Ads
Søk i:
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Aleneforeldredebatten

I dette forumet skal vi som er eller skal bli aleneforeldre hjelpe og støtte hverandre! Før du skriver innlegg husk: Respekter andre som du vil at de skal respektere deg :-)
Forum regler
PISSED er bare mellom-navnet !!!!!
23:34 29.06.2009
Jeg blir SÅ provosert av alle disse damene her inne, som mener det at det ALLTID er til barnets beste å ha samvær med far !!!!
Det stemmer jo overhodet IKKE!!!

Faren kan "drite" i samværet i dager, mnd og år- og en dag- når far finner det for godt at" NÅ er jeg klar til å være pappa", el. at " NÅ skal jeg ta fra hun hovedomsorgen- kunn på faenskap, for ungen driter jeg egentlig i...jeg ønsker mor bare vodt og at hun skal slite med psyken pga dette jeg presser igjennom her" DA skal han kunne komme inn i bildet igjen , og vi skal stå der med åpene armer og takke og bukke for at han "endelig tar til fornuft"!!!!!! Uannsett hvor lang tid det har godt uten samvær, uannsett om barnet aldri har sett faren, uannsett om han har vært der litt i starten, for så å drite i sitt eget kjøtt og blod senere, når det ikke var noe spennende lenger, uannsett om han er alkoholiker og ligger på sofaen å drikker under samvær, uannsett om han setter ungen bort til foreldre/ skaffer barnevakt under samværet, for at han skal ut på byen, uannsett om han er psykologisk ustabil og terroriserer både mor og barn...osv osv...Det er tydeligvis ingen grenser for hva far kan gjøre- " det beste for barnet er at det har samvær med far!!!!!!!!!!"
(For noe piss!!!!!!)
Nå har jeg lest mange innlegg hvor dere oppfordrer mødre til ikke å stanse smaværet, hvis vi tror at:
DET ER TIL DET BESTE FOR BARNET !!!!
Vi som har stilt opp fra dag 1, og elsket dette lille nurket som far har driti en laaaaang kabel i fra første stund.Han kan gjøre det meste- til og med være drapsmann , utsatt baret for innsest, kan være pedofil osv osv.....
Og hva er logikken med at etter ÅR kan far komme å forlange hovedomsorgen for et barn han aldri har brydd seg om , hatt kontakt med, sendt gaver til o.l ?????
Er det virkelig mulig?? Jeg forstår ikke at det faktisk er mulig, for jeg VET jo at det ikke er til det beste for barnet å flytte med en mann det ikke kjenner til et nytt sted. Rive opp alt fra miljø, venner og familie, for ikke å snakke om MOREN som barnet har bodd med i alle år, tryggheten selv. Dette kan da ikke være tilfelle !!!!!!!

I mitt hode er det INGEN logikk i at far bare kan komme akuratt når det passer han, uannsett uker, mnd el. år som har godt, og forlange samvær da . For ikke å snakke om frekkheten ved å forlange hovedomsorgen!!!
Mener det skulle vært en lov som sier at : Hvis far ikke er med fra starten av, så har han automatisk fraskrevet seg det annsvaret og samværet han "muligens" ønsker med tid og studer. Da har han ingenting han skulle ha sagt, og mor bestemmer hva som er til det beste for barnet.
DET er det beste for barnet !!!
IKKE en far som kommer etter 3-4 år og sier at jeg er faren din og nå skal du komme med meg!!!!!! - For så at det går noen uker, mnd og år, å han plutselig en dag ikke dukker opp på samvær med barnet sitt.
Barnet står å venter forventningsfult på pappa som lovet å ta han/hun med på noe gøy den dagen/helgen....
Er DET til det beste for barnet???? Oppleve den skuffelsen...
Takke meg til- DEN skuffelsen ønsker jeg ikke mitt barn!!!!
Derfor nok en gang- JEG vet hva som er det beste for mitt barn - og velger å skåne barnet for den traumatiske opplevelsen som barnet tar med seg videre i livet. Har han ikke tatt ansvaret sitt den gangen og stilt opp for barnet han også var med på å lage, så neivel..... Da er det kort prosess- mor bestemmer !!!!!

