Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Yrke og karriere

Her kan dere diskutere alt som har å gjøre med yrke og karriere.
Syke barn (hjemme fra jobb)
22:55 19.06.2008
Arbeidsgiveren min er sykelig opptatt av fravær. Jeg har tre barn, og har hatt moderat sykefravær. Likevel blir jeg sett på som en kjeltring. Folk har faktisk blitt beordret på jobb selv om de har hatt syke barn - har måttet hente inn barnevakt utenbys fra(times kjøring) fordi noen har gitt dem så dårlig samvittighet for at de måtte være hjemme.

Det er hele tiden baksnakking på jobb om de som er syke. Kommentarer som at hun burde vært på jobb selv om hun har brukket ei arm (sykemeldt), at en annen er litt "svak til sinns" fordi han er sliten pga. enormt arbeidspress, og har blitt sykemeldt. Rett og slett SLARVING.

Er dette normalt? Håper inderlig ikke det. Jeg blir så lei, og har så lyst å si fra. Men er redd jeg blir utstøtt hvis jeg sier fra. Liten arbeidsplass. Hva hadde dere gjort?
Anonym
Sv: Syke barn (hjemme fra jobb)
08:54 25.06.2008
Dette høres jo veldig spesielt ut. Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at dette ikke er normalt. Hvis barnet er sykt, og ingen andre - som naturlig ville vært barnepasser - kan passe barnet, har du rett til å være hjemme inntil 10 dager i året. Dette må selvfølgelig balanseres mellom foreldrene, hvis begge bor med barnet.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med tillitsvalgt eller verneombud på jobben din, hvis dere har det. Dere skal uansett ikke godta en slik praksis; er man syk så er man syk!
Anonym
Sv: Syke barn (hjemme fra jobb)
22:32 25.06.2008
Nei, dette er ikke normalt. Er man syk eller har sykt barn, så har man krav på fri uten at arbeidsgiver skal blande seg med det.

Har dere en tillitsvalgt, eller kan du kontakte organisasjonen din hvis du er organisert uten tillitsvalgt på arbeidsplassen? Jeg håper også du / dere har mot til å stå i mot baksnakkingen. Kanskje bli enige om at dere ikke "lar" dere beordre tilbake til jobb ved sykdom etc. For det er jo helt sikkert flere enn deg som reagerer på dette.

Hvis få er organisert på arbeidsplassen, er det kanskje på tide å gjøre noe med det også.

Håper dere får ordnet opp i dette! Arbeidsgiver har virkelig krysset noen grenser her!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------