Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Begavede Barn

På oppfordring har vi opprettet dette forumet slik at foreldre med spesielt begavede barn kan diskutere og utveksle erfaringer.
Dere som var "begavede barn" selv....
22:53 16.05.2008
...har dere fått problemer med studieteknikk senere i livet? Sliter enormt med det selv, og synes dette virke som et veldig vanlig "syndrom" blant begavede barn som har blitt voksne og plutselig etter tolv års skolegang skal lære hva studieteknikk er for noe.

Har også intrykk av at konsentrasjonsproblemer er et vanlig fenomen, at man har veldig mange tanker i hodet på en gang, og derfor har problemer med å skulle leve et rutineliv som student hvor man bare bestemmer seg for at "i dag skal jeg lese i fem timer". Selv må jeg ta det i det øyeblikk jeg kjenner inspirasjonen kommer, klarer ikke å bare bestemme meg for å sette meg ned og lese når som helst på dagen.
3småkrapyl:)
Sv: Dere som var
21:47 19.05.2008
Jeg leste ikke lekse en eneste gang før jeg begynte på videregående jeg... tok alt så lett. MEN, på videregående der vi måtte lære oss en del selv, der ikke alt ble grundig gjennomgått av lærer, der slet jeg der...:P Skjønte ikke hvordan jeg skulle jobbe. Heldigvis ordnet det seg etterhvert:) Men det måtte læres:P
S.M.
10:02 20.05.2008
Men hva da når man klarer seg "helt greit" uten å jobbe med fagene? Jeg leser som regel et par-tre-fire dager per eksamen, går ikke på forelesninger, åpner ikke bøkene før disse få dagene før eksamen - og hater meg selv like mye hver gang. Nå har jeg fem eksamener for døren, og har knapt begynt på et eneste fag. Jeg regner med å stå, men blir jo ikke akkurat A i alle fag, for å si det sånn. Ren sløsing med talent, men jeg klarer ikke å få meg selv til å sette meg ned med bøkene.
14:50 20.05.2008
Lyder kjent, hehe.
Men her høres det jo ikke ut som om det er mangel på studieteknikk. Heller heavy duty prokastinering. Man utsetter og utsetter og utsetter.

Er fagene spennende nok? Har du valgt rett studie?
Pingo Pongo
19:14 21.05.2008
Å, jada - jeg stortrives med valget mitt, og de fleste fagene er veldig interessante. Irriterer meg alltid over at jeg har så lite tid før eksamen, fordi jeg ikke får tid til å faktisk kose meg med fagene.

Sant nok, studieteknikken er vel gjerne på plass siden jeg kan sortere stoffet og leser på en god måte, men utrolig synd at jeg ikke kan klare å finne en normal rytme på det hele...

Godt å høre at andre også har det sånn, da føler jeg meg ikke like håpløs:)
11:41 25.05.2008
Kjenner meg 100% igjen i det dere skriver. Håpløst er det...
Kufiolilla
00:06 16.06.2008
Hos meg var det omvendt.

Taklet ikke alltid det med at lærerne skulle fortelle hva vi skulle lære til neste dag etc.

Da jeg begynte på universitetet synes jeg det var en lettelse å kunne legge opp studeringen og lesingen på egenhånd. Da kunne jeg bestemme akkurat når jeg ville lese hva. Passet meg utmerket:) Lesingen gikk som en lek. Kan ikke si jeg brukte all verden med tid til lesingen mens jeg studerte, men stoffet satt som bare det.

Laget meg min egen teknikk som fungerte supert for meg i alle fall.

Raych
17:29 23.06.2008
Jeg kunne lese og skrive da jeg var 4, snakket klart og rent fra 3 års alder og lå ofte langt foran andre i kunnskapsnivå.

Men jeg var ikke "begavet", jeg har ADHD så alt som er interessant sluker jeg på rekordtid. Det som var spennende da var sånt som store kunne, som snakking, skriving, osv.

Mine rutinevansker på skolen kom av at jeg ikke hadde mistanke om at mine vansker hadde en grunn, så jeg tok det for å være skolelei, og det gjorde hele familien min også.

Så ja jeg ble ansett for å være tidlig ute med mye, og ja jeg slet med studieteknikk helt til jeg droppet ut av høgskolen, men nei det var ikke bare fordi jeg allerede kunne ting da jeg begynte på skolen, men fordi jeg har ADHD.

Stort sett klarer nemlig vanlige folk å holde kun 1 tanke i hodet. Mange med ADHD trenger ikke diagnosen og hjelp, for de klarer å både ha mange tanker i hodet OG bruke dette effektivt til læring og studering med litt ekstra innsats.

Det er mange såkalt begavede barn som egentlig har ADHD eller til og med (iblant) milde former for autisme, og som får brukt dette som en styrke i utdanning og arbeidsliv :)
Underlig85
03:50 24.06.2008
Ja, det er mange "symptomer" som kan forveksles, det er viktig å være obs på når det gjelder dette med begavede barn. Asbergers syndrom er jo et typisk eksempel, men her vil det som regel være såpass klare indikasjoner sosialt sett (som f.eks manglende forståelse av andres spøk, ironi, kroppsspråk osv) at man som regel vil forstå at det gjerne ligger noe mer bak enn bare begavelse. Men som med adhd vil også asbergers syndrom komme i mange grader og former, og det er nok ikke alltid like lett å skille det ene fra det andre. Begavede barn har jo svært ofte sosiale vansker, da de ofte er på et annet modenhetsnivå enn sine jevnaldrende.

Dette med adhd er jo også noe - begavede barn/voksne har ofte problemer med å sitte stille. Jeg har alltid vært av typen som har en fot som rister raskt opp og ned når jeg konsentrerer meg dypt om noe. Jeg foretrekker å høre musikk mens jeg leser, føler faktisk at jeg konsentrerer meg bedre når det er flere inntrykk på en gang, mens andre gjerne vil føle det som en forstyrrelse. I tillegg har jeg nesten alltid veeeeldig mange tanker i hodet på en gang:) Begavede barn har også en tendens til å ha maur i rompa, og kjeder seg ofte lett. Noen begavede barn har et svært lite søvnbehov, andre har større søvnbehov enn "normalt". Jeg kan sove i 14 timer i strekk uten problemer, og skulle gjeeeeerne gjort det hver dag, hehe, samtidig som jeg også kan ha en enorm arbeidskapasitet og sove minimalt hvis jeg må.

Nå har jeg ingen verken tro på eller frykt for at jeg har adhd, men så flott å høre at du har brukt din adhd hvis man kan si det sånn, som en styrke og ikke som et hinder. Synd du droppet ut av høyskolen, men kanskje det var riktig for deg. Har du planer om å gjenoppta studiene dine?
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------