Jeg er både for og i mot... Syns det kommer ann på måten det blir gjort på. Å følge Ferber metoden etter boka syns jeg ikke noe om. Men å se ann barnet, hvordan det reagerer, hvor gammelt det er, hvor modent det er...er bedre.
Jeg som uvitende førstegangs mamma prøvde ferber i 3 minutter(!) da hun var 6mnd. Ente med at jeg begynte å grine selv, tok henne opp og sverget at jeg ALDRI skulle gjøre noe lignende igjen. Hun var rett og slett for liten og for umoden syntes jeg. (nå når jeg ser det i ettertid.). Men nå er hun 8mnd og hun forandret seg så mye på de to mnd. Har merket forskjell på modenhet. Måten hun gråter på. Att hun klager er sint, lei seg etc. Så ja jeg gjennomførte min egen ferber. Tok 50 min. Der jeg tok henne opp da hun var for hysterisk, klappet litt. Gikk ut og inn, og ja hun sovnet av utmattelse. Jeg syntes det var grusomt, men samtidig så merket jeg STOR forskjell på henne denne gangen og da hun var 6mnd.
Hvis mitt barn hadde bare fortsatt å gråte, våkne, tatt mange netter, hadde jeg ikke gjennomført det igjen.
Hos oss tok det 1 kveld. Og jeg har INGEN tro på at de 50 minuttene av hennes liv har skadet henne. Men dersom det hadde vært kveld etter kveld så er jeg mere usikker...
Signerer med Nick jeg for jeg føler meg som en kjempe god mor:) |