Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Sliter sånn med å motivere meg, noen som kan hjelpe!
21:36 15.05.2008
Jeg vet ikke hva jeg vil bli når jeg blir stor... (har blitt stor da)...
Har gått 3 år på universitetet, og klarte ikke å finne det som intereserte meg.(biologi, medievitenskap, psykologi.)
Jeg liker biologi og psykologi, men begge var krevende studier... og det virker som om jeg ikke klarer å fullføre. Blir så lei meg...
Så nå driver jeg å studere via nki, men klarer fortsatt ikke å motivere meg selv. Har alltid hatt vanskeligheter med å motivere og fullføre... Å jeg blir bare mer og mer stresset over at jeg ikke snart har funne tingen for meg!
Noen som har råd, synspunkter eller erfaringer?
Anonym
Sv: Sliter sånn med å motivere meg, noen som kan hjelpe!
22:09 15.05.2008
kan vel egentlig ikke komme med råd eller erfaringer til deg. Men hvorfor setter du deg ikke ned å finner et fag du virkelig liker å studerer det istedefor. Hvis det er noe intereesat er det mye lettere å motivere seg selv. Det blir gøy å lese og lære noe nytt. det gjorde jeg før jeg søkte meg inn på UiB =) Og jeg synes det er hardt å gå på skole men det er vanvittig gøy også =)
22:13 15.05.2008
Ja, skulle gjerne gjort det, men jeg vet desverre ikke hvilket fag jeg vil studere. Vet heller ikke hvordan jeg skal finne ut dette, har aldri brent for noen ting føler jeg! Ikke så gla i skole virker det som.
Men jeg vil jo så gjerne ha en utdannelse, og ikke bare et år her og der på universitetet.
Anonym
22:45 15.05.2008
Hva med å ta deg et år eller fem i arbeidslivet. Arbeidserfaring gjør en ofte mer motivert til å lære mer.
07:26 16.05.2008
Jeg har veldig store problemer med studieteknikk selv. Alltid hatt det siden skolesystemet i Norge ikke er flinke til å ivareta elever med ulike behov. Selv ender jeg som regel opp med å sprenglese rett før eksamen, bruker gjerne en dag eller to per fag uten å ha fulgt forelesninger eller lest jevnt gjennom semesteret.
Jeg har ennå ikke funnet løsningen selv, men vil tro det lureste er å ta ting gradvis. Ikke sette et mål om å lese fem timer daglig fem dager i uken, liksom, men kanskje begynne med fire 15-min økter daglig den første uken, øke til tyve min neste uke osv frem til man når tre kvarter (skal visstnok helst ikke lese lenger enn 45 min av gangen).
På den måten får man en gradvis tilvenning, og kanskje også en gradvis opptrening av konsentrasjonen.
Ellers er det også gode skippertaksmetoder. Den viktigste må være å gå rett på løsning av eksamensoppgaver. Man har ikke tid til å komme seg gjennom alt pensum på noen få dager hvis det skal sitte. Da er det bedre å jobbe med eksamensoppgaver, og sørge for at man forstår oppgavene man har løst.
Bare noen tips som jeg selv har planer om å prøve i håp om å bli en noenlunde A4-student (noe som sikkert aldri vil skje, dessverre).
09:10 16.05.2008
Tusen takk for godt tips til hvordan jeg kan begynne:) Har alltid trudd jeg må lese flere timer i strekk når jeg først skulle lese så jeg gikk jo på veggen med en gang... men skal prøve å starte med 4 x 15 min hver dag så få r vi se om det bedrer seg!!
Tusen takk!!
Anonym
09:12 16.05.2008
Bare hyggelig! Har også hørt om mange som har fått hjelp av en bok som heter memo, som er en slags hjelp til å trene opp hukommelse og konsentrasjon. Har tenkt å kjøpe den selv, i håp om at jeg kan ha nytte av den:)
19:14 16.05.2008
Jeg vil heller anbefale deg å låne boken på biblioteket.
Anonym
10:17 16.05.2008
Har du tenkt på tannlege? Siden du liker biologi og psykologi? Jeg var litt som deg, tok masse ulike realfag uten mål og mening. Tenkte det var to ting jeg aldri skulle bli, og det var fotpleier og tannlege :)
Tannlegestudiet er spennende. Først er det nesten to år sammen med medisin, og så starter den "egentlige" tannlegedelen. Vi har mye typiske biologifag, og i tillegg en hel del utviklingspsykologi, atferdsfag og kommunikasjon.
Det er et relativt hardt studium, i alle fall de tre to-tre siste årene, men du er sikret jobb med god lønn og gode forhold generelt når du er ferdig.
