Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Anonymforum

Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Vitsen med legevakt ved tidlig SA?
19:09 16.05.2008
Skjønner meg ikke på de som stresser avgårde til legevakt ved blødning under SA. Det er jo ingenting å gjøre fra eller til uansett. Når man er tidlig på vei og mister, ordner kroppen stort sett opp selv.
Har selv mistet uke 5, og trengte ikke komme til lege en gang siden jeg blødde bra. Kroppen ordnet fint opp i dette på egenhånd.
Anonym
Sv: Vitsen med legevakt ved tidlig SA?
19:14 16.05.2008
Kan jo være greit å få sjekket at det faktisk var en SA, og ikke bare en "vanlig" blødning.
Og hvis du liksom er sikker på at det er en SA, så er det jo lurt å få sjekket om alt er blødd ut, eller om det er nødvendig med en utskrapning.
Men å gå til lege å forvente at de kan gjøre noe for å hindre en SA som allerede er igang, er vell å håpe på vell mye.
Anonym
19:16 16.05.2008
Fordi det er betryggende å få det bekreftet om du har mistet, eller om du bare blør. Jeg blødde masse i uke 8, og kom meg til legevakten og fikk se et hjerte slå.. var greit å vite om synes jeg! så jeg ikke bare hadde tenkt at jaja nå er fosteret kommet ut, og jeg er ikke lengre gravid.. når jeg faktisk var det! du skal jo ta visse hensyn når du er gravid, så derfor er det veldig greit å vite om det.. men for alt i verden, det er opp til hver enkelt å takle det på sin måte!
Anonym
19:19 16.05.2008
Snakker om de som blør store mengder.
Anonym
19:20 16.05.2008
med kraftige smerter som allerede vet det er SA.
Anonym
19:22 16.05.2008
Selv om du bare har hatt blødninger ved sa, fins det faktisk andre som har kraftige blødninger og smerter og det ikke er sa, så du kan ikke legge ut et slikt innlegg uten å vite om andre tilfeller enn ditt eget.. det finnes flere måter ting kan skje på
Anonym
19:26 16.05.2008
Selv om du er "sikker" så er det jo som sagt over her, greit å få sjekket om det er behov for utskrapning.
Og man har jo hørt om de som har abortert den ene tvillingen, mens den andre har overlevd. Så man kan jo aldri vøre sikker uten en UL.
Anonym
19:29 16.05.2008
Jeg mener nå det burde kunne vente til fastlegen har åpnet med å bestille time. Det er jo ingen akuttsituasjon, så hvorfor oppta plass på legevakta da. Spesielt hvis det er tidlig i svangerskapet.
Anonym
19:27 16.05.2008
Det kan jo gå på det psykiske også. At man føler man har gjort det man kan, selv om det ikke er noe man kan gjøre for å stoppe det. Og man kan ha behov for støtte fra fagfolk.
Anonym
19:30 16.05.2008
Men for all der HI kan jo få lov til å tøffe seg så mye hun vil hun, blø ferdig og bli ferdig med det, mens vi andre kan sjekke opp i det hvis vi føler at vi trenger det! Kjipt å bli steril eller få infeksjon fordi du har foster-rester i livmora!
Anonym
19:34 16.05.2008
Det er vel ikke akkurat snakk om å tøffe seg eller ikke her da...Hun lurte på vitsen og har vel fått flere svar på det. Jeg hadde sikkert ikke rusjet til legevakten jeg heller. Ikke fordi jeg vil tøffe meg....
Nordavind fra sør
19:35 16.05.2008
ikke snakk om å tøffe seg, men syns det er ille å oppta plass på legevakta når det er langt mer akutte ting som skjer der. Alt dreier seg ikke om svangerskap skjønner dere. Har skjønt som så nå at gravide er vanvittig selvsentrerte. Det fins andre langt sykere mennesker på en legevakt enn hysteriske gravide.
Anonym
19:40 16.05.2008
Det syns jeg var stygt sagt! Tenk på den stakkars dama som plutselig ikke er gravid lenger, har heldigvis ikke opplevd det selv. Det er ikke så lett for dem, og det er absolutt ikke selvsentrert.
Anonym
19:36 16.05.2008
Signerer deg anonym 19:30!

