Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Kokebok

Har du en god oppskrift du liker? Legg den ut her da vel!
Noen som har oppskrift på troikakake og/eller marengskake?
20:51 2.06.2008
For mange år siden fikk jeg smake troikakake, den var veldig god, men har ikke oppskrift. Noen som har? Mar
engskake har jeg heller ikke oppskrift på, så hvis noen har blir jeg veldig glad om noen kan dele den med meg :-)
Anonym
Sv: Noen som har oppskrift på troikakake og/eller marengskake?
18:04 3.06.2008
Jeg vet ikke helt hva du mener med marengskake, mener du pavlova? Altså en marengsbunn med krem og bær på toppen?
Jeg bruker denne oppskriften: stivpisker 4 eggehviter og pisker så gradvis inn 220 g sukker og 1 ts eddik (gir ikke smak, men gjør marengsbunnen seig og god inni). Jeg tegner en 20 cm sirkel på bakepapir, snur papiret og fordeler marengsmassen innenfor ringen. Steker ved 120 grader i 1 time og 45 minutter. Slå av ovnen og åpne døren litt på gløtt, men la marengsbunnen stå i ovnen til den er helt kald. Fordel pisket fløte og bær på rett før servering.

Troikakake

200 g malte mandler
200 g melis
3 eggehviter
75 g melis
1 dl vann
3 eggeplommer
150 g smør
1 ss kakao
1 pk rød gelé (bringebær)
3 dl vann
500 g marsipan til lokk (må være kvalitetsmarsipan fra f.eks. Odense, ellers vil den smelte under sjokoladelokket)
1 ½ plate sjokolade
2 ss delfiafett eller smør

Pisk eggehvitene stive og rør i mandler og melis. Stekes ved 170 grader i ca 30 min. i 26 cm form m/ bakepapir.
Trøffelkrem:
Kok melis og vann til litt seig masse (ca 8 min.) og avkjøl. Pisk eggeplommer, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du pisker godt. Rør inn smøret i små biter, til slutt kakao.
Smør kremen på den avkjølte bunnen. Sett på kakeformringen. Ha så på gelé som har begynt å stivne. La den stivne helt. Kjevl marsipan til en tynn leiv, som legges over geléen og på sidene, formes glatt og fin. Smelt sjokolade/fett, som avkjøles litt og smøres forsiktig i et jevnt lag over marsipanlokket.
Lemonia
Sv: Noen som har oppskrift på troikakake og/eller marengskake?
18:17 3.06.2008
Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive ned disse oppskriftene til meg! Så flott at du hadde oppskrift på begge kakene! Ser Troikakake er en kake som tar laang tid å bake, men jeg er sikker på at den er god, så er vel verd det;-)
Ha en fin dag :-)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------