Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)
Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Egentlig handler vel 17 mai mer om oppvising av..............
13:01 16.05.2008
bunader og pyntete mennesker ,en om nasjonalistisk stolhet?
Ikke for at det gjør noe, er jo no voldsomt sjarmernde over vakre mennesker i finstas og feststemmning.
Men nasjonalismen trur jeg de fleste blåser i vel?, bare bunaden sitter rett?
Sv: Egentlig handler vel 17 mai mer om oppvising av..............
13:05 16.05.2008
der tror jeg nok du tar helt feil, men du er jo opprinnelig svensk og kjenner vel ikke helt den norske nasjonalfølelsen... eller? :)
det er grunnlovsdagen vi feirer og det tok ekstra av etter krigen.
det er fint at bunaden sitter som den skal (selv om min har krymet ...)
men det er landet vårt vi feirer.
syns vi er heldige som bor her hvor vi har det så bra at til og med svensker (og mange andre) har kommet og kan feire med oss.
13:15 16.05.2008
Tru nok den ligger der i bunnen et sted ja,Men det er tross alt mer fokus på hva man skal ha på seg og hvilken bunad man har. en det er fokus om grunnlovsdagen og hvordan det gikk til for å bli en selvstendig nasjon, i forkant av disse dagene.
13:17 16.05.2008
Litt kjapp på labben der. Altså, og ikke blant resten heller, tror jeg, se på bråket om flagg, se på engasjementet rundt omlegging av tradisjonelle togruter eller andre tradisjoner.
13:12 16.05.2008
Det mest sjarmerende ved norges nasjonaldag er at den feires med barnetog og ikke med militærparade som de fleste andre land i bruker i den forbindelse.
Dessuten er jo bunaden en nasjonal festdrakt, da.
13:19 16.05.2008
Er helt enig med deg, elsker barnetoget og alt med 17 Mai. Men uansett føler jeg det er mest fokus om hva man skal ha på seg denne dagen en av selve feiringen.. Ikke at det er feil i seg selvt. men er nok ikke mange småpoder som egentlig vet hva de er med på, mer en at de tr dresset opp i finstas og får spise masse pølsr og is samt ha det gøy..
13:25 16.05.2008
Hehe, ja det er mulig du har rett. Til og med jenta mi har lært å rope "hipp hujja", men hun er mistenklig mer opptatt av den fine festdrakten hun har da.Og jeg tør påstå at jeg er stolt av å vise frem min svenske drakt. En nydelig dag for å gjøre det for all del. Synes som sagt det er flott med feiring av denne dagen. Kan hende folk bare "glemmer" litt å snakke om selve bakgrunnen i forkant av disse dagene. Men har de der bak et sted.
13:26 16.05.2008
Jeg tror nok det er oss mødre som fokuserer mest på tøyet... her er det iallefall ene og alene mitt ansvar hva alle skal ha på seg, klok av skade. Mannen har som rituale å begynne å leite etter finskjorta 5 min før avgang. Vi rekker barnetoget om jeg legger den fram.
13:15 16.05.2008
Vel, nå er ikke jeg av den mest nasjonalistiske, men for de som er det så handler det om mye mer.
I grunn for meg også, det handler om i hvertfall en dag i året så er normenn flest mere åpne og imøtekommende og hilser på "fremmede" ( les.naboen feks). Så vi trenger denne dagen fortsatt...ikke bare for å lufte ut lukta av møllkuler på bunader og festdrakter, men også fordi vi har sittet innestengt inne i disse hulene våre en lang vinter ;-)
At det er grunnlovsdagen er bare endel av det vil jeg påstå, men en svært viktig del,
13:42 16.05.2008
jeg er helt uenig med deg cat. hvorfor pynter vi oss? hvorfor er det så stas med NASJONALdrakt? fordi vi feirer landet vårt norge. fordi vi feirer at vi er en enestående nasjon, wergelands "vi ere en nasjon vi med" synges med like stor iver i år som den gjorde for hundre år siden. vi er stolte over nasjonen vår, og det med grunn, vi har et fantastisk land å vise til, og det gjør vi til gangs ved merkedager som 17-mai. som for meg er en av årets viktigste dager. jeg vil påstå at merkedagen tildels er blitt viktigere og viktigere etterhvert som folketallet har steget, vi har fått nye landsmenn som det er viktig å integrere i nasjonen vårt, hva er vakrere enn å ønske dem velkommen på den dagen hvor flagget vaier fritt, hvor vi går stolte side om side i tog og roper hurra hurra hurra.
vi er en enestående nasjon;) god 17-mai til deg og dine!
15:18 16.05.2008
Ække enig med deg Cat. På en venlig dag er jeg ikke videre nasjonalistisk av meg. Men 17 mai svulmer den opp, og jeg har inntrykk av at der er slik for de fleste.
16:46 16.05.2008
Jeg er stolt over å bruke bunad, men har jo ikke på meg bunad for at alle skal legge merke til meg akkurat. Er veldig stolt, glad og ikke minst takknemlig over å være norsk.Siden jeg ikke legger noe særlig vekt på det ellers så synes jeg 17.mai er en fin dag å ta fram nasjonalfølelsen. Ikke minst for å dvele ved at alt ikke er noen selvfølge.
17:18 16.05.2008
Tror vel muligens at det bunadfokuset det har blitt, kommer av en velstand de fleste mennesker i Norge er i ferd med å ta som en selvfølge. Har selv en veldig fokus på at bunaden skal være perfekt, sikkert fordi jeg mener bunaden jeg bærer er et privilegium og noe kulturhistorisk. Ikke ett vilket som helst plagg en bare tar på seg. Det har jo tatt seg opp veldig denne bunadsbruken. Bare de siste 20 årene. Hørte ett program på radioen her en dag hvor de sa at på begynnelsen av 1900 tallet kunne man både bli spyttet etter og kommentert negativt (bondetuppe) hvis man brukte bunad i byen. Så tidene forandre seg:)
23:29 16.05.2008
Man pynter seg til fest. Og 17.mai er er en STOR fest dag for oss nordmenn. (som nå er en folkefest for alle nasjonaliteter)
Og da er det jo helt naturlig at man tar på seg det peneste man har : Bunaden! (eller noe annet pent for de som har det)
00:51 17.05.2008
må bare legge til at når barnetoget kommer med korpsmusikk (som jeg egentlig hater) kommer tårene og klumpen i halsen.
17. mai er noe av det vakreste jeg vet.
heia grunnlovsdagen vår og hele norge :)
at finklærne kommer samtidig syns jeg bare er søtt :)
01:37 17.05.2008
Helt uenig med deg... For det første så er det ingen som ser spesielt bra ut i bunad, man blir litt potetsekk uansett hvordan bunaden sitter. For det andre, så er ikke de fleste mennesker vakre i den forstand, men de fleste setter pris på 17 mai. Til slutt så kan jeg nevne at jeg digger 17 mai, men eier ikke bunad.