Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barneoppdragelse, DinBaby

Grensesetting for en på 1år hva prioriterer dere??
18:32 16.05.2008
Jeg fokuserer jo veldig på at han skal lære seg hva et nei er prøver å få blikkkontakt og sier nei i en litt streng stemme(resultat gutten holder på å le seg skakk)
Så prøver jeg å lære ham å si takk dette har faktisk funket delvis han glemmer jo men det er vel ikke unormalt.
Nå har han begynt å legge bena på bordet(har ikke lært det av meg) jeg tar de ned gjentatte ganger og sier nei(og gutten ler)
Samtidig vil jeg ikke at han skal hive mat på gulvet eller slå på bikkja når han sover!
Bare lurer på om jeg kanskje forventer for mye av ham i forhold til alderen? Hva slags grenser har dere da??
Anonym
Sv: Grensesetting for en på 1år hva prioriterer dere??
20:19 19.05.2008
Det kommer litt ann på om han nettop har fylt ett år, eller er 1 år, men snart to liksom.
Frem til barna er i hvert fall to år har jeg kun konsentrert meg om én ting i forhold til grensesetting, og det er at de skal høre på meg. De er små, impulsive og det er vanskelig å huske masse regler. Men når jeg sier: " Nei, vi slår IKKE hunden. Da får hunden vondt." så skal de slutte å slå. Og det er egentlig det aller viktigste for meg. De har lov å glemme all verdens regler (bortsett fra å slå e.l. andre, da blir jeg sint med en gang), men når jeg minner dem på at "Nei, det er ikke lov", skal de lære seg å respektere det og rette seg etter det.

Helt konkret i forhold til de eksemplene du nevner hadde jeg konsentrert meg om at han ikke skal slå hunden, eller hive maten sin (da hadde jeg sagt nei til ham å flyttet han bort fra hunden gang på gang, til han ga opp) mens bena på bordet hadde jeg bare flyttet forsiktig ned, uten å kommentere det noe mer. At de takker er kjempesøtt, men han er kjempeliten ennå, så jeg syns ikke det er noe som kan forventes av dem. Det er sjarmerende "kunst" (som å vise hvor store de er f.eks) når de sier takk, men her kreves det aldri av dem når de er så små. Det er liksom mer enn lek...
Håper dette ble svar på det du egentlig lurte på :-)
*Lykketrollet*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------