Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Ung mor

Kan noen hjelpe meg med synspunkter?
19:44 22.06.2008
Hva er en god økonomi og hvor langt mener dere at dere bør ha kommet før en får barn?

Jeg har selv nå en nydelig gutt på 8,5 måned. Kjæresten vil veldig gjerne begynne å prøve nå igjen på nr 2. Jeg har alltid villet ha 2 tette så jeg har også veldig lyst.

Det som holder meg litt igjen er alt rundt. Jeg har ikke fast jobb og får dermed bare engangsstøtta. Vi leier enda, skal kjøpe i slutten av 2008 forhåpentligvis. Kjæresten min har en veldig bra jobb og har omtrent 30.000-32.000 utbetalt etter skatt hver måned. I tillegg får jeg barnebidraget og fra oktober også kontantstøtta på 3300. Vi planlegger å gifte oss i nærmeste fremtid så da vil også kjæresten få skattelette.(betyr ca 3000 mer i lønn i måneden) Nå betaler han toppskatt. Jeg er ferdig med videregående, skal bare ta opp 3 fag før jeg kan gå ut i lærling som barne og ungdomsarbeider. Disse fagene kan jeg fint ta mens jeg går gravid.

Forholdet vårt er veldig stabilt og vi har vært sammen i nesten 3 år. Jeg er 21 år og han 25.

Det jeg lurer på er:
mener dere det er en ok økonomi og ha en inntekt på rundt 35000-37000 hver måned? (dette inkludert barnebidrag, osv). Og hvordan økonomi har dere som er unge og har 2 barn allerede?

Takk for alle svar =)
Marianne87
Sv: Kan noen hjelpe meg med synspunkter?
22:57 22.06.2008
Barnebidrag??

Mitt råd til deg er: Stol på magefølelsen, den sier deg alt du trenger å vite.
Dersom du mener at det går bra, så går det bra:)
Lykke til med prøving;)
2008 mirakelet
00:06 23.06.2008
mente at det var lønnen + barnebidraget vi får hver måned. får jo snart kontantstøtta også da...
Marianne87
20:43 23.06.2008
Din mann tjener bedre i måneden enn det jeg og min mann gjør til sammen :) :) HAHA!

Kjør på! Vær glad dere har truffet den store kjærligheten. Du kan jobbe, studere og gjøre akkurat det du vil senere :)

Jeg har to nestentette, 2,5 år i mellom. Syntes det var bra. :) :)
linepetrine
09:20 24.06.2008
vet ikke helt om nesten 3 år er mye. her meldte vesla sitt inntog da vi hadde vært sammen i 9 mnd. var alt for tidlig, men vi har klart det. har vært sammen i 3 år nå. har tenkt samme tanke som deg men kommet frem til at 3 år er for lite for meg med tanke på at jeg er så ung, man vokser selv om man blir mamma og er i ett forhold. så nå blir det studie og jobb, hvis vi fortsatt har det bra etter ca 6 år, kan jeg få nummer to.

når du snakker om økonomi, så virker det jo som om alt hadde gått bra. for oss betydde økonomi ingenting. har arvet mye penger for en stund siden så vi har ikke lån på leiligheten, men for oss er ikke det en avgjørende faktor.. samboeren min har ca de samme som deg, noe som har gjort at jeg kunne være hjemme lenge med datteren vår. men nå har tiden kommet, og jeg må bare få brukt meg selv igjen. skole, jobb, være meg selv igjen en liten stund.

mitt råd: vent. det er mye tyngre og ta en utdannelse når du har to små istede for en. bli ferdig med utdannelse og få en ok jobb, slik at du har bygget deg noe eget. 3 år er tross alt ikke lenge og mye kan desverre skje. det er viktig at du ikke hadde stått på bar bakke. kan dere ikke bare få 2 tette om noen år? er det vi har kommet frem til.

uansett, lykke til!
mamsen og ML
20:55 24.06.2008
Det viktigste er vel egentlig at dere gjør det som dere mener passer best. Her har du fått to forskjellige råd :) Vi har alle forskjellige utgangspunkt, og det er kun deg selv som vet hva som er best for deg. Så følg magefølelsen og tenk på hva som passer best for dere.

Jeg har forresten en venninne som fikk sitt første barn som 21-åring, sitt andre 15 mnd etter. I dag er barna 17 og 16 og foreldrene er fortsatt gift. Mitt råd er å ta en dag av gangen. Jobb med forholdet deres hele tiden mens dere har små. Hva dere er klar for flere eller ikke, vet ingen andre enn dere selv. Med to tette kan det bli veldig slitsomt i begynnelsen, men etterhvert vil jo barna ha mye glede av hverandre, og da vil det bli mindre slitsomt. Men det finnes uansett ingen fasitsvar.

Ønsker deg også lykke til uansett. :)
linepetrine
13:33 25.06.2008
Tusen takk for svar! :)
Ville bare si at den delen med å føle seg klare og sikre på at vi vil ha en til er vi helt sikre på ;) Begge vil dette og vi har snakket igjennom det mange ganger! Den eneste delen som gjør meg usikker er som sagt det med utdanning og økonomi. Men jeg vet at kjæresten min har en veldig bra lønn og en veldig trygg og stabil jobb. Og i tillegg mener jeg at penger ikke er alt her i verden. Vi storkoser oss med sønnen vår og ville aldri ha valgt noe annet liv enn det vi har. Vi er også i et veldig stabilt forhold.

Men jeg har jo bare noen få fag og ta opp og det kan jeg gjøre mens jeg er gravid. Så er jeg klar til å gå i lærling med en gang barna er klare for barnehagen. Jeg er jo bare 20 år, fyller 21 i år. Så jeg har jo ikke dårlig tid på å utdanne meg heller...

Jeg vil vel tro det blir en baby til om ikke alt for lenge :)
Marianne87
14:50 25.06.2008
Da ønsker jeg dere hell og lykke :) Det viktigste er å støtte opp om det valget den enkelte tar. Et forhold har aldri noen garanti for at det holder uansett om man blir sammen som 35-åringer eller 19-åringer. Noen treffer den store kjærligheten i ung alder, og da er det også noen som ønsker å bli unge foreldre. Så lykke til og husk å bevare forholdet når det røyner på som verst :)
linepetrine
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------