Fødsel og svangerskapsdepresjoner
Her kan dere støtte hverandre og dele erfaringer.
Vil ikke ha kontakt med familien lengre |
21:22 20.05.2008 |
|---|---|
Jeg venter min førstefødte til sommeren, og det burde jo forsåvidt være en gledens tid...men istedet opplever jeg mer motgang enn noensinne. Problemet er familien min. Begge mine foreldre er alkoholikere - noe de nekter å innse selv. De har såret meg vannvittig mange ganger, og jeg har kuttet ut all kontakt med min mor. Har hatt litt kontakt med min far, men vurderer å kutte ham ut også. Min bror mener at de kan "reddes" fra flasken, og gir de nye sjanser hele tiden, selv om han utsetter barna sine for stadige skuffelser pga besteforeldrenes drikking. Min far har temperament og kan være sint i ukesvis hvis man sier ham imot. Den dag i dag kan han bli sint hvis han plutselig kommer på noe vi gjorde som barn som irriterte ham - da stikker han ut i bilen noen timer mens han banner fra seg..Og nå som jeg er voksen, orker jeg ikke dette mer. Å bli behandlet på denne måten, å ikke kunne ha en mening som ikke stemmer overens med hans uten at det blir et sant helvete. Nå som jeg har begynt å si akkurat hva jeg mener, blir jeg anklaget for å være illojal mot familien. Min bror har begynt å ligne mer og mer på min far, og jeg er redd jeg må kutte ut kontakten med ham også - enda jeg har forgudet ham i alle år..vi har vært verdens beste venner gjennom årene, men etterhvert som han forandrer seg og blir mer og mer lik min far, vet jeg ikke om jeg orker å ha ham i livet mitt. Jeg gruer meg mer og mer til babyen min blir født, jeg har helt klart ikke blitt velsignet med gode gener fra familien min....jeg er livredd for å bli en like elendig mor som min egen var. Hun lekte aldri med oss, hun syns det var kjekkere å feste og bruke pengene på nye klær til seg selv og stadige frisørtimer enn å tilbringe tid med oss. Jeg vet at det ikke er opplest og vedtatt at jeg vil bli som min mor, men jeg er redd likevel...Vi har alltid vært ulike som personer, men klarer ikke å la være å bekymre meg. Det er utrolig tungt å ikke ha en familie rundt seg. Jeg har heldigvis en svigerfamilie som er helt fantastisk, de spør meg hele tiden om de kan hjelpe med noe, og om jeg har det bra - noe min egen familie ennå ikke har gjort, enda jeg er syv måneder på vei. Egentlig skulle jeg ønske at det kunne blitt helt slutt på kontakten mellom meg og min familie siden de kun påfører meg stress og bekymringer. Har prøvd i åtte år å redde stumpene, men innser at slaget er tapt....Uff, ble bare rot dette her.. Takk for at jeg fikk lufte tankene, hvor kaotiske de enn er. |
|
| Anonym | |
Sv: Vil ikke ha kontakt med familien lengre |
12:06 21.05.2008 |
|---|---|
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne... For det første kommer du ikke til å bli som din mor - vi er heldigvis ikke blåkopier av våre foreldre, men skaper våre egne liv! For det andre ville jeg kontaktet helsestasjonen for å få snakke med psykolog (ikke så lange ventelister). Venner er gode å snakke med, men en psykolog setter ting i et annet perspektiv / er profesjonell og kan i tillegg hjelpe deg i systemet slik at du får all den hjelpen du trenger. For det tredje finnes det mye god "familie" i gode venner og naboer! Ikke vær redd for å ta imot kjærlighet og omtanke fra uventet hold. Jeg sender deg en stor trøsteklem og ønsker deg og barnet ditt all lykke i verden :o) Hilsen en som selv var et "løvetannbarn"... |
|
| Anonym | |
18:47 21.05.2008 |
|---|---|
Jeg føler virkelig med deg! I den historien du forteller så aner jeg mange år med frustrasjon, sinne og vanskeligheter. Jeg har en mor som drikker, og det har hendt i perioder at hun har vært frekk og ubehagelig å ha med å gjøre. Det har ikke skjedd ofte, men jeg kjenner igjen den følelsen du beskriver. Jeg er også livredd for å ende opp som min mor! Nå som jeg selv planlegger barn så tenke jeg ofte på hvor viktig det er å ha støtte. Heldigvis har du en svigerfamilie som hjelper deg! Og lykke til! Jeg er sikker på at det går bra. |
|
| Anonym | |
23:46 22.05.2008 |
|---|---|
Tusen takk skal dere ha....jeg regnet egentlig ikke med at noen orket å lese innlegget en gang, og å få så flotte tilbakemeldinger gjør meg helt rørt. Jeg skal ta kontakt med fastlegen og se om han kan hjelpe meg med dette..kjenner at det er blitt i overkant tøft for meg å miste familien midt i graviditeten, enda jeg innerst inne har visst at jeg mistet dem for lenge siden. Jeg får håpe og tro at fastlegen kan henvise meg til noen som kan få meg gjennom dette. Tusen takk igjen for flotte svar! |
|
| Anonym | |
01:21 26.05.2008 |
|---|---|
Bare utifra det du skriver, tror jeg ikke det er noen fare for at du blir som din mor. Du høres veldig reflektert og fornuftig ut. Jeg har selv hatt litt problemer med deler av min familie. Ikke i nærheten av det du beskriver, men nok til å ta et bevisst valg om å ikke ha kontakt med de, i frykt for at de skal svikte mine barn. Du beskriver dine foreldre som alkoholikere, og bare det i seg selv er jo nok til at du må ta stilling til hvilket forhold de kan få ha med barnet ditt. Jeg syns du skal gjøre som noen andre rådet deg til, prøv å få snakket med en psykolog. Bestemmer du deg for å kutte kontakten, så høres det allikevel ut som om barnet får gode besteforeldre på den andre siden. Tror du blir en flott mamma som allerede nå tenker på hva som er til barnets beste. Alkoholisme er en sykdom, men kan ikke fikses opp i uten at vedkommende vil det selv. Dessuten er dette et "voksent" problem, og ikke noe et barn skal lure på eller bekymre seg over. Så syns det er helt på sin plass at du vurderer som du gjør. |
|
| MorLykkelig | |
16:07 3.06.2008 |
|---|---|
Hei:) Jeg tviler på at du kommer til å ende opp som din mor eller din far for den del. Du har selv merket på kroppen hvordan det er å være barn av slike foreldre, og det tror jeg ikke at du vil utsette dine egne barn for. Jeg har desverre noe av de samme problemene. Men på langt nær så ille.. Jeg har en svigermor som er alkoholiker. Hun har vært innlagt diverse steder for dette. Det går bra i en periode, men så er det liksom på an igjen. Riktignok er det bedre nå enn hva det var før, men likevel er det langt fra bra. Jeg vet med meg selv at hvis hun fortsetter slikt, så kommer hun ikke til å få se så mye til min unge. Berusede personer er skremmende for barn. De er så uberegnelige. synes iallefall du gjør det rette i å kutte kontakten. Eller iallefall ikke la det gå ut over barnet. Føler virkelig med deg. Lykke til:) |
|
| Anonym | |