Det virker her som jeg tar alle menn under en og samme kam, og sier at det er HELT kjørt hvis far ikke er med fra starten av.
Det er ikke tilfelle. Fullstendig klar over fedre som ikke har mulighet til å være sammen med barnet sitt pga sykdom, lidelser og mye annet.

Det er fedre som DRITER i ungene sine som jeg snakker om her...og desverre så er det svært mange av de!!!!!
Det er de som denne regelen burde gjelde for.
Og jeg kan ikke for alt i verden forstå hvorfor det er akseptert at fedrene bare kan stikke når det passer seg, for så at noen av de kommer etter år og forlanger og forlanger, og kjører mor rett i kjelleren av engstelse, for det som er tilfelle her i DUSTE NORGE er at han KAN faktisk forlange. For da er far SÅÅÅÅÅ snill og pliktoppfølgende , og tar annsvar.....så DA må han jo få en sjanse!!!!!!
Men hva med sjansen han forspilte den gangen ungen var baby??
Men hva med de årene har var borte, når vi virkelig trengte å ha han der ?????Hva med at mor faktisk har oppdratt dette barnet alene i denne tiden, hva er takka for det??
Vi mødrene blir sittende igjen med alt, mens far kan stikke og komme, stikke og komme- som han selv ønsker!!! FY FAEN at det er mulig- og HAN skal liksom ha samvær og omsorg for et barn, som knaptnok klarer å ta ansvar for seg selv ???

Så NEI -
Der er ikke alltid det er til det beste for barn å ha samvær med far !!!!

Litt usammenhengende, men tror jeg fikk frem mitt synspungt.
Var iallefall deilig å få slengt litt med leppa til disse uannsvarlige, umodene "fedrene" der ute...!!!

Anonym
Sv: PISSED er bare mellom-navnet !!!!!
00:08 30.06.2009
Oi.. dette var et langt innlegg;)

Og joda, jeg forstår deg veldig godt. Helt innforstått med tankegangen din. Har tenkt slik mange ganger selv i løpet av mine 15 år med erfaring med dette.

Poenget er bare at det er ikke fars retter en tar hensyn til, når en overser f eks 3 års fravær fra fars side for så å tillate samvær. Det er BARNETS rett til å bli kjent med sin far. Dette har jeg brukt lang tid selv på å fordøye, men det er logisk. Det ser en også godt når barnet kommer litt opp i alder; da taper far på at han ikke har stilt opp slik han burde fra starten. Barnet gidder rett og slett ikke reise til far. Tilknytningen er der ikke, som far-barn burde ha. Men da har far kun seg selv og takke, og barnet har hatt mulighet til å bli kjent med far. Og da også hans dårlige sider når det kommer til omsorg.

Og mor får faktisk takken fra barnet for å ha hjulpet barnet til å se og oppleve dette, selv om barnet ikke direkte ser det selv. Mor er den barnet vender seg til for hjelp og støtte og glede og alt. Mamma er mamma, og pappa er en litt fjern person, som ikke får delta i alt det private barnet kommer med. Samtidig har mor lagt til rette for at barnet skulle kunne kjenne sin far. Resten der er opp til far. Da kan heller ikke barnet si som voksen at "hvorfor holdt du meg borte fra min far? For han sier at det er derfor jeg ikke kjenner ham"......... Og far får sitt eget forklaringsproblem.

Dette er ikke helt enkelt å forstå når en har et lite barn, for da er det lett å overse signal fra barnet, eller lure barnet med små, hvite løgner om far. Det er ikke så enkelt lenger når barnet blir eldre.

En ønsker også som mor å skjerme barnet fra alt negativt i verden, men faktisk er ikke det helt bra. Noen dårlige erfaringer trenger en fra en er liten. En skal tross alt vokse opp med dette at en har en far som er "ujevn" i oppfølgingen. Da er det like greit at den kommer tidlig. Og at en ikke lager for stor sak utav at "idag kommer pappa", dersom en vet at det ikke er sikkert at pappa kommer. Heller bare leve med at slik er det nå engang. Barnet lærer dette, men det har like mye med hvordan en forberedere barnet på at far kanskje kommer.

