endret på? Mener du at det er lett å bare flytte sånn på dagen? Det koster å flytte også. Dessuten har jeg ikke ork til å fly på visninger flere ganger i uken etter jobb med en trøtt og sliten unge, vært gjennom det greine alt for mange ganger før.
Ikke kan jeg gardere meg mot å måtte betale på to leiligheter heller, ikke lett å få det til å klaffe sånn akkurat mellom betalinger.
Jeg velger å bli boende å heller jobbe i de helgene jeg er barnefri, da greier vi oss fint.

Det går ikke utover datteren min at jeg har dårlig råd. Hun mangler ingenting! Hun får alt hun trenger før jeg i det hele tatt tenker på noe annent.
H.I
Anonym
18:13 16.05.2008
Rådene om å flytte løser ikke alt i løpet av et par uker. Nå har jeg som sagt tatt på meg å jobbe mer å da tjener jeg noen tusen ekstra i mnd å da løser mye seg.

H.I
Anonym
18:20 16.05.2008
Er vel ikke bare flytting folk har nevnt, hva med de skyhøye forsikringene? og sparingen? Jeg blir nesten provosert jeg av å se at noen klager over økonomien når de selv faktisk ikke er villig til å senke standarden og se at noe faktisk må gjøres selv om du jobber mere, det er ikke inntekten din som er problemet, det er prioriteringene dine men det nekter du å innse, jeg fatter ikke hvorfor du spurte om råd engang når du ikke vil ha rådene, hva trodde du vi skulle si da, det finnes ikke stort mere å råde deg til enn det som allerede er blitt rådet, ingen av oss vet om noe universalløsning på dine økonomiproblemer, men du ser ikke akkurat ut til å forstå at den eneste som kan løse denne situsasjonen er deg, ved å innse at du må ofre litt for å få ting til å fungere bedre.
Anonym
18:28 16.05.2008
Skal snakke med banken om de forsikringene men tviler på at det hjelper, var der for noen mnd siden å sa at jeg syntes livsforsikringen min var så dyr men hun kunne ikke gjøre noe med det fordi det var forsikringsselskapet som styrte med det. Å i brevet fra de så stod det at det var det de kom fram til at jeg skulle betale.

Jeg er ikke så fattig at jeg ikke klarer meg da. Jeg betaler alle regninger i tide, datteren min har alt hun trenger osv. Jeg syns det bare er så kjipt å aldri kunne gå på kino,aldri kjøpe nye klær,aldri gå på cafe osv. Jeg skulle ønske jeg hadde litt lommepenger selv.
Jeg har aldri hatt en ubetalt regning å har ingen planer om å ha det heller. De første 2 årene jeg var alene med datteren min levde jeg virkelig på fattiggrensa så jeg er vant til å ha det trangt. Jeg begynner bare å bli litt lei. Beklager virkelig vis noen tar dette som sutring, trodde aldri at folk skulle bli så provosert av innlegget mitt, bare luftet tankene mine.

H.I
Anonym
18:54 16.05.2008
Er ikke tankene som provoserer, det er at for alle råd du får har du ti unnskyldninger til at akkurat de rådene ikke hjelper. Hva i all verden skal du med råd av oss om du ikke vil ta dem til deg eller vurdere dem engang?
Anonym
21:10 16.05.2008
Må få sagt at tankene dine provoserer meg litt. Du har fått masse gode råd men alle er feil. Skjønner ikke at en som virker så opptatt av sparing virkelig sløser 13.000(!!!!!!!) i mnd på leie??? Og syns det er et hån mot andre aleneforeldre at du ikke klarer deg med en leil til en mindre pris. Hadde du hatt en leil til 8000 om så hadde du hatt 5 ekstra i mnd. Og er jo ikke rart at datteren din har "alt" når bestemor må kjøpe. Er helt oppgitt over deg jeg. Og ja; det koster flytte men det tjener du da virkelig raskt inn igjen.
Anonym
21:58 16.05.2008
Sier ikke at alle råd jeg har fått er feil. Men virker som alle tror det bare er å flytte. Det er ikke lett å finne noe her i nærheten til flere tusen mindre i leie. Med mindre jeg vil bo i kollektiv da. Søker på leiligheter i omårdet her under 10 000 kr, å hva får jeg opp? Kun i kollektiv.
Jeg orker ikke dele leilighet med folk jeg ikke kjenner.
Javel hån mot aleneforeldre faktisk. Jeg har store deler av periode som aleneforeldre bodd trangt og jævlig, å man blir ikke lykkelig av det for å si det sånn.
Bestemor MÅ kjøpe? Hun har vært snill å kjøpt litt klær til henne de siste ukene(sommerklær) fordi da jeg ble alene i mars ble jeg plutselig sittende alene med alle utgifter.