"Oppta plass på legekontoret" hva er det for en ting å si?
Jeg betaler da skatt jeg som alle andre, så da må jeg jo få lege når jeg behøver det?
Dessuten, hvis det hadde vært bare å blø ferdig til mandag liksom, så hadde vell ikke legene tatt imot kvinner med en mulig abort.
Anonym
19:45 16.05.2008
Haha, så uvitende du er Hi! Stakkars. Uansett vil nødtilfeller bli prioritert selv på legevakta. Skjønner at ikke alle vil vente hjemme å blø om de har en SA. Mange som ikke engang vet hva de skal gjøre, førstegangsgravid f.eks. Du virker litt tett i huet Hi. Er vel ikke de gravide som er hysteriske.
Anonym
19:46 16.05.2008
4 stk gravide i uke 6 med blødning
5 stk brystsmerter
8 stk 41 i feber med hoste
7 syke småbarn
osv osv

tror dere virkelig de tidlige gravide blir prioritert først?
Anonym
19:45 16.05.2008
Det der er definitivt et by-fenomen der folk er vant til å få hjelp på minuttet hvis noe uforutsett skulle skje dem. Folk på bygda eller innerst i en dal, har ikke de samme forventningene. I de aller, aller fleste tilfeller av SA har det ingen hensikt å oppsøke legevakt - fastlegen dagen etter holder i massevis. Når det gjelder det psykiske, er det typisk for vår tid at folk ikke kan forholde seg til naturlige ting uten "krisehjelp" - også dette på minuttet. Så: Sånn som verden har blitt både ift. forventninger til hjelp og når denne hjelpen skal være tilgjengelig, må vi bare leve med at folk oppsøker legevakt (og skaper kø der) for mange ting som er, medisinsk sett, unødvendig - også for SA.
Anonym
19:50 16.05.2008
Jeg har også hørt at de har gitt beskjed på legevakten at de som mistenkte en SA burde reise hjem, holde seg i ro og latt det blø ut, uten å sjekke. De fikk beskjed om å ta kontakt med fastlegen hvis de ville få bekreftet SA, ellers var det bare å passe på at man ikke fikk feber. Først da var det vits i å reise til lege. Siden det ville tyde på en infks. ikke før.
Syntes det hørtes helt greit ut jeg.

Hilsen ei som har jobbet i praksis på legevakten
Anonym
19:57 16.05.2008
Det du sier er helt riktig og i mine øyne en forsvarlig praksis.

Hilsen ei som jobber i legevakt...
Anonym
20:02 16.05.2008
Takk.
Nå har jeg blitt kalt uvitende og tett i hue osv.
Mulig jeg ordla meg litt brutalt, men syns litt vel mange her inne henviser til legvakt ved den minste bekymring vedr. SA. Syns det virker litt vel hysterisk.

HI
Anonym
20:03 16.05.2008
Leger gir seg ende over av hysteriske kvinner som renner dørene ned på legevakten for noe som i utgangspunktet ikke er noe å gjøre med. Disse kvinnene er en stor bidragsyter til at ordentlige syke mennesker må vente og pines på legevakten. Alle som sier noe annet, er ikke helt oppdatert.
Anonym
20:42 16.05.2008
Vel, når man har slitt i 7 år for å bli gravide og endelig lyktes ved hjelp av ivf, synes jeg ikke det er det minste rart å oppsøke legevakt ved blødning og smerte i underlivet. Jeg var sikker på at jeg mista, men jeg tok heldig vis feil.
Anonym
21:11 16.05.2008
En ordentlig SA er ikke til å ta feil av. Jeg har opplevd blødning og smerter i svangerskapet også, og da jeg hadde en SA, hadde jeg aldri vært med på det før. Men det var faen ikke noen tvil om hva som hendte da, ikke i et sekund engang. Likevel dro jeg ikke til legevakta, selv om det var noe av det verste jeg har vært med på i hele mitt liv (følelsesmessig). Nettopp fordi det er ikke noen vits.

Det er nemlig uansett ikke noe legevakta kan gjøre så tidlig - mister du, så mister du. Sorry, men sånn ER det. Så, som noen sa over her, _med mindre_ allmenntilstanden blir dårlig og feber etc inntreffer, så få trøst av noen som er glad i deg der og da, og gå til en vanlig lege siden i stedet. De kan ta en normal sjekk, og også rekvirere ultralyd for deg.

Det sitter nok av sjuke folk og venter på legevakta uansett. Det gjør faktisk det, altså.
Anonym
21:13 16.05.2008
Men det er søren meg ikke alle som har opplevd BÅDE blødninger og SA så da er det ikke lett å vite forskjell.. og når er det greit å dra te legevakten forresten? siden du skriver tidlig SA.. du HI mista jo rimelig tidlig da!!!
Anonym
21:19 16.05.2008
Ja, mistet tidlig, og det var heller ingen tvil om det var SA eller ikke for meg heller. Tidlig gravid så tenker jeg 1 trimester.
Skjønner at det er forferdelig vondt å miste, men har vanskelig å forstå at det er mye trøst og få på legevakta, hvor det ofte er veldig travelt. Må være bedre å snakke med noen man kjenner der og da, for så heller gå til fastlegen ved første mulighet.
Anonym
21:20 16.05.2008
Godt poeng anonym 2113! Ikke alle som vet forskjell!!
Anonym
21:20 16.05.2008
Det var ikke noen tvil om hva som skjedde, blødninger før eller ikke blødninger før. Har du noenlunde normal kontakt med kroppen din, så skjønner du hva det er som skjer.