Og husk at dette ikke er en kamp mellom mor og far, og om hvem som har "rett" til barnet. Og det er ikke en straff for far, men for barnet, om en nekter alt fremtidig samvær. Selv hvor sporadisk det kan vise seg å bli. Tro det eller ei.

Her har far i snitt hatt 3-6 helger i året, selv om samværsavtalen er en helg i måneden + ferier......

Ble visst et langt svar fra meg, som sikkert kunne blitt mye lenger om jeg hadde tatt med alt jeg tenker om dette etter 15 år;)
Anonym
11:30 1.07.2009
Jeg er mor til et barn som barnefar bare har dumpet, men jeg er også datter til en far som i følge min mor bare har gitt faen i og så plutselig bestemt seg for at han vil ha kontakt likevel.

Det er ikke lett å være verken mor eller barn i en sånn situasjon, det er kanskje ikke så lett å være far heller for alt jeg vet. Som datter var jeg forbanna på min mors og mine egne vegne lenge, men jeg er utrolig takknemlig for at jeg begravde stridsøksa og tok meg tid til å bli kjent med min far. Som mor er jeg også forbanna på mine egne og barnets vegne, men jeg håper han tar til fornuft en dag og klarer å se verden også utenfor sin egen boble.

Jeg vet at jeg ikke skal gjøre det samme mot min sønn som min mor gjorde mot meg, nemlig å innvie ham i alle de voksne sine uoverensstemmelser. Jeg skal gjøre mitt ytterste for at de skal gjenopprette kontakten i stedet for å sabbotere det om det kommer til den dagen for barnefar ønsker det. Ja, jeg syns han er smålig, men jeg skal søren meg være større enn ham, det skal jeg klare. Man skal ikke kaste stein i glasshus.
Anonym
21:49 1.07.2009
Helt enig med deg HI!
Anonym
23:27 1.07.2009
HI, kunne ikke sagt det bedre selv!!!!!!!!!!!
Anonym
09:06 2.07.2009
Enig med HI..!! Sliter skikkelig med en sånn pappa selv..
Anonym
10:24 2.07.2009
Jeg skjønner det er fristende. Jeg sitter i den båten selv også. Jeg prøver bare å fortelle dere at det kommer til å slå tilbake på dere selv når barnet blir eldre. Husk at barnet har aldri det samme partiske synet på saken som dere. Jeg vet hvem av mine foreldre jeg har mest respekt for i dag. Det er ikke min mor som har sabbotert når min far har gjenopprettet kontakten, som har gjort sitt aller, aller ytterste for å sverte ham ved å fortelle meg "sannheten". I mine øyne er min fars "synd" tilgivelig, og han kan ha hatt all verdens gode grunner for det.

Min sønns far derimot har jeg ikke samme forståelse overfor, men det er ingen garanti for at min sønn ser på saken ut i fra mitt perspektiv. Oppfør dere voksent, og vis at dere er deres barns respekt verdig. La barnefar drite seg ut på egenhånd.
Anonym
00:16 3.07.2009
Vet ikke hva du opplevde i barndommen, men det virker ikke på meg som du har tatt noe skade av det faren din gjorde mot deg i denne tiden. Du var liten og fikk nok ikke med deg alt som skjedde og jeg vil nok tro moren din beskyttet deg mot det meste også...
Er ikke sikkert du vet alt som faren din har gjort...
Ville du heller sett at moren din ikke fortalte deg sannheten om faren din?? Vil tro moren din har slitt en god del og ønsket deg bare det beste og at du faktisk skulle ha en far som stilte opp for deg, men det gjorde han ikke...Har full forståelse for at moren din slet under dette og hadde en vanskelig tid. Selvfølgelig vil hun nå som du er blitt voksen( el. om hun gjorde det i ungdoms årene dine...) fortelle deg hva som faktisk skjedde og fortelle sin versjon av dette- hvordan hun opplevde dette, og med full rett synes jeg !!!
Faren din har så klart en heeeeelt annen versjon, som sikkert er veldig rosenrød, og hvor han forteller hvor mye han prøvde!!!
- Og det er godt mulig han gjorde også..
Men tror nok mange fedre overdriver mye der og legger mye av skjylden over på mor, for at barn skal gå imot mor, og at de får en splittelse der.

