Ads
Søk i:
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Aleneforeldredebatten

I dette forumet skal vi som er eller skal bli aleneforeldre hjelpe og støtte hverandre! Før du skriver innlegg husk: Respekter andre som du vil at de skal respektere deg :-)
Forum regler
Man får pass hvis man har aleneansvaret ja?
21:47 1.07.2009
Da trener man ingen bekreftelse fra far?

Men hvordan beviser man dette for de hos politiet da? Står det på pc'en dems om de søker?
Jeg har jo ingen papirer på dette. Snakket bare med ei dame hos likningskontoret/skatteetaten som sa at jeg hadde aleneansvar for ene jenta
Anonym
Sv: Man får pass hvis man har aleneansvaret ja?
21:58 1.07.2009
Har du foreldremyndighet på papiret så får du pass. Du må ha med bekreftelse og barnet på politistasjonen.

Jeg har foreldreansvaret, men ikke myndighet. Da trengte de bekfreftelse fra far og kopi av legitimasjon.
nickoline 150406
22:42 1.07.2009
Jeg har foreldreansvar alene. Måtte ikke ha med bekreftelse på passkontoret. de kunne bere slå opp i folkeregeisteret, det står der. Måtte legitimere meg selv, bare. Du må selvfølgelig ha med barnet og ta bilde der
Anonym
23:42 1.07.2009
Det fikk ikke jeg beskjed om. Det er forskjell på foreldreansvar og foreldremyndighet!
nickoline 150406
00:02 2.07.2009
Foreldremyndighet finnes ikke som juridisk begrep. Enten har man forldreansvaret alene og da kan man søke om pass uten fars undreskrift eller så har man felles foreldreansvar og da behøves fars underskrift. Folkeregisteret har oversikt om foreldrene er registrert med felles foreldreansvar eller mor har det alene.
Anonym
00:04 2.07.2009
de har ikke lov til og be deg bekrefte at du er har foreldreansvaret alene. det er diskirminerende fordi de som er to ikke må dokumentere at de er to (de må bare skrive under begge to, akkurat som du som er en må skirve under som om du er en)

politiet her også prøvde seg på den, men når jeg sa at de ikke hadde lov til og be meg bevise det. så fikset de det selv. det tar dem en tlf eller noen tastetrykk.

har man foreldreansvaret alene skal man få pass uten den andres samtykke
:::)
01:34 2.07.2009
Når jeg tenker etter måtte jeg ha med bekreftelse fra far når vi bodde sammen også....

Får du ikke det fra faren?
nickoline 150406
01:42 2.07.2009
bor man sammen, så er det en relativ stor sansynlighet for at man har foreldreansvaret sammen, da skal begge skriveunder.

har man foreldreansvaert sammen og ikke bor sammen skal begge skrive under. nekter far så krever politet at far skriver under og svarer han ikke så får du pass alikevel. bare om han nekter og har en god grunn så får du ikke pass.

har du foreldreansvaret alene, så kan du gå på stasjonen og bestille pass uten og snkke med den andre forelden.

så først nå at det sto aleneansvaret og ikke foreldreansvaet i overskriften til hi. trøtt ja... hehe aleneansvaret er ikke det vesentlige
:::)
08:39 2.07.2009
Har du foreldreansvaret alene, så kan du helt greit skaffe pass alene. Men dette er ikke det samme som hovedomsorgen. Omsorg og ansvar er 2 ulike ting.

En kan ha delt foreldreansvar selv om en ikke bor sammen, og selv om den ene har hovedansvaret. Foreldreansvar er et juridisk begrep.

Hovedomsorgen betyr bare at du har barnet mest i det daglige. At det bor fast med deg, og bare har samvær med far.

En kan gi far delt foreldreansvar frivillig om en aldri har bodd sammen. Han kan få det i retten, også. Dersom barnet er født etter 1/1-06 og en bodde sammen ved fødsel, så har en delt foreldreansvar automatisk.

Du kan også skaffe pass alene, dersom der er delt foreldreansvar. Dersom far nekter å skrive under, så tar det bare litt lenger tid. Nekter han, så skal han ha en god grunn for at du ikke skal få pass til ungen. Da er det snakk om at mor vil "kidnappe" barnet og at en risikerer at mor og barn ikke kommer tilbake etter utreisen. En kan ikke nekte en vanlig ferie.
Anonym
15:30 2.07.2009
Sakset fra Hønefoss politi sine sider:

"Minst én av foreldrene skal møte sammen med barnet ved bestilling av pass.
Dersom bare én av foreldrene møter, og det er delt foreldreansvar (som ikke er det samme som daglig omsorg) må den andre sende med skriftlig samtykke for passutstedelsen. I tillegg må det forevises legitimasjon for den av foreldrene som ikke møter, for eksempel kopi av pass, førerkort eller bankkort.
Dersom mor eller far har eneansvar for barnet er det tilstrekkelig at vedkommende møter alene med barnet.
Fødselsattest trenger dere ikke å bringe med dere, da vi har direkte oppkobling til folkeregisteret."

blomstre
22:08 3.07.2009
Da dattera min skulle ha pass krevde de dokumentasjon på at jeg hadde aleneansvaret.

Ringte ligningskontoret og fikk tilsendt en bekreftels på dette.
Anonym
22:42 3.07.2009
Jeg ordna pass til datteren min alene og trengte ikke noen som helst papirer, kun legitimasjon på at jeg var meg :) Så lenge du har foreldreansvar alene (som veldig mange over også sier) er det bare å ta med legitimasjon og møte opp. De har all informasjon på dataen. Lykke til og god tur :)
ayla05
09:52 4.07.2009
Ja, er foreldreansvaret jeg mener. Joda, han hadde nok skrevet under - hadde are tatt litt tid.

Og har to andre også som må ha pass, så hadde vært greit å få til alle på likt.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------