Jeg har nå atter igjen fått depresjon. Har hatt det før også , men har da klart meg "greit" gjennom dem.
Nå går det ikke så greit, og jeg trenger sykemelding. Har vært hos legen og fått sykemelding, men han ville at jeg skulle ta Noritren tabletter mot depresjon/angst. Dette vil jeg IKKE !!! jeg er livredd for å ta dem, og kom så langt som at jeg i går kveld prøvde å ta en , fikk svelget den, for så å få helt fullstendig panikk og kastet den opp igjen. Jeg klarer bare ikke å få i meg slike piller. Kan legen min tvinge meg til å ta piller for å gi meg videre sykemelding ? Jeg sa flere ganger at jeg ville til psykolog for behandling isteden, men det skulle vi ta senere sa han, for det var så lang ventetid, så vi måtte gjøre noe i mellom tiden. Men jeg VIL IKKE TA PILLER !!!
Noen med erfaringer ?
(og ja, jeg vet at mange sier at man blir bedre på tabletter og at jeg burde prøve osv...men jeg klarer ikke....føler angsten kommer enda mer også bare jeg tenker på det )
Anonym
Sv: Jeg vil ikke ha
11:05 10.06.2008
Glemte å få med at jeg har en datter på 9 måneder som jeg fortsatt ammer. Legen sa at jeg fint kunne bruke Noritren allikevel, men etter en liten sjekk i felleskatalogen på nett, står det at den ikke bør brukes av ammende da den går over i morsmelken og at det ikke foreligger nok testing til at dette er forsvarlig ...
Anonym
17:42 10.06.2008
Dette hørtes jo litt rart ut. Han kan nok ikke tvinge deg til å ta piller dersom du ikke ønsker det. Det må jo være helt opp til deg, og dersom du har jobbet deg ut av en depresjon fra før uten å ta medikamenter, beviser vel dette at du klarer deg uten? I hvertfall at du bør få forsøke dette i kombinasjon med samtale med psykolog eller først.
For mange er det viktig å forsøke å komme seg på beina igjen uten medisiner, mens hos andre er det helt nødvendig med en periode med drahjelp fra medisiner. Og mange har svært gode erfaringer med lykkepillen. Men dette bør vel være noe en bestemmer over selv.
Kanskje du også bør forsøke å få en tilleggsvurdering fra en annen lege? Dersom du føler at kommunikasjonen med legen din er grunnleggende dårlig kan du jo vurdere å skifte fastlege?
Uansett, håper du finner ut av det. Og at du snart blir bedre!
15.august-mamma
11:11 11.06.2008
Han kan ikke tvinge deg til å medisineres. Du bør sjekke private psykologer i ditt området..Disse behøver det ikke å være venteliste på, de er dyrere.. Jeg gjorde dette selv og fikk en knall bra psykolog som hjalp meg gjennom flere år. Ikke vent på legen din med dette. Hvis du ikke tar medisiner trenger du sårt noen å snakke med!!
Anonym
19:56 13.06.2008
Dette er ikke noe din lege kan tvinge deg til, men tror nok heller det er en sterk anbefaling, uten at jeg vet hvor du ligger på "depresjon-stigen".
Skjønner godt du blir bekymret hva medisinering angår og kanskje du bør tenke på en ny vurdering, for om det virkelig ikke er farlig å ta slike piller, er det kanskje ikke verdt det hva familie og baby`n i magen angår, med tanke på stress o.l. ?
Anonym
21:53 13.06.2008
skjønner deg godt. Da jeg fikk fødselsdepresjon var jeg livredd for å ta tabletter, legen maste hver gang jeg var der. Men i ettertid angret jeg på at jeg ikke begynte før, jeg pinte meg gjennom 6 mnd før jeg besteemte meg for å prøve, 2 mnd etter var jeg helt som før igjen, brukte cipralex i 6 mnd, trappet så ned og har nå sluttet, har ikke merket noe og har det fortsatt helt bra
Men det spørst jo litt hvor ille du har det. Hos meg gikk depresjonen veldig ut over matlysten og det at jeg ikke klarte å fungere, klarte bare å ligge i sengen, klarte ikke å ta meg av barnet, ikke få i meg mat og drikke og gikk ned 10 kilo på kort tid.
Dersom du fungerer greit og klarer å ta deg av barnet hadde jeg prøvd å få hjelp på andre måter, men dersom du har det veldig ille er det ofte nødvendig med tabl. for å komme seg ovenpå igjen.
Lykke til, husk det blir bra
Anonym
09:51 15.06.2008
Hei!
Du kan prøve trening. Legen min har andbefalt meg å ta Zolofot men det vil jeg ikke. DEt fungere så langt for meg . Men jeg vet ikke hvor lang tid jeg kan gjøre det. Bekkenløsning plager meg nå...
Jeg hadde depresjoner før jeg blir gavid men har bestemt å slutte med piller siden. Jeg er nå 21 uker på vei
Som jeg vet legen din kan ikke tvinge deg å ta piller. Det høres ut at legen din er litt merkelig hvis han tvinge deg.
Det er litt annerledes for meg fordi jeg har en psykolog som jeg går til hver 2 uker.
Snakk med legen din igjen
lykke til
anonym mommy
Anonym
09:36 16.06.2008
Hei
Dette var trist. Sender deg en stor trøsteklem.
jeg tror det er lurt av deg å gjøre det du selv mener er best. Ikke ta de pillene når du selv ikke vil ta dem. Det er ikke første gang vi hører om leger som tyr til medisin i stedet for å gi en pasient den hjelpen han/hun virkelig trenger. Så mitt råd til deg er at du først må konsultere en annen lege og sørg for at du får henvisning til psykolog. Ser du er blitt anbefalt å gå til priv.praktiserende psykolog, og jeg tror det vil være lurt.
Selv gikk jeg for mange år siden i gruppeterapi pga depresjon/angst. For meg var det godt å møte andre i samme situasjon som meg selv - og se at de er helt normale mennesker. Har forresten ikke brukt medisiner noen gang, og psyken min er helt fin i dag.
Lykke til. Det er alltid lys i andre enden av tunnelen.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem