Søk i:
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Småtroll 1-2 år

Hva kan deres småttiser på rundt 13-14 mnd?
19:39 25.02.2010
Min på 13 mnd kan;

- Gå mellom møbler, slippe seg litt. Stå litt uten støtte selv, men hun er rask å sette seg ned. Litt utrygg der enda.. Men hun har tatt et par skritt alene :)

- ROTE! I kjøleskapet, på badet, gangen. Stortsett overalt ;) Rive ned er gøy. Idag kastet hun mamma sine nøkler i do! Hun liker å kaste ting ned i do.

- Bla i boka sin.

- Si mamma, se, der, heia. og "jajaja" ;) Litt uklar tale, så er jo mye mulig det bare er babling.

- Drikker enda av kopp med sugerør, ikke så flink å drikke av vanlig kopp.

Hun kan sikkert mye mer, men orker ikke ramse opp alt. Litt spennende å høre om hva andre kan :)

Anonym
[Rapportér]
Sv: Hva kan deres småttiser på rundt 13-14 mnd?
20:08 25.02.2010
Pjokken min er også tretten mnd, og er ikke så ulik din, ser jeg. Spesielt det med rotingen...hehe... Voldsomt hvor mye han faktisk får til å rote utover i løpet av en dag. Kjøkkenskuffer er toppers. Har heldigvis ikke funnet ut at ting kan kastes i do, men innser at det kommer. Han tisser på do da - og er generelt veldig opptatt av tissen sin. (Bruker selvfølgelig bleie, altså - men tisser på do om morgenen.)

Pjokken går stødig. Han tok sine første skritt to dager før ettårsdagen, og ble egentlig fort stødig. Litt uvant, for storebroren venta til han var femten mnd med å slippe seg. Lillebroren har det litt mer travelt med det meste. Mer knall og fall har det følgelig blitt, men de store uhellene har heldigivs uteblitt.

Han sier mamma, pappa, storbror, namnam, mer, ja, traktor, kra-kra og noe som skal bety voff. Definitivt uklar tale her også, men vi i familien skjønner hva han mener. :) Det jabbes en hel masse hele dagen, men utover de overnevnte ordene er det meste uforståelig. Kroppsspråket er dog velutviklet... Han er for eksempel en kløpper på å innta sjøstjerneposisjonen når jeg vil kle på ham...

Småtten bruker Avent-koppene sine ennå. Hvis han skal drikke av vanlig glass blir det fort drukningsfare. Apropos drukning så elsker han å bade, og har begynt å dyppe ansiktet nedi badevannet - gjerne med påfølgende hosteanfall - og så latter og nytt dykkeforsøk.

Ellers så elsker han bøker, både å "lese" selv og at vi leser for ham, og putte klosser i puttekassa. Og så er han best på å koooose med oss og storebroren. :)

Itsrejk
[Rapportér]
13:34 1.03.2010
"Han er for eksempel en kløpper på å innta sjøstjerneposisjonen når jeg vil kle på ham..."

HAHAHA, nå måtte jeg le høyt på kontoret her :D
Så det er det formasjonen heter...hehe
Maya_1
[Rapportér]
20:55 25.02.2010
Lillemor her er også 13 mnd, og er ei ordentlig glad-jente :)

Hun går stødig, og har nå tendensen til å løpe rundt! Blir en del knall og fall nå som hun har fått opp farten sånn, elsker å rope "bøøøø" før hun springer så vi skal ta henne ;) Slapp seg mellom møblene 10 mnd, og gikk ordentlig 11 mnd gammel. Reiser seg opp midt på gulvet, og kryper så og si aldri lenger - ble plutselig MYE mer å passe på for mamma og pappa som føler de løper etter en liten sprinter hele dagen - men fryktelig gøy også.

Hun skal klare ALT selv, drikke av glass (plast) er kjempestas, men det hender det blir litt søl. Hun får mest juice fra glass, da blir det mye mindre søl enn med vann - fornuftig nok. Så får vi gå over til vann fra glass når hun blir litt mer dreven. Spiser også med skje selv, men trenger litt hjelp til å få maten på skjea.

Og hun prater konstant :) Veldig flink til å prate nå, mamma, pappa, gris, ball, bla (som i bok) hest, katt, beibi (baby) drikke, grøt, skje, samt en masse ord vi her hjemme forstår (som potte, frukt, pære, eple, brød, bleie og en masse annet) Hun peker og bruker masse kroppsspråk og gjør seg godt forstått av andre også. Kan alle dyrelydene nå, og kan en masse ord om kroppen. Peker på nese, øye, øre, hake, kinn, mage, fingre, hår, hode, tær, stumpen og sikkert mere, prøver iherdig å si ordene også, men det er verre ;) Kan navnet på alle fargene, men klarer ikke matche ord og f eks en kloss med rett farge. Fryktelig nysgjerrig på ord, og overrasker stadig med hva hun har forstått.

Hun har gått på potte siden hun var 7 mnd gammel, og det er så herlig :)

Fantastisk alder, og hun er ei herlig jente!
Lille&Jeg :)
[Rapportér]
20:56 25.02.2010
Også kan hun en masse sanger med bevegelse - lille Petter edderkop, bugi-bugi, lille pinsvin osv :) Elsker å synge. Dyrene i afrika er en stor hit!