Det eneste jeg har opplevd som lignet på en SA, var fødselen 10 måneder seinere. Hundre ganger sterkere, ja, men likevel visse likhetstrekk. Kroppen støter noe ut. Det er ikke så vanskelig å skjønne.
Anonym
21:17 16.05.2008
Men det sitter da nok av sjuke folk å venter på en vanlig tirsdags formiddag også? Så uansett om du drar til legen en lørdagskveld eller en ukedag på formiddagen, er det jo heeelt sikkert noen som er sykere enn deg, å kunne trengt den timen før deg?
Her på legekontoret er ventetiden på en "akutt-time" ca en uke. Hvis det er livstruende er det bare å ringe
Regner med at leger er oppadgående nok til å prioritere riktig!
Anonym
21:22 16.05.2008
Det blir unødvendig mye folk på legevakta, som en sa over så hindrer hysteriske kvinnfolk andre livstruende pasienter å få hjelp.
Anonym
21:24 16.05.2008
* er det bare å ringe 113, skulle det stå
Anonym
21:27 16.05.2008
Jeg ringte legevakten først, og de ba meg komme på sjekk..
Anonym
21:49 16.05.2008
Snakk om å bruke sunn fornuft da.
Legevakt er for akutte henvendelser, og AMK (113) er for enda mer akutt. Jeg definerer i alle fall ikke en SA eller blødning i 1 trimester som noen akutt henvendelse. Små barn og eldre (eller andre for den saks skyld) som er usikre på om det er et akutttilfelle er en annen sak. Når man får gjort verken fra eller til uansett, så må det vel kunne vente.
Anonym
07:32 17.05.2008
synest hvertfall det er tull å prioritere ambulanse på disse..hvertfall de som er veeldig tidige.
Anonym
22:05 16.05.2008
Pinnsvin i stringbikini???
Anonym
09:19 17.05.2008
Haha!!! Pinnesvin i stringbikini??? Hoho.. DAGENS!!!!
Og btw så "tar" en vel ikke opp plass på legevakta, om legen mener det er nødvendig så tar en de inn, men er det andre som trenger legevakten mer så regner en med at de prioriterer de sykeste og svakeste først. Og er det noen med pustebesvær eller akutte brystsmerter så håper jeg inderlig at de ringer 113 og ikke venter på en tilbakeringing fra legevakten!!!!
Jeg ringte selv legevakten på alle mine tidlige SA`er. Og første gangen ble jeg innlagt på sykehus da de var usikre på om det kom ut alt av seg selv, gang nr to og tre fikk jeg bare prate med en sykepleier og hva jeg skulle kjenne etter osv... og prøve å ta det med ro å slappe av!!! Og bare praten var god nok for meg så slapp jeg å "ta opp plassen" for noen andre!!
Hæppi 17 mai!!
Anonym
19:29 17.05.2008
Herregud. Hva slags tråd er dette da? De som føler for å dra til legevakta, må jo få lov til det uten at du skal fortelle de hva som er rett?! Det kjenner vel personen selv vel? Dra til legevakta, jenter, om det trengs!!! Derfor de er der!
LinnR83
20:40 17.05.2008
Nemlig, LinnR83. Her kan folk få bruke hodet selv. Og er de usikre så er det bare å dra inn for en prat/sjekk. Jeg gjorde ikke det, men skjønner godt dem som gjør det.

Og: jeg har spontanabortert 3 ganger. Ingen gang var lik. Selv etter å ha opplevd det visste jeg ikke hvordan det skulle gå da jeg begynte å blø i mitt 4. svangerskap.

Så jo, det kan være tvil om det er en SA man opplever eller om det er noe annet...f. eks svangerskap utenfor livmoren - ikke til å spøke med og definitivt verdt en tur på legevakta!
Supermann
21:23 17.05.2008
Da venninna mi mistet i første trimester (2 ganger) havnet hun i ambulanse til sykehuset, da blødningene tok seg opp etterhvert og hun mistet en del blod.
Ervel lov åvære redd og nervøs, og sjekke at alt er ok med en selv( og gjerne håpe at en tar feil)når man blør i svangerskap?
*~Tommage~* x2
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------