Sv: Hvordan klarte dere/gikk dere fram for å avvenne på natta?
13:27 22.01.2010
Jeg sluttet å ta ham opp.. Han var 8 mnd og illsint ganske mange netter. Tror vi holdt på i 2-3 uker litt av og på mht om han våknet eller ikke. Jeg satt ved siden av sengen, ga ham vann på flaske, trøstet og sang, men tok ham ikke opp. Det var lite poppis, men fungerte etter en stund, og da sov han godt natta gjennom :)
13:34 22.01.2010
Ok, takk for svar:)
Min er nå bikket 7,5 måned og føler han er klar for å sove natta gjennom.
Klarte det nemlig hos svigers i helga, så han KAN hvis han vil:)
Ammet du? Gikk det greit selv om han luktet deg altså?
Han virker ofte lys våken når han våkner, og det eneste som (oftest) hjelper er melk.. alt for å få sove igjen gitt. He he..
Har klart å sovne med smokk og vann før, men han bare gråter og vrir seg i bro.
Har akkurat sluttet å amme( han mistet interessen, men ikke på natta...), kun på dagen...
Fikk påvist eggallergi på tirsdag, og da bestemte jeg meg.
Jeg har unngått egg i flere mndr, men han ble aldri bra i huden.
Er MYE bedre nå som vi har gått over til flaske!:)
Ska prøve rådet ditt og være tålmodig. Det er problemet.. he he..
Tror det skal gå 2 dager så sover han, men hvis det kan ta 2-3 uker, skal jeg være mer tålmodig :)
13:42 22.01.2010
Jeg flyttet på sofaen i tre netter. Da var det værste over. Selv om han våknet litt hist og her de neste to-tre ukene så var han ikke illsint og skulle ha pupp. Så det var bare å stryke han over ryggen/magen og si at det er natta også sovnet han igjen. Han var ni mnd da vi nattavvendte.
vi har bestandig vært konsekvente (eller late) når det gjelder nattservise - sånn utenom pupp. Har han vært våken så har han måtte turne rundt i senga til han sovnet - vi sto ikke opp med han.
Nå sover han stort sett natta gjennom. Med unntak av hvis han er småsyk og sånn da. Da kan det også ta litt tid før vi er tilbake i sove hele natta rutinene. :)
Lykke til! Vi fungerte så mye bedre etter nattavenning - eller jeg i det miste, samboeren sov jo godt hver natt :P
13:52 22.01.2010
Ja det er en prøvelse mht tålmodighet, og det er ikke greit å høre dem gråte:( Ja jeg ammet, men han kunne våkne 10 ganger per natt for å få LITT melk, så det gikk ikke lenger.. Han var som sagt illsint, ikke rart det når servicen plutselig halveres til halve døgnet istedetfor hele.. Men han var en mye blidere og mer fornøyd unge etter at vi fikk til nattesøvnen, så det var på en måte til hans beste da, selvom han ikke helt så det der og da stakkar. Men jeg lot ham aldri gråte lenge uten at jeg kom inn og trøstet, sa at han skulle sove osv. Og sulten var han jo ikke. Lykke til :)
13:55 22.01.2010
Pappaen bestemte seg for at nok var nok. Jeg var for svak til å gjennomføre det selv (er jeg kjempetrøtt, gjør jeg hva som helst for å få sove...). Knotten var ett år gammel. Pappaen gikk inn til ham i et par netter, og så var nattammingen over... Herlig!! Noen uker senere sov han natta gjennom for første gang også... Vi skulle gjort det tidligere!
14:19 22.01.2010
10 måneder gammel, og våknet oftere og oftere og oftere på natta. Er midt i nattavvenninga nå. Begynte bare å løfte henne opp, stryke henne litt over ryggen, og legge henne ned igjen. Ev. flere ganger, om hun fortsatte å skrike. Første natten våknet hun hver time, andre natten annenhver, tredje sov hun fra halv sju til kvart på fire før hun våknet, og i natt våknet hun bare en gang.
Som sagt er vi ikke i mål ennå, men hun får iallefall ikke mat på natta mer, og vi er på riktig vei! At hun skal sove hele natta, har jeg ingen forhåpninger om (tidligere erfaring tilsier at selv om det er slutt på nattmaten, betyr det ikke at ungen sover natta gjennom på leeeenge ennå...), men er glad så lenge jeg slipper å stå til disposisjon på natta;-)
17:47 22.01.2010
Nattavvenninga her gikk knirkefritt egentlig. Fra 4 mnd alder fikk han ikke mat før etter 04. Så når han var 7.5 mnd så skulle jeg for moroskyld bare prøve å putte smokken på det tidspunktet. Han sov videre helt til 07!
Men noen dager etter sluttet vi med all amming vi da, for han ville ikke ha pupp mer enn morgen og kveld (helt siden 6 mnd)
Men selv om de ikke spiser om natta er det ikke dermed sagt at de sover natta gjennom! Det gjør ikke Lillegutt her iallefall.... Våkner opptil flere ganger likevel. Er det samme hvem som går inn av meg og pappan også. Jeg var borte 5 dager ifb med et sykehusopphold forrige uke, og hadde kanskje trodd at han hadde lært seg å sove natta gjenom når det "bare" var pappa som var hjemme. Men neida. Så her må vi nok bare innfinne oss med at vi har en tass som ikke kommer til å sove natta gjennom med det første... (snart 9 mnd)
18:18 22.01.2010
Gikk helt fint det. Trappet ned i tre netter. Da fikk han pupp 1 gang per natt i noen dager. Så tilbød vann i en overgangsfase. Skrek han veldig tok jeg han opp og vugget litt på han, og det gikk veldig bra. Hver "økt" med skriking varte bare 15 min før han la seg ned. Etter en uke hadde vi gradvis fjernet all tilbud om servering på natterstid. Fra da av sov han hele natten rundt.
20:03 22.01.2010
Takk for mange fine råd :)
Her var et forskjellige erfaringer og metoder, og det er jo sånn det er med barna: alle er forskjellige.
Skal prøve å ikke gi mat i natt.
har klart seg stort sett med 1 måltid de siste dagene, ca kl 00-01, men i natt våknet han ikke før 4.15, så det går kanskje rett vei?
:)