Ads
Søk i:
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Aleneforeldredebatten

I dette forumet skal vi som er eller skal bli aleneforeldre hjelpe og støtte hverandre! Før du skriver innlegg husk: Respekter andre som du vil at de skal respektere deg :-)
Forum regler
slutt med barnefar, hva nå? Delt omsorg/ene-aleneforelder,samvær..
20:56 1.07.2009
Det er akkurat slutt mellom barnefar og meg. Vi har ikke avtalt noe ennå angående vår 1 år gamle datter. Hvordan gå frem? Er det noen hovedregler? Hva kan jeg forlange?

Barnefar er ikke så veldig samarbeidsvillig om dagen, håper det bedrer seg etterrhvert. Akkurat nå vil han bare eie så mye som mulig, å gjøre ting mest mulig vanskelig for meg.

Jeg ønsker å ha hovedomsorg (blir litt forvirret av alle de forskjellige ordene/navnene her inne..ene/alene/samvær/forsørger) min. 60 % samvær, for å få så mange stønader som mulig.Fordi jeg er gravid med nr2, to tette, har ikke rett på noe fra arbeidsgiver. - Og fordi barna er så små, og min eks har turnusarbeid, er borte 50 % av tiden (annenhver måned). Burde vell kunne forlange mer enn 75% av omsorgen?

Hvordan går man frem? Er det noen hovedregler?
har jeg som mor automatisk rett på hovedomsorgen?
Er ikke slik at jeg ikke vil at barna mine skal se faren sin, tvert om. Men han vil selvfølgelig se barna så mye som mulig, å skjønner ikke helt at etter en måned borte fra dem, så kan han ikke ha dem en hel uke sammenhengende.
Anonym
Sv: slutt med barnefar, hva nå? Delt omsorg/ene-aleneforelder,samvær..
21:26 1.07.2009
Først ring familievernkontoret ditt i kommunen dere bor. Det kan være lang ventetid.
oslojente80 Mina f 07.09.06
Sv: slutt med barnefar, hva nå? Delt omsorg/ene-aleneforelder,samvær..
00:11 2.07.2009
Du må kontakte nærmeste familievernkontor eller mekler. Alle som har barn under 16 år sammen MÅ mekle. I mekling skal man søke å lage en samværsavtale for felles barn. Du vil i mekling få svar å mange av de spørsmålene du reiser. En time mekling er obligatorisk, men du har rett på 3 timer til og mekler kan tilby ytterligere 3 timer. Etter en time får du attest som må legges frem for NAV ved søknad om utvidet barnetrygd etc.

I mekling skal dere bli enige om hvem som skal ha hovedomsorg for barnet. Det er noe foreldrene bestemmer selv. Dersom dere ikke blir enige kan dere ta saken til retten.

Les mer om mekling her:

http://www.familievernkontoret.no/index.php/Mekling.html
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------