Vær så oppgitt du bare orker. Jeg har bestemt meg for å heller jobbe de helgene jeg er barnefri istenfor å flytte igjen, for 7 ende gang, for nå er jeg lei.

H.I
Anonym
11:50 17.05.2008
Betaler du kr. 1500,- i mnd i forsikringer, også har du ikke bil? Da blir du lurt.. Det eneste du trenger er innboforsikring, evt. reiseforsikring dersom du ikke har dette gjennom jobb el. Håper du ikke har latt deg lure til å kjøpe masse ubrukelige forsikringer, som man absolutt ikke trenger. Du burde ikke betale mer enn noen få hundrelapper i mnd i forsikringer, du som ikke eier noe. Du bør nok gjøre noen grep i forhold til hva du bruker pengene dine på. Jeg har en god utdannelse og 100% jobb og har mye mindre å leve for enn deg. Har i tillegg egen leilighet og bil..
Anonym
17:36 18.05.2008
De forsikringene jeg har er innboforsikring,skadeforsikring,reiseforsikring,livsforsikring til datteren min, livsforsikring+ uføreforsikring til meg selv.

Jeg har greid meg på 11 000 i mnd før men da hadde jeg færre utgifter og 3 ganger så lav husleie.

H.I
Anonym
14:45 18.05.2008
http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=13443754&sid=xz9sbeQPeGr506427& WT.svl=Link

Bare et eksempel i et av de dyreste områdene å leie i Oslo.
Ny 3 roms med hvitevarer til 10500,-............
Anonym
17:41 18.05.2008
Dette var jo dummere sted å leie enn jeg leier nå da. 10 400 i mnd for 44kvm å strøm i tillegg, ikke var det parkeringsmuligheter heller.
Jeg betaler 13 000 som da er inkludert strøm,parkeringsplass osv, å bor i tillegg på 90 kvm på Majorstua.
Ja jeg betaler mye, men når man ser om i Oslo hva man får for samme pris å legger til strømregningen, å se hva man får for eks antall kvm så er ikke denne leiligheten så dum mener jeg.

H.I
Anonym
20:33 18.05.2008
Hva skal du med parkering når du ikke har bil? Masse leiligheter med et soverom til leie på Majorstuen til rundt 7500,- sov på stua og ha råd til å leve litt
Anonym
21:46 18.05.2008
Både jeg og eksen hadde hver vår bil da vi bodde sammen, så det var veldig viktig for at vi hadde en parkeringsplass. Etter at han flyttet overtok samboeren til min bror bilen min(til låns) siden jeg ikke har råd til å bruke den. Å eksen tok selvfølgelig med seg sin bil.
Men nå så hadde jeg ikke hatt bruk for parkeringsplass nei, men forholdene var annerledes da vi flyttet inn, å jeg får ikke skvisa ut de 1500 i husleia det koster å ha den parkeringsplassen. Huseieren betaler jo for den plassen i felleskostnadene så hun vil jo gjerne få penger for det når hun ikke bruker plassen selv.

Beklager men jeg ønsker ikke å sove på stua å bo på 40 kvm for å betale 7500 kr pluss strøm så da blir rundt 1000-1500 kr i mnd. Da betaler jeg heller 3000 mer for å ha eget soverom å god plass. Det er ikke så mange tusen forskjell så føler ikke at det verdt det.
Abeslutt et god tips ja, sier ikke noe på det altså. Jeg har egentlig bestemt meg for å bo her hvertfall frem til kontrakten går ut som da er 1 des, å så hva jeg gjør etter det.

