I dette forumet skal vi som er eller skal bli aleneforeldre hjelpe og støtte hverandre! Før du skriver innlegg husk: Respekter andre som du vil at de skal respektere deg :-) Forum regler
Praktisk ang tøy ved samvær
12:21 26.06.2009
Bare et litt trivielt spørsmål fra meg. Når far har "vanlig" helgesamvær med barnet sitt, syns du det er ok at han sender med alt tøyet tilbake, skittent eller rent. Skal han "holde" egne klær til barnet? Jeg syns det ville være naturlig for meg å vaske klær, og generelt handle det inn også. Selv om jeg ikke hadde hatt noe i mot at han hadde litt egne klær til barnet også. Er det noen regler / normer på dette?
Anonym
Sv: Praktisk ang tøy ved samvær
12:47 26.06.2009
Nei, der er ingen fast "regel". Dere finner ut det som passer best for dere. Jeg syns det er litt tullete å ha sett hos far, når far bare har vanlig samvær.
Her har jeg alltid sendt med, og stort sett fått skittent tilbake. Helt greit, det:) Far har sjelden samvær her, og har alltid hatt det, så ungen hadde jo bare vokst utav klærne, og ikke fått brukt dem noe særlig.
Anonym
23:17 26.06.2009
Vi ska ha vanlig samvær. Jeg flytter denne helga, og barna skal være hos far annen hver helg. Da sender jeg med rene klær og får de skitne tilbake. Synes det er greiest i og med at han heller ikke har peiling på vask av klær.
Her har far eit eiga lite lager, ikkje fordi at eg vil, men fordi han vil kjøpe litt kler og at han vil ha klærne foreldra hans gjer og slikt. Så ho har på seg samme kler som då ho dro, men han skifter på ho heime.
Regelen er vel at bidragsmottaker skal holde barnet med klær og sende med klær i forbindelse med samvær. Om far ønsker å ha en liten garderobe hos seg er det selvsagt helt ok, men ikke noe du kan kreve. Far skal dekke hygieneartikler, ca. halvparten av transportutgiftene i forbindelse med samvær, og andre utgifter som måtte komme i løpet av samværet (kinobilletter, mat selvsagt osv).
Når det gjelder skitne/rene klær i retur må en nesten bli enige. Jeg kan skjønne at det er irriterende og kun få tilbake skittent tøy, men på den andre side så er det kanskje unødvendig om far skal bruke samværshelga på klesvask, dersom det bare er snakk om noen få plagg.
Jeg vet iallefall at jeg hadde nektet og hatt egen garderobe her, om jeg var samværsforelder, i tillegg til å betale fullt bidrag!
Anonym
14:23 28.06.2009
Syntes det er greit far har klær der og egen vogn sengtøy og annet til barnet.
Vogn og tøy har jeg kjøpt og gitt videre. Er det tøy jeg ikke vil at far skal ha hos seg kler jeg bare ikke på det når de sakl til samvær og vil far ha spesielt tøy der som foreldra hans eller han har kjøpt så kles det ikke på den dagen barnet skal hjem.
Sånn sett slipper jeg å tenke på at noe MÅ retuneres, Og det samme med han.
Anonym
22:35 28.06.2009
Da stesønnen min var på samvær her hadde han med nødvendig skift fra mora, som vi returnerte skittent, om vi ikke tilfeldigvis hadde vasket den type klær i løpet av helga. I tillegg hadde han et ekstra skift liggende her + noen ekstra boksershortser og sokker. Dette var klær vi kjøpte, men han byttet gjerne litt på med klærne hos mora selv, uten at noen av oss la oss opp i dette så lenge han hadde ca samme mengde klær her hele tida. Hygieneartikler sto vi for selv, så han slapp å dra med seg toalettsaker frem og tilbake.
Nå bor gutten hos oss, og mora har omtrent samme ordning med ekstra skift hos seg. Akkurat hva som er der vet jeg ikke, men det er i alle fall så han kan ha en overnatting der uten å ta med skift. Klærne kommer som regel skitne hjem igjen, men vi skal jo uansett vaske klær i løpet av uka, så det tenker vi ikke på.