Og sikkert mye mye mer...
Lille&Jeg :)
[Rapportér]
20:56 25.02.2010
Min er 13mnd gammel og kan;

-Gå litt, 16 skritt er det meste jeg har telt
-Rote myyye........;)
-Si mamma, pappa, dadda (storesøster), tiss (velig viktig å kunne..:P), bade, takktakk og pus.
- Drikker av tutkopp eller av kopp med sugerør. Å drikke av glass funker foreløpig dårlig...
- Spiser alt av mat selv, enten med skje eller med hendene. Blir MYE gris, men han nekter plent å bli mata.
- Elsker å bade,lese bøker, synge, herje og leke med ball
- Behandler pusen vår pent..
- Gjør noe når vi ber ham om det, f.eks legge ting der vi peker.
-Klatre opp hele trappa i en fart
-Hjelpe til med husrengjøring...:P
-Klarer å åpne de mest utrolige ting.

Tror i grunn han er som de fleste andre ettåringer, god og snill :)
Henger til tørk
[Rapportér]
00:14 26.02.2010
Da gutten vår var 13 mnd kunne han:

- gå ordentlig (har han gjort siden 10 mnd)
- springe
- si 15 ord
- klatre opp i sofa, på bord o.l.
- interesserer seg for og danser til musikk
- forstår når vi f.eks. spør om han kan ta på nesa si, hente bamsen/boka e.l.
- elsker å bli lest for, har klare favorittbøker og husker etterhvert hva som skjer i et par av bøkene (kan f.eks. spørre hva den lille kaninen i en bestemt bok alltid sier, og da svarer han riktig)
- gå opp og ned trappa
- spise med skje og gaffel
Lemonia
[Rapportér]
21:51 26.02.2010
Snart 14 mnd:

Nettopp begynt å gå

Sier: mamma, hei, ssss ( sutt og se!)

Nikker når jeg spør om noe

Klatrer opp OVERALT!!! ( finner han i alle høyder)

Leke med brødrene

Bygg og rive duplo

Rote!!!!!

Le og sjarmere folk rundt seg:)

musketingen
[Rapportér]
20:41 1.03.2010
snuppa er 14 mnd nå og er så stor blitt:)
hun går stødig
elsker å bade, har også funnet ut at det er kjekt å putte ansiktet i badevannet
elsker pingu og noddy, kan putte dvden inni selv og gi kontrollen og peiker på tv ( det betyr at vi skal sette på)
spiser selv.
klarer å drikke av glass, men bruker helst avent kopp
liker å være med å lage middag (bake)
er en rotekopp
er flink å rydde, vaske, spesielt do:P
pusser tennene sine,
forstår så mye, som: lukk igjen, legg den på plass, gi til pappa, ska vi skifte bleie? kan du rydde lekene dine? osv...
kan si: mamma, pappa,ja, nei, ikkje, aha, huff, å nei, navnet sitt, navnet til hunden, smake, hjelpe, skifte bleie, se, voff voff, og mye mer:)
Frk. Stoknes
[Rapportér]
20:45 1.03.2010
Mini ble 13 måneder i går, og har lært seg utrolig mye bare den siste måneden.

En uke før bursdagen sin slapp han seg og kunne plutselig gå ordentlig. Nå løper han rundt, men det blir litt knall og fall innimellom. Heldigvis ikke så mye da.

Han kan si se, der, mamma, baba (pappa), lys, neineineinei, mmmmm (når han ser noe som er godt), hade, hei, og det er vel det tror jeg.

Han spiser alt av biter selv, men skje har vi ikke øvd på ennå. Den er morsomst å leke med. Han er til gjengjeld en kløpper på å spise biter. Drikke av tutekopp har han ikke forstått, han "glemmer" å bøye hodet bakover. Men kopp med sugerør går helt fint. Og det er aller mest stas når han får drikk eav kopp. Lurer på når han skal forstå tutekopp? hehe.

Han elsker leker med puttehull (firkanter, trekanter etc) og leker masse med det. Og å putte ringer på en pinne er kjempegøy. Han triller og ball, og forstår godt når det er hans tur.

Og så fikk han prøve ski på beina for første gang i helga, det var stas. Stavene fikk vi ikke lov å ta fra han. Ble litt redd han måtte ta de med i senga! (Kjøpte et par plastikkski med staver på Extra leker til 149 kroner). Han har også blitt flink til å gå ute på snøen.

Ellers er han flink til å peke og gi beskjed om hva han vil. Han kan bevegelsene til bom bom bom, lille petter edderkopp og bake bake kake til mamma kommer, og synes generelt det er kjempestas med sanger. Han liker også å finne fram boka og enten bla i den selv eller bli lest for av mamma og pappa.

Gleder meg til fortsettelsen! :)
Squirrel79
[Rapportér]
20:04 6.03.2010
Min gutt på 13 mnd

-går og løper
-roter og rydder dagen lang
-går til badet når det er bæsj i bleia
-spiser alt jeg setter foran han
-drikker selv, begynt såvidt med å drikke av glass. Blir litt søl.
-Sier noen ord
-bygger med duplo
-rydder ut av handleposene, kommer med en og en ting til meg

Sikkert mye annet jeg ikke kommer på i farten.

Anonym
[Rapportér]
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------