Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Dere som har prøvd diett på deres adhd barn i stedet for tabeletter...
18:27 14.08.2009
Kan dere tipse meg hvordan dere fikk informasjon om hvilke type diett som var bra for barnet deres?
Vi har bestemt oss for å prøve ALT før medisin, blir takknemlig hvis noen vil dele erfaringer med oss.
Sv: Dere som har prøvd diett på deres adhd barn i stedet for tabeletter...
18:35 14.08.2009
Jeg er ikke den du ber om hjelp fra. Men jeg vil bare si at husk at mens dere prøver og feiler, så vokser barnet. Og feilene er det barnet som må ta. Tiden går så utrolig mye fortere enn en tror......
18:51 14.08.2009
Hva vil du med det innlegget over?...
Det blir ikke feil med å prøve diett bestående av sundt kosthold likevel, tvert i mot vil jeg si det er en voksen og gjennomtenkt metode for barnets beste.
Har sett nok av bivirkninger de får av ritalin så du skal ikke ta den tonen til en som velger annerledes.
Min sønns behov er kartlagt, gjennomtenkt og nøye vurdert- han er fulgt opp 110 prosent- om ikke mer. Det jeg nå ønsker svar på er kun en ting, nemlig diett;)
18:57 14.08.2009
vi har bare vært gjennom mye, og vet hvor lang tid ting tar.... Har ikke lite barn lenger, for å si det sånn.
Og et sunt kosthold har vi som basis. Har også prøvd fettsyrer(omega). Men vent ikke for lenge på virkning om du ikke ser det kjapt. Det var det jeg mente. Ikke trass gjennom at medisin aldri skal prøves. Det kan faktisk tenkes at det er det som trengs for at BARNET skal takle sin hverdag. Og det er viktigere enn det meste annet.
Det var ikke negativt ment, men mer som en tanke fra barnets side av dette. Tenk for barnet å kunne fikse de alvorligste problemene fort, og før de ødelegger for mye for de kommende årene fra "venners" side. Du forstår; venner husker godt og i mange år. Det gjør deres foreldre også, dessverre.
21:08 27.08.2009
Hei!
Jeg er litt enig med andre her om at tiden går..men det var ikke det du spurte om så jeg skal svare på spørsmålet ditt og ikke alt mulig annet:
Jeg har ADHD og sønnen min har det mest sansynlig men er ikke utredet enda.
Vi har ikke prøvd så mye avanserte dietter enda men foreløpig har jeg funnet ut at det hjelper oss å spise generell sunn mat. Grovt brød med minst mulig hvitt mel. Vi har kuttet ut melkeprodukter og prøver å ungå sukker.
Vi prøver og å unngå kunstig søtstoff for noe av det er nesten værre enn sukker.
Vi tar vanlig tran og spiser ellers mye fisk og grønnsaker.
Jeg bruker ikke medisiner nå, for jeg klarte ikkke å huske dem og da ble jeg så stresset av å være av og på hele tiden så jeg prøver å kontrollere sykdommen med:
-sundt kosthold
-mye mosjon (egentlig lett for meg!)
-Alt må være nøye planlagt og faste rutiner i hverdagen
-faste plasser til ting
-forutsigbarhet