Her kan dere diskutere alt som har å gjøre med yrke og karriere.
Hjelp ! Jordmor eller helsesøster ?
08:41 1.07.2008
Jeg har alltid hatt lyst til å bli jordmor eller helsesøster, men er veldig usikker på hvilken videreutdanning jeg skal velge. Så håper at noen snille jenter kan hjelpe meg med dette.
Jeg syntes begge deler virker utrolig spennende på hver sin måte. Som jordmor jobber man jo mest med graviditet og fødsler, mens helsesøster jobber med baby/barn/ungdom. Det virker kanskje mest spennende å være jordmor, men det ser veldig koselig ut å være helsesøster. Fordelen med å velge helsesøster er at man slipper å jobbe helger/netter/helligdager, så det er kankje mer familievennlig ?
Er det noen som har noen tanker eller erfaringer rundt dette, så håper jeg dere kan hjelpe meg å belyse problemet. Blir veldig glad om noen har tid til å svare.
Har vurdert begge deler. Men valget har falt på helsesøster da det ikke innebærer turnusjobb. Synes jordmoryrket innebærer for stort ansvar for min del, slik jeg ser det idag. Du har jo ansvar forbåde liv og helse til mor og barn. Ikke det at helsesøster også innebærer ansvar, men det blir litt annerledes. Jeg ønsker ikke utdanne meg til mer turnusarbeid. Det kjipe er at det er så tøffe krav for å nå opp poengmessig både på helsesøsterutdanningene og jordmorutdanningene her i Norge. Det kreves jo bare et års praksis for å kunne søke. Men de som kommer inn har gjerne makspoeng på praksis og videreutdanning i tillegg. Søkte selv helsesøsterutdanning men kom ikke inn, så nå tenker jeg å jobbe og studere for å få mer poeng :)