18:28 16.05.2008
Har streifet innom tannlege tankan men har jo tannlegeskrekk så synes nesten det er litt komisk:)
Ting jeg kunne tenkt meg oppover i livet mitt har vært, barnepsykolog-veldig vanskelig å komme inn her jeg bor, må ha bare A og har kun 3 forsøk. Men det fasinerer meg dette med psykologi.
Advokat, kan ikke studere hele jus studiet i trheim(?) Elsket rettslære på skolen, vgs.
Journalist. Sports-journalist.
Fotograf.
Ja, er en del ting jeg har tenkt på men er så redd for at jeg ikke har d som skal til!! Huff, blir gal i hodet av å tenke på at permisjonen er ferdig til høsten uten at jeg vet hva jeg skal gjøre!
Takk for tipset til den boken, skal se på den jeg også!
Anonym
19:19 16.05.2008
Om du tenker på juss bør du være motivert. I tillegg så blir ganske få jurister advokater. Tror du må være advokatfullmektig i to år etter endt studie, og ha et visst antall saker og helt til slutt må du ta et kurs. Og du kan nok ikke ta hele studiet i Trondhjem.
Anonym
20:34 16.05.2008
Jo, du kan ta hele jusstudiet i Trondheim, men du må til Oslo, Bergen eller Tromsø for å ta eksamen. Bare ta kontakt med Folkeuniversitetet. Har nettopp gjennomført 1 avd og er kjempefornøyd med opplegget.
20:42 16.05.2008
Er det krevende? Hvordan da? Vet jo at feks kjemi er krevende, men det er fordi jeg ikke liker kjemi og det er et tungt stoff med alle de ligningene... men hvordan er det på juss-studiet?
Hvilke yrker kan man få etter endt juss-studie når man ikke siktre til advokat?
Anonym
20:46 16.05.2008
Jusstudiet er mye lesing. Men når du har fått grep på ting og fått en grunnleggende forståelse så går det bedre. Jeg syntes de første fagene var tunge, men det gikk mye lettere mot slutten. Mot slutten følte jeg at jeg burde startet på nytt igjen hehe. Du bør være glad i å lese og skrive, for jus er like mye skrivefag som lesefag.
Som jurist kan du få jobb over alt, både i privat og offentlig sektor. De har jurister på NAV og mange private bedrifter har egne jurister. Gå inn på Finn.no og søk på jurist i nøkkelfeltet så ser du fort hvilke jobber du kan få. Du kan også bli dommer :-)
21:04 16.05.2008
Jeg liker å lese når det er interesant! Og liker å skrive oppgaver forsåvitt... jeg likte spesielt rettslære på vgs.. kan det sammenlignes, sånn faglig, skjønner juss-studiet er mere omfattende?
Hvordan fungerer studiet i trheim da? Pris? Lengde? Må man ha 5 år? Fortell fortell:)
Anonym
22:00 16.05.2008
Folkeuniversitetet har undervisning som tilsvarer det du får ved UIO. Dette gjør at du har et like godt utgangspunkt for å ta eksamen som studentene i Oslo har. FU sitt undervisningsopplegg består av forelesninger på kveldstid (litt frustrerende når man har barn) samt seminar (undervisning i små grupper, foregår både på dag og kveldstid). Det er flere oppgaveinnleveringer pr semester som du får personlig tilbakemelding på. Dvs at du personlig får snakke med vedkommende som har rettet oppgaven din. Pris er vel ca 20 000 i semesteret tror jeg, husker ærlig talt ikke, greit at arbeidsgiver betaler :-)
Man må ikke ha 5 år, men man har ingen fullført utdannelse uten å fullføre mastergraden. Man kan nok være kvalifisert for jobber etter noen avdelinger også. Jeg har avlagt eksamen på første avdeling nå (venter på sensur, spennende....) og har bestemt meg for å ta andre avdeling dersom første avdeling går greit. Du kan gå inn på www.futrondelag.no for å finne mer info.
22:02 16.05.2008
Glemte å si noe om innholdet. Aner ikke om det kan sammenlignes med rettslære på vgs for jeg vet ikke hva det faget inneholder. På første avdeling har du rettskildelære, erstatningsrett, kjøpsrett, avtalerett, familie og arverett og fast eiendoms rettsforhold (tror jeg fikk med meg alle) og i tillegg må du ta ex.phil hvis du ikke har dette fra før.
00:57 17.05.2008
Litt tråd kupping det her, men leser du bare pensum eller leser du andre ting også? Hva fikk dere på eksamen i år?
Anonym
07:42 17.05.2008
Hvis det var meg du ville spørre så ja, jeg leser bare fag i vinterhalvåret. Med barn, full jobb og studier har du ikke anledning til noe annet.