H.I
Anonym
12:07 17.05.2008
Skjønner ingenting jeg hvis hu har 133 kr i timen og jobber sååå mye osm hun sier,hvor for får du bare 16.000 kr dà?? min mann har 135 kr i timen og får over 25 tusen kr...det er bare tull å bo i en leilighet når du ikke har råd til det...du kunne ha brukt de penga på noe annet...med datteren din...nei ingen grunn til komentere engang..dette burde du vite bedre.
Anonym
22:53 17.05.2008
16000 var etter skatt:=)
Anonym
14:40 18.05.2008
Hvis du bor i et atraktivt strøk i Oslo bør parkeringsplassen kunne leies ut videre for minst 2000 i måneden
Anonym
17:42 18.05.2008
Ja å dette snakket jeg med huseier om igår, å hun sa at det var helt greit at jeg leide den ut videre til andre. Så nå må jeg finne noen som kan være interesser i det.

H.I
Anonym
17:37 18.05.2008
Jeg fant ut at jeg betaler ca 9000 i skatt i mnd, så FØR skatt har jeg jo mye mer enn 16 000. Men det er ikke reelt å snakke om hva man får FØR skatt.
Kan ikke flytte herfra med en gang har jeg sagt, eksen min har nettopp flyttet ut DERFOR sitter jeg med en så dyr leilighet alene.

Hva med datteren min??? Hva burde jeg vite bedre angående henne?

H.I
Anonym
18:09 18.05.2008
For det første:

Ta kontakt med skatteetaten. Du skal mest sannsynlig betale MYE mindre i skatt nå som du er aleneforsørger.Det vil hjelpe noe.

For det andre:

Dersom du ønsker å sitte igjen med mer penger etter at regninger osv er betalt ,så er det en ting du kan kutte ned på ,og det er boutgifter.
Du betaler like mye som jeg gjør på et boliglån på 2 mill!!

Du bor på den siden av byen hvor leilighetene er svindyre.
Ser du mot øst så kan du faktisk KJØPE deg en fin leilighet OG betale husleie for mindre enn det du betaler i dag.(med varmtvann og fyring inkludert)

Og så kan du unne deg litt god mat, og en tur ut en gang i blandt..:-)
Anonym
18:32 18.05.2008
Her gjelder nok ordtaket "mange bekker små......"

Du har garantert rett til å komme deg fra denne husleiekontrakten, sjekk opp dette!
Si opp de forsikringene som er minst viktige.
Søk moderasjon i barnehagen, for så å søke støtte til barnehage på nav etterpå. Men det kan være du har for mye i inntekt, faktisk.
(jeg betaler ca 700 kr for helplass)
Mobilen klarer du å få ned til 3-400 kr pr mnd med onecall.
Ta bort sparingen i en periode.

På dennen måten har i allefall jeg greid meg, og jeg har tidligere stort sett alltid hatt mye lavere inntekt enn deg.

Anonym
20:53 18.05.2008
jeg har litt problemer med og forstå at du ønsker og spare så mye når du ikke har råd til det.
om du har spart en stund så har du sikkert en liten sum med penger i tilfelle noe skal gå galt. da har du en trygghet i det.

mobilregningen din er helt lattlig høy om ikke du må ringe masse i jobben da, men da burde du kreve og få det dekket.
jeg tenker i hvert fall sånn her når det kommer til tlf og internett:
enten har man tlf man kan ringe mye med, eller så har man internett også kan folk ringe deg på tlf om de vil snakke. jeg har ca 250 i tlf og noe mer en det er ikke akseptabelt for meg. så der kan du jo spare en del.

i tillegg så burde du kunne spare en del på forsikringer. jeg har 700 i forsikringer i måneden hos gjensidige. har inbo forsikring, bilforsikring, sykdom forsikring (om det er det det heter.. hehe. den gir småen 1 mil om jeg dør og meg penger om jeg blir syk) også har jeg reiseforsikring. (men småen betaler farmor på, men man kan ha gratis forsikring i posten om man setter in barnetrygden der og man kan ta de ut igjen selvakt. men jeg har ikke skjekket kvaliten på den)

så når du får redusert tlf, og forsikringer så hjelper det masse. i tillegg til at du roer ned litt på sparingen.

