Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Tvillinger/trillinger/firlinger

Premature tvillinger og korrigering..
16:05 16.05.2008
Hei hei jenter!

Jeg lurer på hvordan dere gjør i henhold til korrigering ang introduksjon av velling, grøt, vann etc. Ser dere ann barna kanskje?

Og vaksiner og sykdom...korrigerer dere der?

Har spurt på Nyf ang korrigering, men man får forskjellige svar ettersom hvem man spør. Og da er det ikke akkurat lett å vite om man gjør rett...
Noen med erfaring??

:)
Ellers andre råd ang premature tvillinger?
Tilde og Sarah - 2 små nøster!
Sv: Premature tvillinger og korrigering..
21:24 16.05.2008
hmm...korrigering?!korrigere hva+?skjønnte ikke det jeg..

har ikke gjort så mye annerledes egentlig..bare vært forsiktig med bakterier,vasking av ting å tang å slikt...alltid lagt fersk melk/mat å sånn...kokt vann til grøt til siste slutt åsså..(sluttet for 1mnd siden)

(jentene er 13mnd)
ღMaria fikk TO prinsesserღ
23:00 16.05.2008
Korrigering av alder :)
Renhold med hensyn til bakterier og slikt er jo en selvfølge :)

Det sies jo at man bør i visse tilfeller operere med to "aldre" på barna. Fødselsdato og termindato.
I mitt tilfelle skiller det jo nesten tre mnd, så i henhold til f.eks modenhet og utvikling vil jentene mine mest sannsynlig utvikle seg "normalt" i takt med termindato... Altså jeg kan ikke sammenligne de med andre født på samme dato, som gikk fullgåtte 40 uker..

(Håper det hørtes logisk ut..)

:)
Tilde og Sarah - 2 små nøster!
23:13 16.05.2008
åja sånn ja...

ja jeg tenkte litt sånn at jeg skulle gå etter korrigert alder...med tanke på når jeg begynnte med grøt feks..og middag...det er alt..=)
23:16 16.05.2008
Hei hei! (Og hallo Maria, snuppene dine er blitt så fantastisk vakre;)

Helsestasjon korrigerer ikke ved vaksine, så våre premature får de mye tidligere enn fullbårne. Det kan være ganske kraftige doser, jeg vet at noen velger å dele opp vaksinene i mindre doser..så man har altså den muligheten:)

I forhold til fast føde, jeg fullammet jentene til de var litt over 8 mnd, korrigert 5 mnd. Da innførte vi litt banan og avokado, og så grauten:) De klarte seg greit på mm frem til da. Men det tror jeg du må se an på dine små, det har vel ikke alltid med korrigering å gjøre, men bare merke seg når behovet av mat plutselig øker:)

Vi korrigerte vel alderen til jentene frem til de var et år..
bissen
23:45 16.05.2008
mine fikk korrigert vaksine faktisk...fikk nettopp 1års sprøyta...

fikk 3mnd vaksina når de var 4mnd..fordi de var små lissom..så det kan skje da..=)

jeg korrigerte foresten frem til de var 8mnd ca,.kommer litt ann på hva åsså..=)
23:51 16.05.2008
Korrigert med vilje? Det har jeg faktisk ikke hørt om at de gjør..men da kan det vel skje:) Jentene har fått et par av vaksinene for sent, men det var pga sykdom.
bissen
23:53 16.05.2008
ok..ja,skjønner..

ja,med vilje..hun sa hun ville vente til neste mnd..men de var jo ikke sååå små lissom..jaja,,

00:11 17.05.2008
Kanskje det går litt på behov også? Det var veldig viktig for minstejenta å få den vaksinen ganske raskt..hvis ikke ville jeg ha ventet litt, syns sprøytene var like store som lårene hennes, da var hun 2 kg:)
bissen
10:11 18.05.2008
Ja,ikke sant....uff,stakkars små..

Jada,det kan hende det kommer ann på behov..=)
14:02 18.05.2008
Har fått veldig klare svar ang. vaksinering - der skal man ikke korrigere. Viktig at de ikke får disse sykdommene man vaksinerer mot...! Mine fikk først da de var tre mnd ukorrigert. De var da litt over 2 kg, gikk helt fint, reagerte veldig lite.

Ang fast føde så tror jeg man må se det litt an - ungene er jo så forskjellige. Men gutta mine begynte så smått med grøt da de var 5 1/2 mnd ukorrigert (altså 2 1/2 mnd korrigert). Helsesøster sa at man skulle gå ut fra termin, men leger og sykepleiere på Nyfødtavd (i Bergen) sa at man kan like gjerne gå ut fra fødsel. Jeg syntes guttene virket klar for det - følte jeg måtte økte melkemengden (jeg ammer og gir Nan) endel for at de skulle ble fornøyde, og da jeg begynte med grøt ble de straks fornøyde med mindre melk. (Og begynte sove 12 timer om natta! Juhhu.) De godtok skjea i munnen og svelgte fint, så de var nok klare for det. Og så er de jo store gutter som krever mye mat.. Nå får de litt banan også for å regulere magen.

En barnelege sa til meg at det faktisk var litt viktig å ikke vente for lenge med introduksjon av fast føde, for da kunne man ha passert det stadiet hvor de er veldig interesserte i å prøve... Og da kunne det bli vanskeligere å innføre det. De premature er jo på en måte umodne, men på enkelte felt er de modnere enn barn som er født på deres termin... Bl.a. sosialt og på det med nysjerrighet.

Vet ikke jeg altså, men dette er nå litt av de rådene jeg har fått fra fagfolk jeg har spurt! :-)
chiquitita
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------