På eksamen fikk vi om gjeld mellom ektefeller (både teori og praktikum, vanvittig irriterende) på tirsdag. På torsdag fikk vi rettskildelære og kjøpsrett.
14:02 17.05.2008
Spørsmålet var om du bare leser det som er satt opp på pensum, eller om du også leser dommer, forarbeider etc
Om man bare leser oppsatt pensum så vil jeg si at juss ikke er et spesielt lesefag. Sammenlignet med f eks historie der det på 10 studiepoeng er ca 1000 sider pensum, hadde vi i statsforfatningsrett ca 500 sider. Og da må det sies at pensum i jussen stort sett er på norsk, noe som for min del gjør det mye enklere å lese.
Anonym
18:08 17.05.2008
Jeg leser også dommer, det er man nødt til selv om de ikke er spesifisert som pensum. Har også lest bittelitt forarbeider. Det blir vel mer av det i årene som kommer vil jeg tro.
Er veldig enig i at det at alt foreligger på norsk gjør det lettere å lese enn en del andre fag (for oss som synes fremmedspråk er et tungt språk å lese fag på).
19:35 17.05.2008
Hei, skulle sende deg en pm men så ikke det på siden din...
Men iallefall, de 2 årene jeg hadde med rettslære inneholdte de samme som du nevnte, avtalerett, kjøpsrett osv. Husker at jeg likte faget og undervisningen godt!
Likte å debatere for og imot, og skrive om unntak, mangel på hold i loven osv. Likte rettslære.
Kan du vær så snill å fortell mere om studiet i trheim?
Har jo tenkte på dette tidligere.
Litt om når på kvelden undervisningen er, og hva foregår på seminarene?
Har du småbarn mens du studerer?
Koster hvert semester 20 000,- nesten bedre å flytte til oslo da... men da er det vanskelig å kom inn og det å flytte med små barn da.
Støtte fra lånekassen?
Kan du skrive et typisk spm på en eksamen.
Er det mange innleveringer i løpet av skolesemestret?
Anonym
20:05 17.05.2008
Det året jeg har gått så har det vært forelesning 2-3 kvelder i uken fra kl 16:15-20:00. Da har foreleseren gjennomgått gjeldende rett på aktuelt rettsområde. Jeg har ikke fått med meg mange forelsninger siden disse desverre foregår midt i kjernetiden jeg har sammen med guttene mine. Den tiden er jeg ikke villig til å ofre. Det har likevel gått greit (håper jeg, har ikke fått resultatet fra eksamen ennå :-) ). På seminar har man undervisning i små grupper. Det er litt ren forelesning, men en mye bedre kommunikasjon mellom student og foreleser enn på en fellesforelesning hvor det er mange flere. I tillegg løser man oppgaver på seminar, da ofte i grupper eller to og to. Tror vi hadde tre innleveringsoppgaver pr semester nå. Ingen av disse er obligatoriske, men anbefales på det sterkeste da det er den beste øvelsen til eksamen. Vi hadde i tillegg en prøveeksamen som ble avholdt ca en mnd før eksamen. Veldig greit å få øvd på eksamenssituasjonen før eksamen.
Eksamen er todelt, en teoridel og en praktisk del. I teoridelen kan du få oppgaver som: Gjeld mellom ektefeller, eller lovforarbeider som rettskildefaktor. Da skal du skrive en teoretisk fremstilling av temaet. På den praktiske delen får du en case hvor det er stilt spørsmål til. Til eksamen i år fikk vi historien om Marte som hadde kjøpt seg et kjøleskap som det ble noe kluss med og så var det stilt spørsmål om hun kunne heve kjøpet og om hun kunne kreve erstatning.
Er det noe jeg må gjøre for at du skal få sendt meg PM? Jeg er ikke så veldig godt kjent med hvordan forumet fungerer, henger ikke så veldig mye her inne, har ikke tid :-)
20:32 17.05.2008
You got mail:)
Anonym
19:21 16.05.2008
...men jusstudiet er veldig interessant.
Anonym
20:28 17.05.2008
Jeg hadde det sånn som deg, jeg ante ikke hva jeg ville bli når jeg ble stor!
Nå er jeg stor og enda ikke blitt noe, men jeg er på vei. Har jobbet i 6 år og blitt voksen, mer trygg på meg selv, mer motivert og KLAR!
Jeg synes livet som student er herlig, og er glad jeg fikk noen år på baken før jeg kom meg i gang på universitetet. Nå vet jeg hva jeg vil og hadde jeg gått i gang før hadde jeg endt med ett år her og ett år der... greit med vekttall da... men ike alt studielånet som følger med;-)
Mitt råd er at du tar deg en time-out, jobb ett års tid. For en ting er sikkert, det nytter ikke å studere når motivasjonen mangler!
Lykke til=)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem