AD/HD debatten
Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Dere voksne med ADHD,kan dere fortelle litt om hverdagen deres? |
23:47 8.07.2009 |
|---|---|
Jeg har to barn med adhd,og tror kanskje jeg kan ha det selv også....legen min bare fnyser av meg når jeg nevner dette. Jeg kjenner meg så godt igjen i enkelte av innleggene her inne, at det nesten er skummelt. Kan dere fortelle litt hvordan dere har det? |
|
| Anonym | |
| [Rapportér] | |
Sv: Dere voksne med ADHD,kan dere fortelle litt om hverdagen deres? |
11:24 9.07.2009 |
|---|---|
Jeg er blitt anbefalt av mitt barns utreder til å bli utredet selv. Jeg føler hun har sett noe, og jeg har jo hatt mange timer med henne ang mitt barn. Også andre som har med mitt barn og meg å gjøre har sagt det samme; bl a min mor og barnevernet. Vi har avlastning gjennom barnevernet. Så jeg vet ikke enda, men har begynt å se grundig på meg selv, og det er noe der, ja. Skal til første time i august nå. Men jeg må også fortelle at det tok ca et halvt år før jeg fikk somlet meg til å bestille den legetimen. Da med litt press fra andre;) Jeg var vel et sjenert barn, pliktoppfyllende, og livredd for å komme for sent og gjøre noe utenfor det forventede. Dette gjorde vel at ingen merket noe tidlig i mitt liv. Og jeg hadde konstant en følelse av at andre lurte meg, som f eks at alle gikk til skolen selv om det egentlig var fridag, bare for å lure meg til å gå på skolen. Ble litt mobbet, men ikke slik at jeg følte det ekkelt. Da jeg ble litt eldre, så var dette med lekser et kapittel for seg, jeg gjorde alt det skriftlige for det viste igjen, men leste aldri. Her fløt jeg på at jeg har en audiotiv god hukommelse(det jeg hører lærer jeg). Mamma forsto ikke hvordan jeg kunne lære noe som helst, så lite som jeg jobbet med skolen. Men bra karakterer har jeg. Ble lett opphengt i tema, og da skulle jeg vite ALT om dette. Kunne bl a alt om de nordamerikanske indianerne;) Dette har jeg en god del av enda. Da mitt barn fikk diagnosen, gikk det ikke lang tid før jeg var "utlært" i ADHD hos gutter. Sliter litt sosialt, og har ikke mange venner. Forstår ikke helt det sosiale, tror jeg. Blir fort usikker. De som kjenner meg, merker nok lite til dette, for i voksen alder(da sjenansen fra barndommen ga seg) har jeg utviklet "munndiare";) Jeg har lært meg mange strategier for å skjule ting jeg ikke helt får til. Som å holde huset rent og ryddig. Det sliter jeg stort med, og har en tendens til å gå fra det ene til det andre når jeg først kommer i gang. For det kan ta dager å komme i gang. Før hadde jeg så stram rutine på dette, at da var det litt tvang over det. Men etterhvert som andre arenaer krever mer av meg, så blir det for mange områder å holde styr på, slik at jeg mister rutinene mine, og klarer ikke hente dem inn igjen. Og dette ser jeg nå har litt med det at jeg må gå sånn i dybden på alt. Det blir etterhvert så mange ting jeg da må gå i dybden på, at hjernen min takler det ikke. Følelsen at å henge etter som et slips er sterk. Har problemer med å forberede meg til møter. Tar det alltid på sparket. Og når jeg er på møter, så bør det være interessant, for ellers sitter jeg bare å venter til det er ferdig. Stresset inni meg. Jeg blir sittende, for jeg vil jo ikke at noen skal tro noe galt om meg, men lysten er sterk til å gå. glemmer lett timeavtaler, selv om jeg har avtalebok. Og da er det også å finne unnskyldninger og forklaringer på hvorfor; "Å, var det i dag? Jeg har notert det på i morgen, jeg" osv osv. Er blitt god til å bortforklare, og føler jeg alltid må gjøre det;) Så i dag er jeg hjemmeværende med mine 2 barn, for å jobbe i tillegg til å ha 2 barn som krever sitt, blir for mye. Hører mange si det er