jeg hadde heller ikke flyttet, men her jeg bor er det ekstremt vanskelig og få leilighet. og ekstremt dyrt.
mortilgunnar loves Marcel
21:42 18.05.2008
Jeg har spart slik siden datteren min ble født for snart 3 år siden, å jeg priser meg lykkelig for at jeg har gjort det ellers hadde jeg sliti maks etter bruddet med eksen å alle utgiftene som kom da. Så heldigvis har jeg hatt sparekontoer å ta av da denne vanskelige perioden kom.

Grunnen til at jeg har så mye i mobilregninger er fordi jeg har i tillegg betalt på eksen sine mobilregninger etter at han flyttet. Avtalen var ta han skulle ta abonomentet over på seg men det skjedde aldri så jeg fortsatte å få regninger fra hans abonoment i mitt navn å de var på opp mot 2000 kr i mnd.

Jeg fant også ut nå at jeg har regnet feil med tanke på forsikringer. Jeg betaler ca 780 kr i mnd på de forsikringene jeg har, ikke 1500 som jeg skrev tidligere. Beklager det men jeg regnet litt feil.

Jeg har heller ikke lyst til å flytte :( Barnehagen ligger 400 m fra å jeg har jobben 8 min unna med banen. Det er heller ikke lett å få leilighet som alenemor(har erfart det før for å si det sånn) Huseieren er topp, jeg trives veldig godt her osv. Jeg skal kikke på annonser om det dukker opp noe bedre, men jeg vil ikke stresse med det. Jeg satser på at dette ordner seg nå som ukene går å jeg kommer litt ajour med økonomien etter å ha blitt alene. Har vært alenemor før så jeg skal nok greie det. Har aldri hatt gjeld(utenom huslån da) å jeg har aldri betalt en regning for sent, så jeg føler at det skal gå bra. Det er og blir trangt men det får være så. Nå får jeg igjen en del på skatten som går rett inn på sparekonto, å så får jeg litt i feriepenger så jeg har litt ekstra utover høsten dersom det skal bli trangt.

H.I
Anonym
21:35 18.05.2008
Hva er grensen for moderasjon i barnehage*? Husker jeg fikk brev om det men da bodde jeg med min eks så da var det ikke nødvendig å søke om det.
Men jeg får stønad til barnetilsyn på 1500 kr å betaler 2300 så mye av de utgiftene er dekket, ble bare litt trangt i begynnelsen fordi det tok litt tid før jeg fikk etterbetalt.
Vet at mobilregningen min er høy, men de siste 3 mnd har jeg hatt dobbel regning på opp mot 2000 kr fordi jeg hadde familie-abonoment med eksen min å jeg stod som eier, å da når han flyttet gadd han ikke å betale for sin del så jeg ble sittende med mobilregninger på over 2000 kr alene(han ringte veldig mye på den tiden) derfor har det blitt veldig trangt for meg å måtte stå for hans høye regninger.
Men jeg har stengt abonomentet hans nå da, men har bindingstid på abonomentene så jeg må betale ut november i år :(

Jeg har hatt mye lavere inntekt før å har greid meg, men det var uten alt det ekstra som har vært i det siste :( Måtte også betale ut eksen i depositumet på 25 000 kr så det har vært vanskelig å fått kabelen til å gå opp i det siste.

H.I
Anonym
21:30 18.05.2008
Ja jeg betaler nok en del skatt for mye. I år får jeg igjen 25 000 kr enda jeg kun betalte skatt i 4 mnd i fjor(begynte å jobbe i august i fjor)
Skal ta å ringe imorgen for tror nemlig jeg skatter 30% fant jeg ut, å det er nok litt mye.

Ja jeg kan selvfølgelig flytte mot øst, men det ble vest siden jeg jobber her+ at eksen min jobbet i Bærum så da var det lettest å bo på denne siden av byen.

H.I
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------