Småtroll 1-2 år
huff er så fortvilet..barnet mitt liker ikke mat..ikke noen ting |
13:58 15.05.2008 |
|---|---|
Barnet mitt er nå 16 mnd og spiser ikke. Hvert måltid er en stor frustrasjon. Hun er nå 8,5 kg og TYNN. Jeg har forsøkt alt.....ikke presset henne, presset henne, bare gitt en ting, gitt mange ting, store biter, små biter, gitt mat når hun leker, ikke leker....åh dritt. jeg er sååå lei. Hun er testet ut for allergier, men ikke noe påvist der. Idag spiste hun to biter brød, ikke noe til lunsj. I går det samme. Hun fikk tilbud om pølser og is, men ville ikke ha. Hun bare snur seg bort og rister på hodet....det kan jo ikke fortsette slik...noen andre med slike barn som har funnet løsning på problemet?? |
|
| Anonym | |
Sv: huff er så fortvilet..barnet mitt liker ikke mat..ikke noen ting |
14:37 15.05.2008 |
|---|---|
Jeg spiste null og nada til faren min oppdaget hvitloek og krydder til maten. Har du proev med ting som hvitloeksbaguette? Ogsaa la henne selv spise maten, kanskje tusle rundt med en broed- eller fruktbit i haanda? |
|
| kaklehøna | |
15:13 15.05.2008 |
|---|---|
Kan desverre ikke komme med noen geniale løsninger til deg. Men vil gi si at jeg forstår at dette må være utrolig vanskelig. Hadde en liten periode med gutten vår, han gikk ned flere kg på kort tid. Vi forsøkte med Frutti, det likte han som liten. En kort periode spiste han bare frutti og potetskruer. Slitsomt! Håper at det ordner seg! |
|
| ♡MammaLykke♡ | |
18:35 15.05.2008 |
|---|---|
Hei! Skjønner veldig godt hvordan du har det:( Har en gutt på 15 mnd som akkurat har passert 9 kg.Har gått veldig opp og ned med den spisingen.I perioder spiste han nesten ingenting,skulle bare ha pupp. Har vært inne i en fin periode nå,men nå spiser han lite igjen. Har vært syk ofte,og har dermed mistet matlysten. Det er så tungt at dagen skal dreie seg om hvor mye mat ungen har fått i seg. Har man prøvd nok osv..De sier jo at de spiser dersom de er sulten, men det er ikke så enkelt synes jeg. Han har heldigvis vært glad i frukt hele tiden. Men har ikke kunnet gi han så mye av det,for da vil han iallfall ikke ha annen mat. Her er fullkornspasta, kokt gulrot og banan populært for tiden. Og av og til brødskive med ost og skinke som er varmet i mikro. Ellers liker han godt kjøttdeig. Tror ikke det er at han ikke liker maten,for en dag vil han ha en ting og en annen dag noe annet. Føler ikke at han får en god variert kost, men er fornøyd når han bare spiser godt me mat:) Håper det bedrer seg snart, for det er fortvilende:)Lykke til! |
|
| Anonym | |
20:52 15.05.2008 |
|---|---|
Knerten min på 15 mnd er også en kresen kar. I går derimot spiste han enorme mengder til middag. Da serverte vi fransk fiskegrateng med kokte poteter most i smeltet smør. Han gapte og gapte som en fugleunge. Gikk ned en halv grateng og 2 middels store poteter. JUHU! Ellers har menyen blitt stort sett som dette (etter mange forsøk): Brødskive med smør og (mills) kaviar eller smør og leverpostei (gullpostei) Epler, pærer og melon Danonino yogurt Småfolk grøt med pære, eple og bringebær Hipp økologisk spaghetti bolognese Hipp økologisk god natt grøt 6 mnd Steinbitkarbonader Hjemmelagde kjøttkaker med brun saus og poteter. Tung-i-ramen nudler Dette har tatt tid og mye frustrasjon å finne ut av... |
|
| Beretta | |
10:19 16.05.2008 |
|---|---|
Godt å høre at det ikke bare er vi som plages.. Gutten min er snart 15mnd. 80cm lang, å på kontroll i april var han 8750g.i mai 9475g. Så han hadde lagt på seg bra den siste mnd, vi måtte inn på ekstra veiing. Jeg ammet han til han va nesten 11 mnd, å etter det begynte han å slutte å gå opp i vekt. Å morsmelk erstatning vil han ikke ha. Det jeg gjorde når de på helsestasjon begynte å kommentere vekta, var at jeg sluttet å gi han saft,eller juice, som jeg må innrømme at jeg ga han veldigmye av. Så sluttet jeg å gi han kjeks, rosiner, pops o.l mellom måltidende. Han har heller aldri likt de barnegrøtene, så jeg han laget havregrøt til han av havremel. Bjørn havremel. En dag hos oss: Våkner ca kl 7. Spiser frokost, halvskive å 1-1,5dl Hmelk. Å han får biovitt, for han liker ikke tran. Leker, ute helst, kommer inn til klokken halv11, koker da grøt til han, å han får saft å drikke til grøten. å litt frukt etterpå,eller noen skjeer yoghurt. (om han vil ha) Jeg har brukt å gi han en koseflske før han skulle sove, å i det siste har jeg kjøpt Drikki 8 mnd mellommåltid. Små juicelignende pakker. Halv pakke. 