avslappende å ha en jobb/annen arena å kunne være i, men for meg er det helt håpløst. Ikke klarer jeg å være lenge i en jobb heller. Det lengste jeg har vært på samme sted, er 5 måneder. Og uansett hvor interessant jobben er, så går jeg hele tiden med følelsen av å ville bort derfra. Jeg tilbyr meg å handle for de andre, hente posten, levere ting.... ja, alt som kan få meg ut av bygningen og bort fra det jeg gjør, men på en "lovlig" måte, slik at ingen tror det er latskap. Og aldri har jeg mensen så ofte som når jeg er i jobb;) Å gå på do, er en av mine "lovlige" teknikker. Men jeg blir så sliten av dette hver eneste dag, at det går hardt utover mitt privatliv. Jeg vet ikke om dette var noen hjelp, da jeg ikke har diagnosen enda. Men som sagt - jeg skal snart starte på egen utredning, og jeg er spent på om der er noe hjelp for meg:) |
|
| Anonym | |
| [Rapportér] | |
13:38 10.07.2009 |
|---|---|
Kaos er beste beskrivelsen her. I hodet og rundt meg. Jeg er som en unge sier mannen min. Greier imidlertid å skjerpe meg når det gjelder de aller, aller viktigste tingene. (for eksempempel kommer jeg for sent i bursdager, men ikke i bryllup eller begravelser. Glemmer mine egne vitamintabletter, men ikke ungenes) |
|
| Anonym | |
| [Rapportér] | |
10:18 11.07.2009 |
|---|---|
oi oi oi.. hvordan beskrive det kort da tro..?! jeg fikk diagnosen i voksen alder (33 år) etter eget ønske. legen bare lo av meg,hehe.. han mente jeg var en rolig å behersket person, veldig ressursterk..:) å det stemmer, grunnen til at jeg nå har vært sykmeldt i mange mnd er pga jeg har "tatt meg sammen" i hele mitt voksne liv. alltid vært obs på hvordan mennesker ser på meg. så kroppen min har nå kollapset (men er på bedringens vei nå da,heldigvis:) jeg er veldig rastløs, urolig, tankekaos, veldig impulsiv+++ har brukt ritalin i 4 mnd nå, å merker stor bedring på tankekaoset mitt:)) er fortsatt urolig men det er bare positivt for meg, får gjort MYE på kort tid:)) greit når man har 5 barn å holde orden etter. hehe.. å etter ritalin bruken er jeg faktisk trett om kveldene å sover godt (alltid slitt med å få festet søvnen) jeg har sluppet unna depresjon å angst pga adhd (som kan være vanlig å slite med) rett og slett fordi jeg viste det var adhd jeg slet med (men veien til å få en utredning å diagnose har vært lang hos meg, men fy så verdt det!) finn deg en annen lege!! han skal ikke fnyse av deg! ikke gi deg, stå på!! lykke til!!! |
|
| Anonym | |
| [Rapportér] | |
04:41 26.07.2009 |
|---|---|
Anonym 11.24 09.07 Du passer i alle fall perfekt til beskrivelsen asberger. Jeg har levd sammen med en, så jeg vet... he he Lykke til med utredningen! Jeg kan anbefale å sjekkes for proteinintoleranse. :-) |
|
| Anonym | |
| [Rapportér] | |
13:54 17.08.2009 |
|---|---|
URO....kaos.. det er en god sammenfatning av min hverdag. Utallige mestringsstrategier som manisk laging av lister over ting som må gjøres, rutiner på alt, strenge krav til ryddighet rundt meg har gjort at jeg fungerer utmerket, men livet er en hårfin balansegang mellom en ufattelig prodkivitet når strategiene mine fungerer og det totale mentale kaos når de ikke gjør det. Jeg starter ofte dagen med å løpe til barnehage og jobb for å kvitte meg med litt av den fysiske uroen før jobb. På jobb lager jeg masse lister for å holde styr på alt. Min gutt på tre år har også mye uro og jeg tilstreber å gi han klare rammer og forutsigbarhet i hverdagen for å gjøre det lettere for han (og meg). Selv har jeg klart å karre meg gjennom et medisinstudie ( herlighet, så vanskelig det var å sitte stille i timesvis å lese...) og fungerer utmerket i jobb selv om jeg ofte blir veldig utålmodig. |
|
| Drangela & lillegull+spire | |
| [Rapportér] | |