Når jeg leser ditt innlegg , kan jeg ikke annet enn å synes litt synd på din mor, som faktisk var den som tok seg av deg og prøvde å gjøre sitt beste for deg- alene..og dette er takken for det- liksom !!! At du nå legger all skyld over på henne og anngriper henne for det hun syntes var det beste for deg på den tiden. - Og så klart romantiserer ditt forhold til din far, og tror han gjorde sitt ....

Du ser det veldig tydelig i forhold til å være datter, at "pappa prøvde masse, men mamma spolerte det", men i forhold til din sønn så er det ikke like lett....

Jeg må bare si jeg håper at du vet at det alltid er 2 sider av en sak, og at du ikke bare kan tilgi faren din for at han ikke var der for deg, men at du også kan " tilgi "moren din, for kunn å ønske deg det beste og ville skjerme deg fra en far hun visste ville såre deg.....

Det er akuratt dette jeg er livredd for skal skje i denne familien...
At det å ønske å skjerme barna mine fra å bli såret gang på gang, skal slå tilbake på meg som mor. At de skal hate meg for at jeg ønsker å skjerme dem fra alt vondt....

Anonym
23:51 2.07.2009
Når alle her signerer med anonym, hvem er da HI ???
Hva står HI for ???
Anonym
12:13 3.07.2009
Det er ytterst sjelden mors sårede følelser er noen god grunn til å nekte samvær med en far som ikke ha stilt opp. Det biologiske prinsipp og BARNAS rett til å kjenne sitt opphav står heldigvis sterkere enn hensynet til en vonbråten forelder.
Anonym
20:21 3.07.2009
Orket ikke lese alt, det er tydeligvis en personlig opplevelse du har hatt som du tror du kan trekke generelle konklusjoner fra.

Poenget er at det er BARNET som har godt av å være sammen med begge foreldrene sine, både på kort og spesielt på lang sikt.
Anonym
21:28 3.07.2009
Hvorfor svarer du i det hele tatt, når det er så åpenlyst at du ikke vet hva du snakker ,fordi du aldri har opplevd dette, og klarer da ikke å sette deg inn i hvordan dette oppleves for mor og barn??

Nei, hold deg til de sidene hvor mor og far leker "lykkelig familie "!!!!!!
Anonym
22:34 3.07.2009
Du vet jo ikke hva du snakker om. Bitterheten din er bare trist.

Dessverre er det sånn at mange mister gangsynet når de er såret. De overfører sine egne følelser på barna, og ser ikke det positive for barna. Da snakker jeg selvsagt ikke om tilfeller hvor samværsforeldren er rusmisbruker eller voldelig el. Prinsippet om at barn skal få kjenne sitt opphav skal og må veie tyngre enn hensynet til en såret forelder. Noe annet er bare tullete.

Og ja, hver sak er selvsagt unik, men følelsene til foreldrene skal aldri veie tyngst.
Anonym
23:41 3.07.2009
Det du NN 21:28 snakker om, er hvordan det kjennes for MOR. Ikke bland barnet så mye inn i dette. Mor kan kjenne på mye, og føle at hun eier barnet alene, men slik er ikke verden så lenge en far er skrevet på papiret. Og barnet har rett til å kjenne sin far, samme hva mor tenker om dette. Og faktisk selv om far kun er der i korte øyeblikk med lange mellomrom.

Mor blir den som kanskje må trøste og forklare for barnet om far ikke kommer som avtalt, men bland ikke dette med mors bitterhet for dette med barnets opplevelse av det hele.

Jeg VET det ikke er lett å forstå dette, og å se dette i perspektiv når barnet er lite og en er midt i det verste av det hele. Det er SÅ mye lettere den dagen barnet klarer seg mer selv, og en kan stole mer på at ting går greit selv om far er en tulling. Tro meg; jeg VET.

Hilsen moren med 15 års erfaring med "ujevn" far.

Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------