125ml. Ellers har han brukt å få litt melk på en flaske... Så sover han fra kl 11 ca, fram til klokken 1-2. så står han opp. Han har heletiden tilbud om å drikke vann, står et glass,eller en flaske på bordet som han kan hente om han blir tørst. eller jeg tilbyr han den av å til, sånn om han skulle glemme det av. For de drikker ikke vann om de ikke er tørst. Halvtre tiden spise han middag, jeg lager førskjellig middag til han. Han er veldig glad i stenbitkarbonader, å fiskeboller. Som er moset med potet, å grønnsaker å hvitsaus. å han drikker vann til middagen. Å får litt frukt fra sånne fruktbeger som dessert. I 5 tiden får han en yoghurt, eller smake litt middag når jeg å pappan spise, eller han får en banan, brødskive om han er veldig sulten. Å noen ganger får han melk da, om han feks spiser brødskive. Ellers drikker han vann til dette lille måltide. Å vi er ute en tur til, enten før kl 5,eller etter. Halv 8 spise han kveldsmat, halvskive, å 1-1,5dl h-melk. Får i han 2-4 skjeeier banan etter han har spist. Så steller jeg han, å han får en koseflaske rett før han legger seg, enten melk,eller drikki 8 mnd mellommåltid. Jeg tvinger ikke i han hvis han ikke vil ha mer enn en kvartskive, eller et halvtglass middag. For han tar det gjerne igjen på neste måltid. Å han spiser brødmaten selv, jeg gir han en å en bit, for hvis ikke griser han bare med maten. Å han styrer drikken selv. Å noen ganger vil han ikke ha noe å spise i 5 tiden, å det kan jo være siden han noen ganger spise veldig godt til middag, å då får han heller kveldsmat kl 7. Når jeg begynte med dette, fikk han opp matlysten, å vekta gikk opp. Å han går ikke å småspiser i mellomåltidende. Noen vil sikker kommentere dette,mn det er det som funker for oss. DU kan jo prøve å gjøre noe av det samme noen dager, så ser du om det hjelper.. =) Lykke til!! :) |
|
| Crhanne | |
21:50 17.05.2008 |
|---|---|
VIl bare si at jeg vet akkurat hvordag dere har det.. Vi hadde samme problemet. Snuppa mi spiste ikke.. fullammet til hun var 10 mnd, og hadde da prøvd grøt i flere mnd.. ville ikke ha noen ting. Vi tok en tur til homeopat. Bor du i osloområdet vil jeg absolutt anbefale Klinikk Fjeld på Majorstuen (www.klinikkfjeld.no) Nå tar jenta mi tre sånne sukkerpiller hver det (CALC-CARB C30 el D30)(ca 120 kr på apotek). Hun spiser som bare det, og har lagt på seg masse siste måneden. Sover bedre om natten gjør hun også. vi gikk fra ingenting, og i løpet av en ukes tid var vi oppe i tre brødskiver, full middag, et fruktglass og kanskje litt til.. Vi ble også anbefalt og kutte all melk (ikke MM) i denne perioden, ettersom ikke alle små tåler det like godt, og det kan gi en veldig metthetsfølelse. Ble anbefalt rismelk i stedet (noe ingen av oss synes var veldig godt forøvrig :)) Homeopat funket for oss, og jeg vil gjerne anbefale andre å prøve. |
|
| lise-79 | |
20:28 18.05.2008 |
|---|---|
Uff så frustrerende, føler med deg. Husker ei venninne av meg sleit så med det samme, viste seg at gutten hennes hadde problemer med mandelen tror jeg det var, slik at det var vondt når han spiste. Burde kanskje sjekke at det ikke er noen medisinske grunner. Tror det tok lang tid før de skjønte hva det var med gutten til venninnen min, og hun er selv lege. |
|
| Trollmor og trollungen | |
09:50 21.05.2008 |
|---|---|
prøv med litago yougurt med 1 spiseskje banan-aprikos grøtpulver i - det ville min ha tilslutt! |
|
| Anonym | |
03:09 29.05.2008 |
|---|---|
Ta kontakt med habiliteringstjenesten og spiseteamet:) La barna få leke med maten.. |
|
| Anonym | |
20:42 31.05.2008 |
|---|---|
Vi har hatt det samme problemet. Vi fikk anbefalt av helsesøster å gå til psykologen på helsestasjonen. Kanskje er det så mye stress i luften rundt måltidet slik at barnet ikke vil spise. Kanskje kan dere få hjelp til dette. Vi fikk aldri gått dit, det løsnet litt hos oss. Faren ga mat, jeg holdt meg unna. Det hjalp. I dårlige perioder har vi gitt ting han liker selv om det ikke er så mye næring i det, slik at han får gode matopplevelser. Riskaker, epler, kjeks o.l. Be om hjelp på helsestasjonen, det er ikke alltid de forstår hvor vanskelig det er før man forteller det selv. Tipset med litt grøtpulver i youghurt har vært en suksess her. Lykke til! |
|
| Ryddan | |